Już dwa lata temu pisaliśmy o ekspresowym rozwoju poznańskiego północnego Grunwaldu i Marcelina. W ciągu kilku ostatnich lat na niewielkim obszarze miasta przybyło kilka tysięcy nowych użytkowników: mieszkańców i pracowników biur, sprowadziły się tam największe firmy, nie tylko z Poznania, ale także całej Wielkopolski.
Swoje siedziby mają tam miedzy innymi Ikea, John Deer, GSK IT, MAN. Marcelin jest nawet nazywany poznańskim "Mordorem".
Trasa tramwajowa na Marcelin: Zlecono wykonanie koncepcji
Tak określił ten rejon Tadeusz Zysk, były kandydat PiS na prezydenta Poznania, który w trakcie kampanii samorządowej obiecywał, że przez Marcelin i północny Grunwald poprowadzone premetro. Eksperci skrytykowali ten pomysł, jednak zarówno oni, jak i władze miasta zaczęły głośno mówić o konieczności poprowadzenia linii tramwajowej.
Sprawdź też:
W czerwcu ubiegłego roku zlecono wykonanie koncepcji funkcjonalno-przestrzennej. Zadaniem wykonawcy była szczegółowa analiza możliwości połączenia Marcelina z centrum Poznania, przy czym - jak ogłoszono kilka miesięcy temu - zakładane jest włączenie projektowanego torowiska w istniejącą sieć na skrzyżowaniu ulic Grunwaldzkiej i Grochowskiej. Następnie trasa będzie przebiegała ulicami Grochowską i Marcelińską, aż do skrzyżowania z ulicą Bułgarską.
Sprawdź też: Uniwersytet Artystyczny w Poznaniu przejmie Starą Papiernię. Rektor zapowiada koncerty i wystawy
Jeden wariant zakłada trasę tramwajową przebiegającą ul. Marcelińską do Wałbrzyskiej, gdzie znajdowałaby się tzw. końcówka czołowa. Drugi natomiast zakłada przebieg trasy ulicami Bułgarską i Łubieńskiej do ulicy Kolorowej, z pętlą uliczną przez ulice Pastelową i Jasną oraz zintegrowanym węzłem przesiadkowym tramwaj-autobus w ciągu ulicy Bułgarskiej (dzisiejszy przystanek "Ognik").
Sprawdź też:
– W tej chwili trwa jeszcze zbieranie warunków i opinii od gestorów sieci. Pierwsza - na razie wewnętrzna - koncepcja, powinna zostać nam przedstawiona w lutym lub marcu – informuje Jan Gosiewski, dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego. – Jej upublicznienie po naszych konsultacjach powinno nastąpić pod koniec jesieni – dodaje.
Trasa tramwajowa na Marcelin: Zainwestuje Vastint?
Już w ubiegłym roku informowano, że trasa tramwajowa na Marcelin będzie mogła powstać przy wsparciu podmiotów prywatnych.
– Myślę, że do poważnych rozmów z inwestorami dojdzie pod koniec roku. Miasto z partnerem lub partnerami prywatnymi będzie mogło na przykład zlecić wspólny projekt wykonawczo-użytkowy – stwierdza J. Gosiewski.
Jak wynika z naszych informacji wstępnie zainteresowany współfinansowaniem inwestycji jest deweloper Vastint Polska. Przypomnijmy, że firma ta odpowiada za jedną z największych inwestycji w rejonie Marcelina - Business Garden Poznań. To nowoczesny kompleks biurowy, który tworzy dziewięć budynków biurowych klasy o łącznej powierzchni najmu 88 tys. mkw. oraz wolno stojący garaż wielopoziomowy. Budynki zlokalizowane są na 6-hektarowej działce.
– Inwestycje komunikacyjne realizowane w formule partnerstwa publiczno-prywatnego są w Polsce prekursorskie. To spora szansa, by rozwijać transport tramwajowy – podkreśla Mariusz Wiśniewski, wiceprezydent Poznania.
W tej chwili w ramach PPP Kraków realizuje budowę kolejnego etapu Krakowskiego Szybkiego Tramwaju. Krakowianie z nowej linii mają zacząć korzystać w I kwartale 2024 r.
ZOBACZ TEŻ:
Sprawdź też:
Konto Amazon zagrożone? Pismak przeciwko oszustom
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?