MPK Poznań. Tramwaje i autobusy przejadą jako pierwsze. W mieście zamontowano inteligentną sygnalizację świetlną

gj
Nowa, inteligentna sygnalizacja świetlna daje pierwszeństwo przejazdu na skrzyżowaniach autobusom i tramwajom.
Nowa, inteligentna sygnalizacja świetlna daje pierwszeństwo przejazdu na skrzyżowaniach autobusom i tramwajom. Paweł F. Matysiak
Udostępnij:
W Poznaniu stanęły kolejne sygnalizatory świetlne z systemem łączności radiowej z tramwajami i autobusami, który umożliwia pierwszeństwo ich przejazdu. Dzięki temu pasażerowie transportu zbiorowego mają szybciej przemieszczać się po mieście w godzinach szczytu.

Nowe światła działają już na skrzyżowaniach ul. Hetmańskiej z ul. 28 Czerwca 1956 r., ul. Królowej Jadwigi z ul. Strzelecką, na ul. Grochowskiej i ul. Głogowskiej. Wszędzie tam autobusy i tramwaje traktowane są priorytetowo. Oznacza to, że mogą szybciej dotrzeć do skrzyżowania i pokonać je w pierwszej kolejności.

System działa w taki sposób, że nadajniki w autobusach i tramwajach wysyłają sygnał z informacją o odległości pojazdu od skrzyżowania i przewidywanym czasie zbliżania się do niego. Wówczas program kontrolujący sygnalizację świetlną może wydłużyć sygnał światła zielonego dla kierunku, z którego nadjeżdża autobus lub tramwaj, bądź przyspieszyć zmianę ze światła czerwonego na zielone.

Wbrew pozorom niesie to także korzyści dla kierowców samochodów osobowych. W miejscach, gdzie nie ma buspasów, na wykryciu przez sygnalizator autobusu korzystają również inni kierowcy, którzy mogą dzięki temu szybciej przejechać przez skrzyżowanie.

Sprawdź: MPK Poznań: Zmiany w rozkładzie tramwajów i autobusów od poniedziałku, 17 września

Do końca tego roku inteligentna sygnalizacja świetlna ma zostać zamontowana na 11 skrzyżowaniach w Poznaniu, m.in.: na Al. Solidarności z ul. Mieszka I, ul. Serbskiej z ul. Wilczak, ul. Głogowskiej z ul. Ściegiennego oraz ul. Grunwaldzkiej z ul. Bułgarską. Tramwaje przejadą szybciej przez ul. Garbary przy placu Bernardyńskim oraz skrzyżowania: ul. Kórnickiej z ul. Piotrowo, ul. Jana Pawła II z ul. Kórnicką i ul. Jana Pawła II z ul. Abp Baraniaka.

System łączności radiowej dającej priorytet przejazdu środkom komunikacji publicznej jest od lat stosowany w Niemczech, Hiszpanii, Finlandii czy RPA. Wszystko po to, aby zachęcić mieszkańców do korzystania z transportu zbiorowego, a tym samym ograniczyć ruch i emisję spalin w miastach.

POLECAMY:

Najlepsze zdjęcia z MPK Poznań. To nas śmieszy i dziwi!

Modowe stylizacje poznaniaków zadziwiają!

Uczniowie piszą, a nauczyciele płaczą! HITY KLASÓWEK

Ile zarabia kierowca i motorniczy MPK Poznań?

100 najpopularniejszych nazwisk żeńskich

Quizy gwarowe, które pokochaliście [SPRAWDŹ SIĘ]

Ile zarabia się w Lidlu? Kogo szuka sieć?

Nowa pensja minimalna 2019 [ZOBACZ]

Oto najgorsze mieszkania do wynajęcia [FOTO]

Wideo

Komentarze 1

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

N
Nie wiem, nie pamiętam
Teraz dostarczenie mojej pizzy zajmie więcej czasu. ;(
Dodaj ogłoszenie