18+

Treść tylko dla pełnoletnich

Kolejna strona może zawierać treści nieodpowiednie dla osób niepełnoletnich. Jeśli chcesz do niej dotrzeć, wybierz niżej odpowiedni przycisk!

Koleje Wielkopolskie: Z Gniezna i Konina pociągi pojadą nawet co 20 minut

Robert Domżał
Tak maja się prezentować wagony, z jakich składane będą pociągi spółki PKP IC archiwum PKP IC
Pociągi pędzące z prędkością 160 km/h, do tego pachnące nowością. Fantastyka? Nie, tak mają podróżować mieszkańcy Wielkopolski od grudnia tego roku, przynajmniej na niektórych trasach.

Kolejarze przygotowują się już do zimy oraz wprowadzenia nowego rozkładu jazdy. Najwięcej nowości będzie od grudnia na trasie Poznań - Gniezno.

- Na tą linię przeznaczymy najnowsze pociągi czyli "Elfy" oraz składy elektryczne po kapitalnym remoncie - mówi Marek Nitkowski z zarządu spółki Koleje Wielkopolskie.

W nowym rozkładzie jazdy połączenia Gniezno - Poznań są tak zaplanowane, by osoby dojeżdżające do pracy mogły dotrzeć do Poznania na godzinę szóstą. Z Gniezna planowane są też wyjazdy o godz. 5:02, 5:26 oraz 5:46. Ponadto do Poznania będzie można wyjechać pociągiem o godz.6:21. Przynajmniej jeden z wymienionych pociągów będzie jechał do Poznania z prędkością maksymalną 150km/h i w związku z tym nie będzie zatrzymywał się na wszystkich stacjach.

Na trasie Poznań - Gniezno - Poznań będzie łącznie kursować dziewięć par pociągów. Dodatkowo jedna para pojedzie przez Gniezno do i z Mogilna.

"Elfami" w dalszym ciągu będą podróżowali pasażerowie na trasie Zbąszynek - Poznań - Konin - Kutno i w stronę przeciwną. Producent tych pociągów zapowiada, że do końca roku chciałby przekazać województwu wielkopolskiemu wszystkie zamówione u niego pociągi. Docelowo mają to być 22 składy. Rano czyli między godz.4:45 a 6:28 z Konina do Poznania ma odjeżdżać pięć pociągów. Pasażerowie mogliby zatem dojechać do Poznania i na godz.6:30 i na godz. 7:10.

Ze Zbąszynka szybki pociąg do Poznania czyli jadący z prędkością maksymalną 160 km/h planowany jest na godz.6:29. Będą i wcześniejsze o godz.6:10 i 5:29.

Z Opalenicy będzie można dojechać na Dworzec Główny w Poznaniu na godz.7:30. To kurs uruchamiany z myślą o młodzieży szkolnej. Ponieważ w przyszłym roku tak na stacji Poznań Główny jak i na niektórych szlakach prowadzących do Poznania będą trwały remonty godziny kursowania pociągów mogą być jeszcze nieznacznie modyfikowane.

Pojadą na remontowanej linii

Również drugi przewoźnik działający w Wielkopolsce czyli Przewozy Regionalne ma zaplanowane swoje pociągi. Wnioski o dostęp do torów wszystkie spółki zajmujące się przewozem pasażerskim musiały złożyć w marcu.

Przewozy Regionalne są jednak w trudniejszej sytuacji niż Koleje Wielkopolskie ponieważ będą działały na linii do Wrocławia, która ciągle jest modernizowana.
- Ponieważ terminy remontów stale się zmieniają, trudno obecnie podawać szczegóły nowego rozkładu jazdy - mówi Norbert Wełyczko, naczelnik działu marketingu spółki Przewozy Regionalne. Nie mniej wiadomo, że Przewozy Regionalne chcą uruchomić dwa poranne pociągi z Gniezna do Poznania.

W Wielkopolsce Przewozy Regionalne będą woziły pasażerów głównie wysłużonym taborem, którego średni wiek wynosi około 30 lat. Będą to tradycyjne wagony 2. klasy (parterowe i piętrowe) oraz pociągi elektryczne.

Nowoczesne i wygodne

PKP Intercity chce, by pociągi tej spółki były wygodniejsze. - Obecnie odbieramy ostatnie z 68. wagonów, jakie były modernizowane dla trasy Przemyśl – Poznań- Szczecin. W nowym rozkładzie posłużą nam do zbudowania pełnych zestawień wybranych składów kursujących na tej linii - mówi Beata Czemerajda, z biura prasowego PKP IC.

W ramach kontraktu zostaną wyremontowane wagony przedziałowe i bezprzedziałowe 1. i 2. klasy oraz wagony sypialne i kuszetki. Dla trasy Szczecin – Przemyśl zmodernizowane zostaną również wagony barowe. Zakres prac obejmie instalację nowych systemów i podzespołów, montaż foteli, klimatyzacji, gniazdek elektrycznych, WC z zamkniętym obiegiem oraz urządzeń wzmacniających sygnał telefonii komórkowej. W zmodernizowanym taborze pojawią się udogodnienia dla osób niepełnosprawnych oraz wieszaki na rowery.

W sierpniu spółka podpisała kontrakt na modernizację kolejnych 150 wagonów dla tej linii. Oznacza to, że docelowo trasa Przemyśl – Poznań- Szczecin będzie obsługiwana całkowicie pociągami zestawionymi ze zmodernizowanych wagonów.
W czasie obowiązywania nowego rozkładu, czyli do grudnia 2014 roku na linii Wrocław – Poznań – Gdynia pojawią się nowe wagony jakie dziś produkuje dla nas poznański FPS.

Tabor będzie m. in. przystosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych , czy przewozu rowerów. Wagony będą spełniały wymagania wyszczególnione w specyfikacjach TSI (Techniczne Specyfikacje Interoperacyjności dla kolei), w tym przystosowanie do prędkości nie mniejszej niż 160 km/h. W ramach podpisanej wykonawca dostarczy 4 typy wagonów pasażerskich: wagony przedziałowe i bezprzedziałowe I klasy, wagony przedziałowe II klasy przystosowane do obsługi osób niepełnosprawnych oraz wagony bezprzedziałowe II klasy z miejscami na 8 rowerów. Wagony będą się wyróżniać nowoczesną aranżacją wnętrza, wygodnymi ergonomicznymi fotelami, diodowym oświetleniem, pełną informacją dla pasażerów na monitorach wewnętrznych oraz elektronicznym systemem rezerwacji miejsc. Zastosowanie przejść międzywagonowych tzw. „ciśnieniowo-szczelnych” znacznie obniży hałas, poprawi komfort podróżowania i komunikacji między wagonami, a także umożliwi zestawienie z wagonów pociągu o charakterystyce zbliżonej do pociągu zespolonego.

Najnowsze informacje o epidemii koronawirusa

Wideo

Komentarze 6

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

P
Podróżna

Tak na inne trasy puszczają co 30 min pociągi a na trasę Wolsztyn - Poznań - Wolsztyn to puszczą pięć pociągów na krzyż i zadowoleni z życia ...... :(:(:(

p
podróżna

Masakra!W godzinie kiedy ludzie jada do pracy jedzie szynobus,który wyjezdzajac juz z Gniezna jest pełen!!!W połowie trasy wsiada drugie tyle osób,które stoi na korytarzu i wisi nad siedzacymi podróznymi,na kolejnych stacjach wsiada takze sporo ludzi.W sumie ludzie jada jak sledzie,jeden drugiemu na plecach.Słyszałam dziś komentarz:dlaczego jak wprowadzaja cos nowego,to nigdy sie to nie udaje!?Swieta racja.Nawet konduktor sie nie pojawił,bo niemiałby szans,zeby sie przedostac.Juz tesknie za Regio mimo,ze zima śnieg i lód wewnatrz korytarza:)

P
Pasażer

Jak zwykle wszyscy zapominają o północy... A połączenie Piła - Poznań - Piła to jakaś kpina i masakra... Nie mówię tu o starym taborze, sypiącym się torowisku czy przepełnionych pociągach. Z roku na rok ilość połączeń pomiędzy największym miastem Wielkopolski na północy a stolicą województwa maleje. Tylko pogratulować!!!

T
Tffffffu

Taaak, a dziś nie zdążyłem na pociąg z Mosiny do Poznania (linia Leszno / Wrocław -Poznań) o 8:30 to następny pociąg zgodnie z rozkładem jedzie o godz. 10:57 czyli prawie dwie i pół godziny później, to kpina i co z tego że mam bilet miesięczny jak musiałem do pracy zasuwać samochodem. Z taką częstotliwością, punktualnością za jedynie 220 zł na miesiąc to już wolę jeździć autem jak człowiek.

m
monika

taaa.... a na trasie Poznań - Szczecin (a właścicwie to nawet bliżej Krzyż, Wronki czy Szamotuły) pociągów właściwie brak. tylko rano i późnym popołudniem, a o 10? 11? 12?

W
W

Już w komunie koleje działały lepiej. Podawanie tej informacji w formie wielkiego sukcesu i postępu jest po prostu śmieszne.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3