Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Gdy majówkę planujemy spędzić za granicą (2)

Milena Kochanowska
Przedłużony weekend majowy zachęca do wyjazdów za granicę. Co jeszcze warto wiedzieć, zanim wyruszymy, żeby uniknąć kłopotów?

1 W razie spóźnienia autokaru lub pociągu poprośmy konduktora lub kierowcę o potwierdzenie faktu opóźnienia. Potem złóżmy reklamację do przewoźnika i domagajmy się rekompensaty.

2 Za nasz bagaż odpowiada hotel. Gdy coś zginie z pokoju czy recepcji hotelowej, złóżmy reklamację na miejscu. Jeśli były to cenne przedmioty, zawiadommy lokalną policję. Jeżeli jednak w hotelu jest sejf, mając kosztowne przedmioty, lepiej skorzystajmy z niego.

3 Wypożyczając samochód za granicą, sprawdźmy, czy auto jest objęte pełnym ubezpieczeniem. Przy promocyjnej ofercie wynajmu może się okazać, że w razie kolizji ubezpieczyciel nie pokrywa 100 proc. kosztów powstałej szkody. Jeśli na karoserii są zarysowania lub wgniecenia, domagajmy się potwierdzenia tego stanu na piśmie.

4 Za płacenie kartą za granicą nie każdy bank pobiera prowizję. Przed wyjazdem warto skontaktować się więc ze swoim bankiem i spytać o dodatkowe opłaty. Kantory na lotniskach i w hotelach oferują zwykle najmniej korzystny kurs wymiany.

5 Kupiony towar bez wad nie zawsze możemy zwrócić
. Zanim dokonamy zakupu, spytajmy więc, czy w razie zmiany zdania będziemy mogli produkt oddać do sklepu. Każdą rzecz kupioną w krajach UE możemy natomiast reklamować u sprzedawcy w ciągu dwóch lat od dnia zakupu, jeśli ma wady. Możemy skorzystać z gwarancji producenta i oddać rzecz do wskazanego serwisu gwarancyjnego lub reklamować ją u sprzedawcy. Gotowe formularze reklamacyjne w języku angielskim znajdziemy na stronie: www.konsument.gov.pl/pl/kontakt/skarga-do-eck.html.

6 Towarów „prawie oryginalnych”, czyli tak zwanych podróbek lepiej nie kupujmy.
Na lotnisku celnicy mają prawo nie tylko zarekwirować torbę – imitację markowej, ale też nałożyć karę finansową za łamanie praw własności intelektualnej. Unikajmy też zakupów w centrach turystycznych. Sprzedawcy podnoszą ceny popularnych produktów w najbardziej uczęszczanych miejscach.

7 W razie jakichkolwiek problemów konsumenckich
możemy zwrócić się do Europejskiego Centrum Konsumenckiego. Możemy do niego zgłaszać skargi na nieuczciwe praktyki zagranicznych biur podróży, linii lotniczych, sklepów czy komisów samochodowych za pomocą formularza skargi dostępnego na stronie internetowej www.konsument.gov.pl, dzwoniąc pod numer telefonu 22 55 60 118 lub e-mailem na adres: [email protected].

8 Gdy wycieczka jest niezgodna z zapewnieniami biura podróży
(na przykład zakwaterowanie w hotelu o niższym standardzie niż wskazywała umowa), złóżmy reklamację u organizatora. Do wycenienia szkody przydatna jest Tabela Frankfurcka (www. konsument.gov.pl/ index.php? mact=News,cntnt01,detail,0&cntnt01articleid=323&cntnt01origid=15&cntnt01returnid=101&hl=pl). To nieformalny dokument, który pomaga określić, o ile procent można obniżyć cenę wyjazdu ze względu na niedogodność

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Rewolucyjne zmiany w wynagrodzeniach milionów Polaków

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wróć na gloswielkopolski.pl Głos Wielkopolski