Opóźniony lot? Zniszczony bagaż? Sprawdź co ci przysługuje

AIP
Po odebraniu bagażu okazuje się, że został zniszczony? Udaj się do biura reklamacji bagażowych, otrzymasz tam raport z uszkodzenia tzw. PIR. Dodatkowo wykonaj kilka zdjęć w celach dowodowych.
Po odebraniu bagażu okazuje się, że został zniszczony? Udaj się do biura reklamacji bagażowych, otrzymasz tam raport z uszkodzenia tzw. PIR. Dodatkowo wykonaj kilka zdjęć w celach dowodowych. 123RF
Sezon urlopowy trwa w najlepsze. Dla linii lotniczych to najgorętszy okres w roku, przez co czasami zdarzają się mniej przyjemne sytuacje dla pasażerów. Nie wszyscy wiedzą co robić, jeżeli nasz lot się opóźnia a walizka przylatuje uszkodzona. Europejskie Centrum Konsumenckie przygotowało krótki poradnik z którego się dowiemy co robić, gdy linia lotnicza zawodzi.

Lot się opóźnia więcej niż 2 godz.

Jeżeli lecisz na krótkim dystansie do 1500 km (np. Warszawa-Londyn) po tym czasie poproś linię lotniczą o voucher na posiłek i napój. Jeżeli odmówi, zachowaj rachunki i wyślij ich kopię przewoźnikowi z prośbą o zwrot. W przypadku dłuższych dystansów „prawo do opieki” przysługuję po trzech lub czterech godzinach.

Lot opóźnia się więcej niż 5 godz.

Jeżeli lot opóźnia się o więcej niż 5 godzin, masz prawo z niego zrezygnować i zażądać darmowego lotu powrotnego do miejsce rozpoczęcia podróży.

Zbliża się noc, a samolot wciąż nie odleciał

Jeżeli lot zostanie przeniesiony na następny dzień, przewoźnik powinien wydać Ci voucher na nocleg, zagwarantować przejazd do i z hotelu oraz wyżywienie.

Pasażerowie, których lot opóźnił się o więcej niż 3 godziny lub został odwołany mogą ubiegać się o odszkodowanie w kwocie od 250 do 600 euro. Rekompensata nie przysługuje, gdy lot został przesunięty z powodu nadzwyczajnych okoliczności (np. zła pogoda, destabilizacja polityczna).

Jesteś na lotnisku, a okazuje się, że zabrakło dla Ciebie miejsca

Rzadko dochodzi do takiej sytuacji, gdy kupiłeś wycieczkę w biurze podróży. Częściej, gdy lot został zarezerwowany na własną rękę. Pasażerom, którzy nie zmieścili się na pokład z powodu sprzedaży zbyt dużej liczby biletów przysługują określone prawa: przebukowanie na lot w najbliższym terminie, w razie konieczności nocleg i wyżywienie, a także odszkodowanie od 250 do 600 euro.

Bagaż rejestrowany został zniszczony

Po odebraniu bagażu udaj się do biura reklamacji bagażowych, które często znajduje się w pobliżu taśm. Miejsce to powinno być oznaczone na lotniskowych tablicach informacyjnych. Otrzymasz tam raport z uszkodzenia tzw. PIR – zachowaj go! Wykonaj też kilka zdjęć w celach dowodowych. W terminie 7 dni wyślij pisemną reklamację linii lotniczej. Nie zwlekaj do powrotu z wakacji. Aby otrzymać zwrot za walizkę, musisz ją wycenić. Najlepiej, jak wyślesz linii rachunek.

Bagaż nie przyleciał

Zgłoś to w biurze reklamacji bagażowych – zachowaj potwierdzenie w postaci raportu PIR. W czasie oczekiwania na opóźnioną walizkę możesz zakupić rzeczy pierwszej potrzeby (bieliznę, kosmetyki, ubrania na zmianę) – zatrzymaj rachunki. Po odbiorze bagażu masz 21 dni na reklamację.

Musisz samodzielnie wycenić swoją szkodę, najczęściej będą to rachunki za zakupione w czasie oczekiwania rzeczy. Jeżeli bagaż się nie znajdzie, wyślij reklamację przewoźnikowi w ciągu 21 dni od lotu. Wówczas możesz zażądać zwrotu za rzeczy znajdujące się w walizce.

Obejrzyj wideo:

Pracę zmieniamy rzadziej. Jak kiedyś, głównie dla pieniędzy

Wideo

Materiał oryginalny: Opóźniony lot? Zniszczony bagaż? Sprawdź co ci przysługuje - Strefa Biznesu

Komentarze 1

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

K
Kapusta

najlepiej sobie to wydrukować i mieć ze sobą, żeby wiedzieć czego od przewoźnika wymagać, ostatnio koczowałam na lotnisku pona 8 godzin, przewoźnik totalna klapa, Givt mi pomaga z odszkodowaniem i myślę, że szanse są spore bo to była ewidentnie wina przewoźnika

Dodaj ogłoszenie