Poznań przeznacza rocznie miliony złotych na malowanie pasów drogowych, a one i tak znikają. Dlaczego?

Paweł Antuchowski
Paweł Antuchowski
Malowanie pasów powinno się odbywać w dni bez deszczu oraz przy dodatnich temperaturach. Nawierzchnia musi być w dobrym stanie, inaczej oznakowanie będzie szybko znikać.
Malowanie pasów powinno się odbywać w dni bez deszczu oraz przy dodatnich temperaturach. Nawierzchnia musi być w dobrym stanie, inaczej oznakowanie będzie szybko znikać. Grzegorz Dembinski/zdjęcie ilustracyjne
Udostępnij:
Jeden z naszych czytelników, jeżdżący na co dzień po Poznaniu jako taksówkarz, zwrócił uwagę na niską trwałość oznakowania poziomego na poznańskich ulicach, które posiada liczne przetarcia. Tymczasem sposób wymalowania oznakowania oraz grubość warstwy farby jest zależna od stanu technicznego nawierzchni drogi. Zarząd Dróg Miejskich, ze względu na poprawiającą się pogodę, zapowiedział szeroką akcję uzupełniania oznakowania poziomego.

Jeden z naszych czytelników, który na co dzień jest taksówkarzem jeżdżącym po poznańskich ulicach, zgłosił się do nas z problemem nadmiernie przecierającego się oznakowania poziomego na poznańskich ulicach. W jego ocenie oznakowanie poziome przeciera się zbyt szybko, przez co linie i inne oznaczenia zanikają. Dla zawodowego kierowcy jest to sytuacja dość uciążliwa i stwarzająca zagrożenie.

Winna nieodpowiednia technika malarska?

W jego ocenie może to być spowodowane zastosowanie nieodpowiedniej techniki malarskiej, ponieważ podłoże powinno być w odpowiedni sposób przygotowane.

- Jestem z zawodu malarzem, żeby zrobić neutralizację podłoża, trzeba do tej pracy podejść dwa razy

- wyjaśnia czytelnik.

Tymczasem często obserwuje on wykonywanie prac "na szybko", co jego zdaniem skutkuje gorszą trwałością oznaczeń.

Pasy mogą zanikać dość szybko

Co ciekawe, spostrzeżenie o dość szybko "przecierających się" pasach jest… słuszne. Jak podkreśla Agata Kaniewska, rzeczniczka prasowa Zarządu Dróg Miejskich, podczas prowadzenia prac utrzymaniowych na starych nawierzchniach dróg oznakowania wykonuje się techniką cienkowarstwową przy użyciu farby drogowej białej odblaskowej o grubości 0,6 mm. Takie oznakowanie wykonywane jest także doraźnie, również w niesprzyjających malowaniu warunkach atmosferycznych.

- Na nowych nawierzchniach i tych będących w dobrym stanie technicznym stosowane jest malowanie grubowarstwowe z uwagi na dłuższą trwałość farby (nawet do 4 lat). Malowanie cienkowarstwowe jest kilkukrotnie tańsze, ale jego trwałość jest zdecydowanie krótsza (od 5 do 12 miesięcy). Na nowych nawierzchniach i tych będących w dobrym stanie technicznym stosowane jest malowanie grubowarstwowe z uwagi na dłuższą trwałość farby (nawet do 4 lat). Malowanie cienkowarstwowe jest kilkukrotnie tańsze, ale jego trwałość jest zdecydowanie krótsza (od 5 do 12 miesięcy).

- dodaje rzeczniczka ZDM. Na ulicach o dużym natężeniu ruchu oznakowanie trzeba uzupełniać nawet dwa razy w roku.

Rocznie malowanie pasów kosztuje 3,2 mln złotych

Malowanie pasów powinno się odbywać w dni bez deszczu oraz przy dodatnich temperaturach. Nawierzchnia musi być w dobrym stanie, inaczej oznakowanie będzie szybko znikać. Rzeczniczka ZDM zapowiada rozpoczęcie tegorocznej akcji uzupełniania oznakowania poziomego, zaczynając od Antoninka. Rocznie koszt tego typu prac to około 3,2 miliony złotych. Są one wykonywane przez zewnętrzne przedsiębiorstwa na podstawie umów z ZDM.

Zobacz też:

Po poznańskich torowiskach kursuje 228 tramwajów trzynastu typów, do tego 3 składy szkolne i 9 składów historycznych, uświetniających święta w mieście i będących atrakcjami turystycznymi. Najwięcej mamy Moderusów, 123 tramwaje różnych typów, z których najwięcej jest Moderusów Gamma LF02AC - trzydzieści. Choć indywidualnie, w rozbiciu na typ, największą grupę stanowią Solarisy Tramino S105p - 45 składów tramwajowych. Sprawdźcie w naszej galerii, jakimi tramwajami jeżdżą poznaniacy --->

Solarisy, Moderusy i Konstale. Jakimi tramwajami jeżdżą poznaniacy?

Najpiękniejsze trasy samochodowe w Polsce. Inspiracje dla fa...

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na Twitterze!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na Twiterze!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Minister Anna Moskwa o polityce klimatycznej i o energetyce

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej Głos Wielkopolski
Dodaj ogłoszenie