Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Poznań: Tramwaj na Marcelin. Znany deweloper dołoży miastu do inwestycji?

Błażej Dąbkowski
Błażej Dąbkowski
W ciągu kilku ostatnich lat na niewielkim obszarze miasta przybyło kilka tysięcy nowych użytkowników: mieszkańców i pracowników biur, sprowadziły się tam największe firmy, nie tylko z Poznania, ale także całej Wielkopolski. Swoje siedziby mają tam miedzy innymi Ikea, John Deer, GSK IT, MAN. Marcelin jest nawet nazywany poznańskim "Mordorem".
W ciągu kilku ostatnich lat na niewielkim obszarze miasta przybyło kilka tysięcy nowych użytkowników: mieszkańców i pracowników biur, sprowadziły się tam największe firmy, nie tylko z Poznania, ale także całej Wielkopolski. Swoje siedziby mają tam miedzy innymi Ikea, John Deer, GSK IT, MAN. Marcelin jest nawet nazywany poznańskim "Mordorem". Łukasz Gdak
Istnieje spora szansa, by zapowiadana przez władze miasta Poznania trasa tramwajowa na Marcelin powstała w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego. Z naszych informacji wynika, że wstępnie zainteresowany partycypacją w projekcie jest deweloper Vastint Polska.

Już dwa lata temu pisaliśmy o ekspresowym rozwoju poznańskiego północnego Grunwaldu i Marcelina. W ciągu kilku ostatnich lat na niewielkim obszarze miasta przybyło kilka tysięcy nowych użytkowników: mieszkańców i pracowników biur, sprowadziły się tam największe firmy, nie tylko z Poznania, ale także całej Wielkopolski.

Swoje siedziby mają tam miedzy innymi Ikea, John Deer, GSK IT, MAN. Marcelin jest nawet nazywany poznańskim "Mordorem".

Trasa tramwajowa na Marcelin: Zlecono wykonanie koncepcji

Tak określił ten rejon Tadeusz Zysk, były kandydat PiS na prezydenta Poznania, który w trakcie kampanii samorządowej obiecywał, że przez Marcelin i północny Grunwald poprowadzone premetro. Eksperci skrytykowali ten pomysł, jednak zarówno oni, jak i władze miasta zaczęły głośno mówić o konieczności poprowadzenia linii tramwajowej.

Sprawdź też:

W czerwcu ubiegłego roku zlecono wykonanie koncepcji funkcjonalno-przestrzennej. Zadaniem wykonawcy była szczegółowa analiza możliwości połączenia Marcelina z centrum Poznania, przy czym - jak ogłoszono kilka miesięcy temu - zakładane jest włączenie projektowanego torowiska w istniejącą sieć na skrzyżowaniu ulic Grunwaldzkiej i Grochowskiej. Następnie trasa będzie przebiegała ulicami Grochowską i Marcelińską, aż do skrzyżowania z ulicą Bułgarską.

Sprawdź też: Uniwersytet Artystyczny w Poznaniu przejmie Starą Papiernię. Rektor zapowiada koncerty i wystawy

Jeden wariant zakłada trasę tramwajową przebiegającą ul. Marcelińską do Wałbrzyskiej, gdzie znajdowałaby się tzw. końcówka czołowa. Drugi natomiast zakłada przebieg trasy ulicami Bułgarską i Łubieńskiej do ulicy Kolorowej, z pętlą uliczną przez ulice Pastelową i Jasną oraz zintegrowanym węzłem przesiadkowym tramwaj-autobus w ciągu ulicy Bułgarskiej (dzisiejszy przystanek "Ognik").

Sprawdź też:

– W tej chwili trwa jeszcze zbieranie warunków i opinii od gestorów sieci. Pierwsza - na razie wewnętrzna - koncepcja, powinna zostać nam przedstawiona w lutym lub marcu – informuje Jan Gosiewski, dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego. – Jej upublicznienie po naszych konsultacjach powinno nastąpić pod koniec jesieni – dodaje.

Trasa tramwajowa na Marcelin: Zainwestuje Vastint?

Już w ubiegłym roku informowano, że trasa tramwajowa na Marcelin będzie mogła powstać przy wsparciu podmiotów prywatnych.

– Myślę, że do poważnych rozmów z inwestorami dojdzie pod koniec roku. Miasto z partnerem lub partnerami prywatnymi będzie mogło na przykład zlecić wspólny projekt wykonawczo-użytkowy – stwierdza J. Gosiewski.

Jak wynika z naszych informacji wstępnie zainteresowany współfinansowaniem inwestycji jest deweloper Vastint Polska. Przypomnijmy, że firma ta odpowiada za jedną z największych inwestycji w rejonie Marcelina - Business Garden Poznań. To nowoczesny kompleks biurowy, który tworzy dziewięć budynków biurowych klasy o łącznej powierzchni najmu 88 tys. mkw. oraz wolno stojący garaż wielopoziomowy. Budynki zlokalizowane są na 6-hektarowej działce.

– Inwestycje komunikacyjne realizowane w formule partnerstwa publiczno-prywatnego są w Polsce prekursorskie. To spora szansa, by rozwijać transport tramwajowy – podkreśla Mariusz Wiśniewski, wiceprezydent Poznania.

W tej chwili w ramach PPP Kraków realizuje budowę kolejnego etapu Krakowskiego Szybkiego Tramwaju. Krakowianie z nowej linii mają zacząć korzystać w I kwartale 2024 r.

ZOBACZ TEŻ:

Prace archeologiczne w parku Kosynierów przy os. Pod Lipami w Poznaniu trwają od kilku tygodni. Na tym terenie ma przebiegać nowa trasa tramwajowa na Naramowice. Przejdź do kolejnego zdjęcia --->

Poznań: Tramwaj na Naramowice. Jak postępują prace? Zobacz n...

Sprawdź też:

od 7 lat
Wideo

Konto Amazon zagrożone? Pismak przeciwko oszustom

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gloswielkopolski.pl Głos Wielkopolski