Kapitał początkowy: czy ZUS ci go już wyliczył?

Milena Kochanowska
Zbierzmy dokumenty i wraz z wnioskiem zanieśmy do ZUS-u
Zbierzmy dokumenty i wraz z wnioskiem zanieśmy do ZUS-u 123 RF
Co zrobić, jeśli jeszcze nie złożyliśmy dokumentów do obliczenia kapitału początkowego? Wyjaśnia Sebastian Hybza z I Oddziału ZUS-u w Poznaniu

Co będzie, jeśli ZUS nie wyliczy nam kapitału początkowego?
Jeśli ZUS nie obliczy go nam na podstawie dokumentów, które dostarczymy wraz z wnioskiem, nasza emerytura będzie niższa niż ta, która rzeczywiście nam przysługuje.

A jeżeli nie mamy kompletu dokumentów?

Jeśli po obliczeniu kapitału odnajdziemy jakieś brakujące dokumenty, ZUS przeliczy nam kapitał na nowo.

Jak skompletować dokumenty?
Dokumentację niezbędną do ustalenia kapitału trzeba skompletować samemu i przekazać wraz z wnioskiem do ZUS-u. Nie jest to nieraz takie proste, bo wiele zakładów pracy zmieniło nazwy lub zostało zlikwidowanych. Trzeba wtedy odszukać firmę przechowującą dokumenty.

Czy ZUS pomoże przy składaniu wniosku?
Pracownicy ZUS-u bezpłatnie pomagają wypełniać druki. Wykaz – ponad 8 tys. zlikwidowanych zakładów pracy – można znaleźć na stronie interneto-wej: www.zus.pl. Wprowadzając nazwę zlikwidowanego zakładu pracy, odnajdziemy miejsce przechowywania jego dokumentów. Podobne wyszuki-warki są na stronie www.archiwa.gov.pl (http://ewidencja.archiwa.gov.pl/miejsca.php). Z ich pomocą można ustalić miejsce przechowywania dokumentacji osobowej i płacowej zlikwidowanego lub upadłego przedsiębiorstwa.

Jakie dokumenty przekazujemy do ZUS-u?
Do wniosku o ustalenie kapitału – druk ZUS Kp-1 dołączamy informację dotyczącą okresów składkowych i nieskładkowych – druk ZUS Rp-6, zaświadczenie o zatrudnieniu i wynagrodzeniu na druku ZUS Rp-7. Innymi dokumentami stwierdzającymi wysokość osiąganych wynagrodzeń mogą być: legitymacja ubezpieczeniowa, umowy o pracę, karty wynagrodzeń lub listy płac oraz dokumenty potwierdzające okresy składkowe i nieskładkowe – świadectwa pracy, zaświadczenia, legitymacja ubezpieczeniowa itd.

Przynosimy oryginały czy kopie?

Wszystkie dokumenty przekazujemy w oryginale lub w formie poświadczonych notarialnie odpisów, wypisów lub kserokopii. Po naliczeniu kapitału oryginalne dokumenty zwracane są właścicielowi. Nie dostaniemy tylko zaświadczenia o
zatrudnieniu i wynagrodzeniu, wystawionego na druku ZUS Rp-7. Niektóre dokumenty możemy dołączyć w postaci kopii, np.: książeczkę wojskową, dyplom ukończenia szkoły wyższej, wyciągi z akt wystawione przez USC. Wystarczy jeśli ich zgodność z oryginałem poświadczy nam pracownik ZUS podczas składania wniosku.

A jeśli nasza dokumentacja została zniszczona?
Tym, którzy nie mogą do obliczenia kapitału przedstawić zaświadczeń o osiąganych zarobkach, ZUS obliczy wysokość kapitału, przyjmując w zerowych latach kwotę obowiązującego w tym okresie minimalnego wynagrodzenia.

FLESZ: Kiedy będzie wiosna? Zwierzęta dają sygnały.

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3