reklama

Fotoradar albo śmierć

Michał Nicpoń
Bożena Orlikowska, sołtys Płytnicy, z listą podpisów.
Bożena Orlikowska, sołtys Płytnicy, z listą podpisów.
- Na tym zakręcie już trzy krzyże stoją! I nie ma miesiąca bez wypadku i roku, żeby ktoś tu nie zginął. Trzeba to zmienić i nie odpuścimy, póki fotoradar tu nie stanie! - grzmi Bożena Orlikowska, sołtys Płytnicy w powiecie złotowskim.

Jej podpis widnieje wśród 70 innych, złożonych pod petycją do Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Mieszkańcy żądają jednego: bezpieczeństwa dla siebie i innych kierowców. Na razie w Płytnicy bezpiecznie nie jest i mogli się o tym przekonać już niejeden raz. Ostatnio pod koniec października. Na zakręcie drogi krajowej nr 11, która przebiega przez Płytnicę, z ciężarówki wypadł metalowy, 6-tonowy walec, wprost na przejeżdżającego obok fiata 126 p. Zginęła 20-letnia kobieta.

- To mógł być przecież każdy z nas - podkreśla Orlikowska. - Gdyby kierowcy jeździli wolniej, nie byłoby tyle wypadków.
Obawy mieszkańców potwierdzają policyjne statystyki.

- W tym miejscu dochodzi do dużej liczby wypadków i kolizji - informuje Robert Chwedczyk, naczelnik sekcji ruchu drogowego złotowskiej policji. - Przyczyną większości z nich jest nadmierna prędkość. Jadąc 50 kilometrów na godzinę, kierowcy nie wypadaliby z zakrętu - dodaje.

Zarówno policja, jak i Komisja ds. Zarządzania Ruchem Drogowym, działająca przy złotowskim starostwie, starały się z Generalną Dyrekcją Dróg krajowych i Autostrad wypracować rozwiązanie. Na wniosek komisji o ustawienie fotoradaru, GDDiKA odpowiedziała negatywnie. Lepiej poszło policji. Dodatkowo ustawione zostało ograniczenie prędkości do 70 km/godz., by kierowcy zdołali wytracić prędkość. Co z tego, skoro się do tego nie stosują.

- Przeprowadzamy tam kontrole prędkości, również z użyciem fotoradaru. Są to jednak kontrole doraźne. Nie mamy możliwości prowadzić ich tam ciągle - twierdzi Chwedczyk.

Problem rzeczywiście rozwiązałoby ustawienie fotoradaru na stałe. Ile by to kosztowało? Sam maszt to wydatek około 30 tys. zł, kolejne 20 tys. to budowa przyłącza.

- W tym roku nie ma już ani czasu, ani pieniędzy - wyjaśnia Krzysztof Gruszczyński, naczelnik Wydziału Utrzymania Dróg w poznańskim oddziale GDDKiA. - Trudno powiedzieć jak będzie w przyszłym. Początkowo planowaliśmy, by ta inwestycja znalazła się w planach na rok 2010. Przyszedł kryzys i sam musiałem ją z tych planów wykreślić. Teraz pracujemy nad rozwiązaniem zastępczym.

FLESZ: Elektryczne samoloty nadlatują.

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 6

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

P
PAN M.

Popieram panią sołtys.chodzi tu o odcinek drogi a mnianowicie niebezpieczny zakręt,gdzie dochodi tu co roku do wielu wypadków.FOTORADAR spełni fnkcje spowalniacza w tym punkcie a takze spełni pozytek dla tamtejszej budżetówki.

W
Widukind

radar i przebudowa - brzmi sensownie > A co do wypadków na starej 92 to pomyłka : odcinek Poznań - Miedzichowo to droga śmierci - wiem coś na ten temat bo często tamtędy jeżdżę - dwa tygodnie temu policzyłem : 22 krzyże - a przecież nie wszystkie widziałem i nie wszędzie stawiają . A może my nie dorośliśmy do samochodów ? Może jednak furmanki ?

J
JaJo

Bezpieczeństwo jest ważniejsze od dojechania kilkanaście minut wcześniej. Oczywiście - przebudować, ale takich miejsc do przebudowy jest tysiące. Do czasu przebudowy - fotoradar

h
hej

każde rozwiązanie jest dobre, ale dlaczego nikt tego nie zrobi skoro giną ludzie??????.do złotowianina POLICJA nie ma z fotoradaru ani jegnego grosza......kapujesz.Popieram działanie ludzi z Płytnicy.

G
Gość

Dokładnie... fotoradar, to nie jest żadne rozwiązanie.
Przebudowa miejsc niebezpiecznych + budowa autostrad oraz dróg ekspresowych i obwodnic spowodują, że będzie bezpieczniej na drodze.
Ludzi mają potrzebę szybkiego przemieszczania się, a w związku z tym, że nie ma autostrad i ekspresówek - łamią przepisy na innych drogach. Najlepszy przykład, to otwarcie Autostrady Wielkopolskiej - wypadki na starej drodze 92 nagle przestały się zdarzać.

Więc apeluję o usunięcie przyczyn wypadków we wspomnianym miejscu - czyli przebudowę, a nie stawianie kolejnego ograniczenia.

z
złotowianin

A mnie się wydaje - Pani Sołtys, że powinno się przebudować drogę w tym miejscu a nie ustawiać następne ograniczenia. Proszę spojrzeć kilkanaście kilometrów dalej - łuk w Chwalimiu na drodze nr 22. Tam też bardzo często zdarzały się wypadki a od momentu jego przebudowy w roku 2006 roku nie zdarzył się żaden! Więc Pani działalność powinna być skierowana nie na stawianie ograniczeń a na rozwiązania bardziej trwałe. Gwarantuję, że postawieniu fotoradaru ilość wypadków się nie zmieni! Tylko policja będzie miała czasami dodatkowe dochody.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3