Osoby z niepełnosprawnością nie muszą rezygnować z podróży
Europejskie Centrum Konsumenckie Polska przygotowało i opublikowało wczoraj szereg ustaleń - aktów prawnych, które mogą być pomocne dla osób z niepełnosprawnością.
Mają one posłużyć m.in. w takich sytuacjach, jak skandal sprzed kilku dni z Poznania, gdy niepełnosprawna kobieta, jeżdżąca na wózku, musiała czołgać się przez pół autobusu, a nikt jej nie pomógł.
Przypomnijmy: kobieta – pasażerka autobusu PKS, wykupiła bilet na miejsce z przodu pojazdu, jednak kierowca kazał jej się przenieść na miejsce w środku autobusu. Kierowca nie udzielił jej jednak pomocy, przez co kobieta musiała przeczołgać się po podłodze. Jak mówiła kilka dni temu w czasie konferencji prasowej, w czasie postoju leżała na betonie między samochodem a krawężnikiem.
Informowaliśmy też o sytuacji Mateusza Wawrzyniaka, trenera w stowarzyszeniu Jedna Chwila, który mówił, że od kiedy sam jeździ na wózku, zrezygnował z jazdy komunikacją zbiorową. Nie zawsze bowiem może zgłosić przewoźnikowi z 48-godzinnym wyprzedzeniem, że będzie jechać autobusem. Dużym utrudnieniem w przypadku większości autobusów jest brak podpór i systemów ułatwiających wchodzenie, czy konieczność włożenia wózka do luku bagażowego – czego osoba z niepełnosprawnością sama nie zrobi, a nie zawsze może liczyć na pomoc.
Zobacz też: Przebudowa Świętego Marcina w Poznaniu zakończy się jeszcze w tym roku. Finisz prac jest już bliski
- Podróże osób z niepełnosprawnościami mogą wymagać dodatkowego planowania i uwzględnienia specjalnych potrzeb, ale w ostatnich latach wiele się zmieniło - zaznacza ECK Polska. - Europejskie Centrum Konsumenckie wspólnie z UOKiK wskazują na najważniejsze kwestie dotyczące podróżowania samolotem, koleją, autokarem oraz promem osób z niepełnosprawnością lub o ograniczonej sprawności ruchowej.
W czasie podróży autokarem osoba z niepełnosprawnością może zgłosić chęć skorzystania z asysty - musi skontaktować się z przewoźnikiem autobusowym, punktem sprzedaży biletów lub organizatorem podróży co najmniej 36 godzin przed zaplanowaną podróżą. Pasażer ma prawo do bezpłatnej pomocy podczas dłuższej podróży, o długości co najmniej 250 km, a także do pomocy w wyznaczonych terminalach oraz przy wsiadaniu i wysiadaniu z autobusu lub autokaru.
Przewoźnik lub kierownik terminalu mogą poprosić o stawienie się w wyznaczonym punkcie maksymalnie godzinę przed zaplanowanym odjazdem. Ponadto przewoźnik musi pozwolić osobie asystującej podróżować nieodpłatnie – jeżeli rozwiązuje to problemy bezpieczeństwa, które w przeciwnym wypadku uniemożliwiłyby podróżnemu z niepełnosprawnością skorzystanie z transportu.
Pełne zestawienie praw podróżnych z niepełnosprawnością znajdziecie na stronie internetowej
Jesteś świadkiem ciekawego wydarzenia? Skontaktuj się z nami! Wyślij informację, zdjęcia lub film na adres: [email protected]
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?