Matura 2015. CHEMIA - czy obawiali się jej uczniowie?
***
Matura 2015. CHEMIA poziom podstawowy dla TECHNIKUM - ODPOWIEDZI:
Informacja do zadań 1.–2.
W układzie okresowym pierwiastków wyróżnia się 4 bloki konfiguracyjne:
1) blok s, który stanowią pierwiastki 1. i 2. grupy oraz hel – elektrony walencyjne atomów tych pierwiastków (w stanie podstawowym) zajmują w powłoce walencyjnej o numerze n podpowłokę ns
2) blok p, do którego należą pierwiastki z grup od 13. do 18. z wyjątkiem helu – w powłoce walencyjnej o numerze n atomów tych pierwiastków (w stanie podstawowym) można wyróżnić podpowłokę ns, która jest całkowicie obsadzona elektronami, oraz podpowłokę np, którą zajmują pozostałe elektrony walencyjne
3) blok d, do którego należą pierwiastki z grup od 3. do 12.
4) blok f, który stanowią lantanowce i aktynowce.
_____________________________________________
Zadanie 1.
Poniżej wymieniono symbole sześciu pierwiastków.
B C N O F Ne
Wybierz i podkreśl w każdym nawiasie poprawne uzupełnienie poniższych zdań.
Pierwiastki, których symbole wymieniono powyżej, stanowią w układzie okresowym fragment (II okresu / III okresu / 2. grupy / 3. grupy) i należą do bloku konfiguracyjnego (s / p). Atomy tych pierwiastków mają w stanie podstawowym jednakowe rozmieszczenie elektronów walencyjnych w podpowłoce (2s / 2p), a różnią się rozmieszczeniem elektronów walencyjnych w podpowłoce (2s / 2p). Największą liczbę elektronów walencyjnych ma atom (fluoru / neonu).
ODPOWIEDŹ:
pierwszy nawias: II okresu
drugi nawias: p
trzeci nawias: 2s
czwarty nawias: 2p
piąty nawias: neonu
Zadanie 2.
Zaznacz znakiem x na poniższym schemacie fragmentu układu okresowego wszystkie pierwiastki, które należą do bloku p, a ich atomy w powłoce walencyjnej (w stanie podstawowym) mają dokładnie trzy elektrony.
ODPOWIEDŹ:
Zadanie 3.
Określ tendencję zmiany (wzrasta, maleje) promienia atomowego i elektroujemności pierwiastków bloków konfiguracyjnych s i p w grupach układu okresowego pierwiastków.
ODPOWIEDŹ:
W grupie w miarę wzrostu liczby atomowej promień atomowy WZRASTA,
a elektroujemność MALEJE.
Zadanie 4.
Poniżej wymieniono symbole sześciu pierwiastków chemicznych.
Br Ca Cl K S Se
Napisz symbole tych spośród wymienionych pierwiastków, które tworzą jony proste o konfiguracji argonu, oraz tych, które tworzą jony proste o konfiguracji kryptonu.
ODPOWIEDŹ:
Jony proste o konfiguracji argonu tworzą: K,Ca, S, Cl.
Jony proste o konfiguracji kryptonu tworzą: Br, Se
Zadanie 5
Określ wartość liczby atomowej i liczby masowej izotopu azotu, który powstaje w wyniku opisanej przemiany.
ODPOWIEDŹ:
Liczba atomowa Z = 7
Liczba masowa A = 14
Zadanie 6.
Wybierz i podkreśl w każdym nawiasie poprawne uzupełnienie poniższych zdań.
W wyniku przemiany β – powstaje jądro, którego liczba atomowa Z jest (równa liczbie atomowej / mniejsza o 1 od liczby atomowej / większa o 1 od liczby atomowej) jądra ulegającego tej przemianie i którego liczba masowa A jest (równa liczbie masowej / mniejsza o 1 od liczby masowej / większa o 1 od liczby masowej) jądra ulegającego tej przemianie.
ODPOWIEDŹ:
Do podkreślenia:
pierwszy nawias: większa o 1 od liczby atomowej
drugi nawias: równa liczbie masowej
Zadanie 7.
Napisz w formie jonowej skróconej równanie reakcji zachodzącej w kolbie.
ODPOWIEDŹ:
_____________________________________________
Zadanie 8.
Opisz sposób identyfikacji gazu, który wydzielał się w czasie tej reakcji.
ODPOWIEDŹ:
1. sposób: wydzielające się "bąbelki" gazu w naczyniu z wodą
2. sposób: zbliżenie do wylotu probówki rozżarzonego łuczywka
Zadanie 9.
Wybierz i podkreśl w każdym nawiasie poprawne uzupełnienie poniższych zdań.
Sól, której roztwór otrzymano w kolbie po całkowitym roztworzeniu cynku w kwasie, jest związkiem (jonowym / niejonowym). Aby go wyodrębnić z mieszaniny poreakcyjnej, należy (z roztworu odparować wodę / roztwór przesączyć). W temperaturze pokojowej i pod ciśnieniem atmosferycznym związek ten jest (ciałem stałym / cieczą).
ODPOWIEDŹ:
Należało podkreślić:
pierwszy nawias: jonowym
drugi nawias: z roztworu odparować wodę
trzeci nawias: ciałem stałym
_____________________________________________
Zadanie 10.
Szybkość reakcji zachodzącej w czasie opisanego doświadczenia jest niewielka.
Wymień dwa sposoby zmiany warunków wykonania doświadczenia, w których wyniku szybkość zachodzącej reakcji będzie większa.
ODPOWIEDŹ:
1: sposób: ogrzane
2 sposób: mieszane
Zadanie 11.
Na szalkę wlano kilkanaście kropli jodyny i pozostawiono pod wyciągiem. Po upływie godziny stwierdzono, że w naczyniu pozostał ciemnobrunatny osad. Po upływie kolejnej godziny na szalce zauważono jedynie niewielką ilość białego nalotu.
Przemiany ilustruje schemat.
ODPOWIEDŹ:
Zadanie 12.
Zadanie 13.
Zadanie 14.
Zadanie 15.
Zadanie 16.
Zadanie 17.
Zadanie 18.
Zadanie 19.
Zadanie 20.
UWAGA! W podpunkcie 2. odpowiedź: WZRASTA
Zadanie 21.
Zadanie 22.
Zadanie 23.
Zadanie 24.
Zadanie 25.
Zadanie 26.
Zadanie 27.
Zadanie 28.
Zadanie 29.
Zadanie 30.
Zadanie 31.
Zadanie 32.
Zadanie 33.
Zadanie 34.
***
Sprawdź również:
Matura 2015. CHEMIA poziom podstawowej dla TECHNIKUM [ODPOWIEDZI, ARKUSZE CKE] i inne przedmioty z tegorocznej matury. Również te najmniej popularne!
- Matura 2015 BIOLOGIA [ODPOWIEDZI, ARKUSZE CKE]
- Matura 2015: MATEMATYKA poziom rozszerzony dla TECHNIKUM [ODPOWIEDZI, ARKUSZE CKE]
- Matura 2015 WOS [ODPOWIEDZI, ARKUSZE CKE]
- Matura 2015 FIZYKA [ODPOWIEDZI, ARKUSZE CKE]
- Matura 2015 GEOGRAFIA [ODPOWIEDZI, ARKUSZE CKE]
Matura 2015. CHEMIA poziom podstawowy dla TECHNIKUM [ODPOWIEDZI, ARKUSZE CKE]. Jak Ci poszło?
WIDZIAŁEŚ COŚ CIEKAWEGO? ZNASZ INTERESUJĄCĄ HISTORIĘ? MASZ ORYGINALNE ZDJĘCIA?
NAPISZ DO NAS NA ADRES [email protected]!
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?