Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Moda na gorące lato: Trzymaj klasę nawet w upale [ZDJĘCIA]

Anastazja Bezduszna
Moda na gorące lato: Trzymaj klasę nawet w upale
Moda na gorące lato: Trzymaj klasę nawet w upale Esmara
Wbrew pozorom, kwestia adekwatnego letniego ubioru może okazać się nie lada wyzwaniem - zarówno dla samych pracowników, jak i ich przełożonych. Z badań CBOS z 2009 roku wynika, że 62% Polaków uważa, że wygląd ma duży lub bardzo duży wpływ na powodzenie zawodowe. Mamy więc świadomość, że powiedzenie "jak cię widzą, tak cię piszą" często sprawdza się w praktyce.

Z drugiej strony, wielu z nas nie przepada za formalnym, niczym niewyróżniającym się strojem. Zwłaszcza gdy musimy dopasować go nie tylko do wymogów służbowych, ale także do pogody. Nierzadko jednak ubiór, który chciałoby się założyć, gdy żar leje się z nieba, nie idzie w parze z oczekiwaniami pracodawcy. A ten z kolei ma prawo wymagać, by w miejscu pracy personel nosił odpowiedni strój służbowy.

Nie dotyczy to oczywiście wszystkich branż i zawodów, jednak większość pracowników, niezależnie od stanowiska i wykonywanych obowiązków, musi dostosować się do ogólnie przyjętych zasad ubioru w firmie. Mimo że podczas upałów trudno o komfort w dopasowanej garsonce lub pod ciasno zawiązanym krawatem, to w przypadku niektórych firm i stanowisk nie można tego uniknąć.

W firmie na luzie, na spotkaniu formalnie
O to, by pracownicy przestrzegali służbowego dress code'u, szczególnie dbają korporacje - nierzadko spotykanym rozwiązaniem jest zapoznanie nowych pracowników z zasadami ubierania się na przykład za pomocą krótkiego poradnika. Jasno określony dress code bowiem świadczy nie tylko o profesjonalizmie pracowników, ale stanowi także wyraz szacunku względem klientów.

W mniejszych firmach wskazówki mają zwykle bardziej ogólny i mniej sformalizowany charakter. Przeważnie dotyczą stonowanej kolorystyki oraz nieeksponowania partii ciała, których pokazanie uchodzić może w środowisku zawodowym za przejaw braku profesjonalizmu.

Często zakazuje się noszenia np. dżinsów, klapek oraz bluzek i sukienek odkrywających ramiona lub posiadających zbyt głęboki dekolt. W tak wyznaczonych ramach pracownik decyduje o swoim ubiorze zgodnie z osobistymi preferencjami.
Coraz częstszym rozwiązaniem jest także stosowanie zasady, wedle której zatrudniony, który danego dnia nie odbywa żadnych spotkań z kontrahentami lub klientami, może ubierać się dowolnie.

- Pracownik powinien jednak być zawsze przygotowany na nieoczekiwane spotkanie i mieć w zanadrzu okolicznościowy zestaw, który w razie potrzeby szybko będzie mógł założyć - radzi Dorota Strzelec, psycholog pracy, dyrektor firmy doradczej StaffPoland.

Obserwacje i dane z rynku pokazują, że ku zadowoleniu wielu pracowników, przybywa firm, w których dress code w praktyce nie istnieje. Oczywiście taką możliwość stwarzają tylko niektóre branże i stanowiska, jednak coraz częściej przywileje, jakie do tej pory mieli choćby informatycy, dziennikarze, artyści czy specjaliści ds. marketingu i PR, stają się udziałem także przedstawicieli innych zawodów.

Strój zgodny z przepisami
Jeśli jednak charakter pracy i regulamin pracodawcy wymagają od nas odpowiedniego ubioru, warto skorzystać z kilku wskazówek, które nawet podczas gorących dni pomogą nam wyglądać świeżo i czuć się bardziej komfortowo.

Pod tym względem nieco więcej swobody mają panie. Alternatywą dla garsonki i koszuli może być odpowiednia sukienka (np. z rękawkiem, długa do kolan), eleganckie spodnie i bluzka lub żakiet z naturalnych, przewiewnych tkanin. Dopuszczalna jest także szersza paleta kolorystyczna - polecane są nienarzucające się barwy, takie jak szarości, beże, brązy czy zielenie. Wskazana jest jednak ostrożność w zakresie ilości i rodzaju biżuterii.

Moda męska daje nieco węższe pole manewru, ale też mniejsze ryzyko wpadki. Jeśli garnitur jest niezbędny, to powinien mieć stonowany kolor i co ważne, odpowiednio dopasowany rozmiar. Wskazana jest również gładka lub posiadająca bardzo subtelną fakturę koszula. Nie powinna być biała, choć nie oznacza to, że obowiązuje tylko kolor błękitny. Jeżeli dress code wymaga noszenia krawata, to główna zasada dotyczy jego długości (optymalnie do wysokości paska od spodni) oraz barw i faktury, które nie powinny być zbyt krzykliwe. Podobnie jak w przypadku pań, warto wybierać elementy garderoby wykonane z przewiewnych, oddychających materiałów - bawełny, lnu czy wiskozy. Dobrze jest także trzymać w służbowej szafie zapasową koszulę, krawat, a nawet skarpetki, które w razie potrzeby możemy zmienić.

W niektórych firmach dopuszczalne są nieco mniej oficjalne stroje - wtedy panowie mogą pozwolić sobie na nieco swobodniejszą koszulę (lub koszulkę polo), sportową marynarkę, a nawet jeansy. W żadnym stroju nie należy też przesadzać z ilością i intensywnością perfum - zbyt intensywny lub wyrazisty zapach może drażnić współpracowników i rozmówców.

W korporacjach zwykle dozwolone jest też zdejmowanie w swoim pokoju marynarki lub żakietu, lecz nakładamy je udając się na spotkanie z klientem czy też do części biura dostępnej dla przybyszów z zewnątrz (np. recepcji).

- Pracodawca powinien zadbać o to, by w miejscu pracy sprawnie działała klimatyzacja. Dzięki temu pracownikom łatwiej będzie sprostać sztywno określonym wymogom dotyczącym ich nienagannego wyglądu o każdej porze dnia - mówi Dorota Strzelec.

W trosce o profesjonalny wygląd swoich podwładnych i wizerunek firmy, niekiedy pracodawca finansuje stroje służbowe w ramach dodatkowego benefitu. Może zakupić je samodzielnie lub zwrócić pracownikom koszty

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gloswielkopolski.pl Głos Wielkopolski