Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Nauka programowania w szkołach już od pierwszej klasy

Anna Jarmuż
Arkadiusz Lawrywianiec
Szykują się kolejne zmiany, tym razem na lekcjach informatyki. Już najmłodsze dzieci będą uczyć się programować. Co dalej? - pytają nauczyciele.

Dzieci będą uczyć się programowania - i to już od pierwszej klasy szkoły podstawowej. Zmiany w podstawie programowej zapowiedzieli ministrowie edukacji i cyfryzacji. Dodatkowo obiecali, że wszystkie szkoły będą miały dostęp do szerokopasmowego internetu.

- Żyjemy w czasach, w których programować mogą nie tylko wykwalifikowani informatycy - mówi minister edukacji Anna Zalewska. - Umiejętność programowania staje się dziś jedną z najbardziej poszukiwanych kompetencji na rynku pracy. Naszym celem jest upowszechnienie tej wiedzy w całym społeczeństwie. Dzisiaj stawiamy pierwszy krok na tej drodze.

Jak podkreśla minister cy- fryzacji - Anna Streżyńska, w ten sposób Polska dołączy do czołowych państw w Europie, a nasze dzieci nie będą odbiegać od uczniów z innych krajów.

Od września 2016 roku szkoły realizować będą program pilotażowy, ale już w 2017 r. wejdzie on do wszystkich szkół. Ideę wzbogacenia lekcji informatyki o naukę programowania popierają nauczyciele. Mają jednak wątpliwości, co do jego realizacji.

- Nie bardzo wiem, jak taka nauka programowania w pierw- szej klasie podstawówki ma wyglądać - mówi Karolina Kawczyn, programistka i nauczycielka informatyki w poznańskim Zespole Szkół Komunikacji. - Domyślam się, że będzie to nauka podstawowych algorytmów, na przykład przygotowania zupy pomidorowej.

Jak stwierdza, na pewno pomoże to dzieciom w nauce logicznego myślenia, co będzie przydatne na przedmiotach ścisłych, np. matematyce.

- Aby jednak lekcje odniosły skutek, potrzebne są zmiany na wszystkich etapach edukacji - wyjaśnia Karolina Kawczyn. - Sama wiedza o programowaniu nie wystarczy, trzeba umieć wykorzystać ją w praktyce. Kiedy uczniowie, wyposażeni w wiedzę, pójdą do szkoły gimnazjalnej, nie będą mieli gdzie jej wykorzystać.

Młodzież, która nie wybrała informatyki na poziomie rozszerzonym, kończy naukę tego przedmiotu po pierwszej klasie. Wcześniej i tak jest to tylko jedna godzina tygodniowo.

Pojawia się też pytanie, czy nauczyciele edukacji wczes- noszkolnej podołają zadaniu. Anna Zalewska zapewniła, że MEN, wspólnie z Ministerstwem Nauki i Szkolnictwa Wyższego zorganizuje dla nich kursy i szkolenia. Czasu pozostaje jednak mało.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gloswielkopolski.pl Głos Wielkopolski