Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Dysgrafia i dysortografia. Czym się objawiają te zaburzenia? Jak pomóc dziecku? Diagnoza jest możliwa dopiero na drugim etapie edukacji

Barbara Wesoła
Barbara Wesoła
Dysgrafia i dysortografia często towarzyszą dysleksji. Czym się objawiają? Rozpoznanie można przejść w poradni psychologiczno-pedagogicznej. Natomiast diagnozę i opinię wystawia się dla uczniów klas 4-8.
Dysgrafia i dysortografia często towarzyszą dysleksji. Czym się objawiają? Rozpoznanie można przejść w poradni psychologiczno-pedagogicznej. Natomiast diagnozę i opinię wystawia się dla uczniów klas 4-8. 123rf.com
Dysortografia i dysgrafia to zaburzenia pisania, które objawiają się u dzieci jako trudności w poprawnym pisaniu słów i przestrzeganiu zasad gramatycznych. Zaburzenia te zazwyczaj dotykają dzieci, które mają inne zaburzenia językowe lub opóźnienia, takie jak dysleksja. Jakie są objawy dysortografii i dysgrafii? Czym różnią się te pojęcia? Gdzie udać się po pomoc? Wyjaśniamy.

Spis treści

Dysortografia. Czym jest i jakie są jej objawy?

Dysortografia to zaburzenie, które utrudnia poprawną pisownię. Osoby z dysortografią zmagają się z niepowodzeniem w prawidłowej pisowni pomimo poznania obowiązujących zasad ortograficznych.

Najczęstsze objawy to, które można zaobserwować u dzieci, które podjęły już naukę pisania to:

  • błędna wymowa,
  • mylenie i nadużywanie partykuł,
  • niepoprawne używanie znaków interpunkcyjnych,
  • mylenie liter i cyfr,
  • pisanie słów razem,
  • mylenie słów mówionych i pisanych (problemy z pisaniem ze słuchu).

Dysgrafia. Czym się charakteryzuje i jakie są jej objawy?

Dysgrafia występuje, gdy pomimo zapewnienia właściwych warunków rozwojowych i edukacyjnych, dziecko ma trudności z przełożeniem myśli na język pisany, robi to w sposób nieprecyzyjny, jak na swój wiek i nieczytelny. Głównym problemem w dysgrafii jest brak umiejętności stosowania właściwych zapisów graficznych.

Dysgrafia nazywana jest także agrafią. Występuje najczęściej jako zaburzenie towarzyszące dysleksji, dysortografii czy dyskalkulii.

Objawy, na które warto zwrócić uwagę to:

  • niechęć do rysowania, kolorowania i malowania,
  • słaba mała motoryka,
  • trudności z opanowaniem jedzenia sztućcami lub używania nożyczek,
  • nieczytelne pismo, odwracanie znaków i liter,
  • trudności w pisaniu w liniaturze,
  • różne wielkości liter oraz ich ułożenie (przechylenia) w obrębie jednego wyrazu,
  • brak odstępów między wyrazami lub zbyt duże odstępy,
  • szybkie męczenie się ręki.

Jak pomóc dziecku z zaburzeniami w nauce dotyczącymi pisania?

W przypadku dzieci małych, które jeszcze nie rozpoczęły obowiązku szkolnego, lub chodzą do przedszkola warto skonsultować swoje obawy z pediatrą, neurologopedą oraz terapeutą integracji sensorycznej.

Rejonowe poradnie psychologiczno-pedagogiczne prowadzą zajęcia z wczesnego wspomagania dzieci i wizyta w poradni pomoże określić stopień trudności, ryzyko wystąpienia dysgrafii, dysortografii lub innych zaburzeń utrudniających naukę Ostateczna diagnoza wraz z wystawieniem opinii na potrzeby szkoły, w przypadku tego typu zaburzeń jest możliwa dopiero po ukończeniu pierwszego etapu edukacji i nie później niż rzadko dopiero w ostatnich klasach szkoły podstawowej. Wynika to z tego, że dzieci mogą nabyć potrzebne umiejętności z różnym wieku.

Specjaliści doradzą jednak odpowiednie metody pracy z dzieckiem w domu oraz w przedszkolu i szkole. Być może konieczna będzie diagnoza i terapia integracji sensorycznej, a także terapia ręki, która wspiera małą motorykę.

Wczesna interwencja zminimalizuje ograniczenia dziecka w szkole, ułatwi naukę oraz zminimalizuje dyskomfort psychiczny i emocjonalny, który może się pojawić podczas trudności szkolnych. Ponadto dzieci w wieku szkolnym mogą otrzymać z poradni stosowną opinię z zaleceniami dla nauczycieli o dostosowaniu wymagań edukacyjnych w związku ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi ucznia.

Co daje uczniom opinia z poradni o dysgrafii i dysortografii?

Opinia z poradni o specyficznych trudnościach w nauce związanych z dysortografią, dysgrafią lub innym zaburzeniem zobowiązuje szkołę do dostosowania wymagań edukacyjnych na poziomie szkoły podstawowej i ponadpodstawowej. W zależności od rodzaju zaburzenia i jego stopnia uczeń może otrzymać możliwość m.in.:

  • prowadzenia notatek drukowanymi literami lub na komputerze,
  • wydłużenia czasu na sprawdzianach i egzaminach,
  • zmiany zasad oceniania,
  • pisania egzaminu w osobnej sali.
emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak działają oszuści (5) - oszustwo na kartę NFZ

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Dysgrafia i dysortografia. Czym się objawiają te zaburzenia? Jak pomóc dziecku? Diagnoza jest możliwa dopiero na drugim etapie edukacji - Strefa Edukacji

Wróć na gloswielkopolski.pl Głos Wielkopolski