PRZECZYTAJ TAKŻE:
Sprawdzian szóstoklasistów [ZDJĘCIA]
Szóstoklasiści napiszą test
Wyniki ze sprawdzianu mają między innymi pomóc nauczycielom w gimnazjum dostosować program zajęć do umiejętności uczniów.
Szóstoklasista rozwiązując test musi wykazać się wiedzą i umiejętnościami ze wszystkich przedmiotów. Nie chodzi tu o zaprezentowanie wiedzy książkowej, encyklopedycznej tylko o odpowiednie wykorzystanie umiejętności zdobytych przez sześć lat nauki. Sprawdzian skonstruowany jest zwykle na jednym motywie, na przykład: wędrówki po lesie. I wędrując po lesie uczeń napotykać będzie na różne zadania, na przykład musi: rozpoznać drzewo przy którym się zatrzymał, określić swoje położenie geograficzne przy pomocy mapy, zamienić centymetry na decymetry, opisać przyrodę w liście do kolegi. Dzięki temu egzaminator pozna umiejętności ucznia, a nie tylko wyuczoną na pamięć wiedzę z podręcznika.
Jakie umiejętności bada sprawdzian?__
- czytanie
Uczeń czyta, określa funkcje elementów charakterystycznych dla danego tekstu, rozumie znaczenia podstawowych symboli występujących w opisach diagramów, map, planów, schematów, w instrukcjach. odczytuje dane z tekstu źródłowego, tabeli, wykresu, planu, mapy i diagramu oraz odpowiada na proste pytania z nimi związane.
- pisanie
Uczeń pisze na temat i zgodnie z celem, posługując się różnymi formami wypowiedzi, formułuje wypowiedzi ze świadomością celu, buduje tekst poprawny kompozycyjnie, celowo stosując środki językowe i przestrzegając norm gramatycznych, ortograficznych i interpunkcyjnych, przedstawia w postaci graficznej dane zapisane w tabeli, dba o układ graficzny, czytelność i estetykę zapisu.
- rozumowanie
Uczeń posługuje się kategoriami czasu i przestrzeni w celu porządkowania wydarzeń, przedstawia przyczyny i skutki wydarzeń i zjawisk, wyraża własne opinie i próbuje je uzasadnić, używa odpowiednich argumentów, rozpoznaje charakterystyczne cechy i własności liczb, figur, zjawisk, przemian, obiektów przyrodniczych, elementów środowiska, wskazuje różnice i podobieństwa oraz porządkuje je, dostrzega prawidłowości, opisuje je i sprawdza na przykładach, ustala sposób rozwiązania zadania oraz prezentacji tego rozwiązania, analizuje otrzymane wyniki i ocenia ich sensowność.
- korzystanie z informacji
Uczeń wskazuje źródła informacji, posługuje się nimi, analizuje oferty mediów kierowane do dzieci i młodzieży, wybiera spośród tych ofert, kierując się wskazanymi kryteriami
- wykorzystywanie wiedzy w praktyce (w tym liczenie)
Uczeń posługuje się poznanymi terminami do opisywania zjawisk i sytuacji spotykanych w środowisku, wybiera przyrządy służące do obserwacji i pomiaru, odpowiada na pytania dotyczące przebiegu zjawisk, zapisuje wyniki obserwacji, planuje i wykonuje obliczenia bez i z wykorzystaniem kalkulatora, wykorzystuje w sytuacjach praktycznych własności liczb, figur, zjawisk, przemian, obiektów przyrodniczych, elementów środowiska i stosuje je do rozwiązania problemu, zna zasady bezpiecznego posługiwania się urządzeniami technicznymi i materiałami chemicznymi; rozpoznaje oznakowania substancji toksycznych, łatwopalnych i wybuchowych; objaśnia zasady użytkowania domowych urządzeń elektrycznych, rozumie potrzebę stosowania zasad higieny, bezpieczeństwa i zdrowego trybu życia.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?
Dzieje się w Polsce i na świecie – czytaj na i.pl
- Te popularne seriale wracają na ekrany tej jesieni. Sprawdź, co o nich wiesz - QUIZ
- Nowa żona Ronaldo: czwarta i młodsza od niego o 14 lat. Takie było ich wesele [WIDEO]
- Nowy "Znachor" to najlepsza ekranizacja w historii? Tym się różni od starego klasyka
- Trzyosobowa rodzina zginęła w wypadku na A1. Wiadomo, z jaką prędkością pędziło auto