Poznań: Tramwaj na Marcelin. Znany deweloper dołoży miastu do inwestycji?

Błażej Dąbkowski
Błażej Dąbkowski
W ciągu kilku ostatnich lat na niewielkim obszarze miasta przybyło kilka tysięcy nowych użytkowników: mieszkańców i pracowników biur, sprowadziły się tam największe firmy, nie tylko z Poznania, ale także całej Wielkopolski. Swoje siedziby mają tam miedzy innymi Ikea, John Deer, GSK IT, MAN. Marcelin jest nawet nazywany poznańskim "Mordorem". Łukasz Gdak
Istnieje spora szansa, by zapowiadana przez władze miasta Poznania trasa tramwajowa na Marcelin powstała w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego. Z naszych informacji wynika, że wstępnie zainteresowany partycypacją w projekcie jest deweloper Vastint Polska.

Już dwa lata temu pisaliśmy o ekspresowym rozwoju poznańskiego północnego Grunwaldu i Marcelina. W ciągu kilku ostatnich lat na niewielkim obszarze miasta przybyło kilka tysięcy nowych użytkowników: mieszkańców i pracowników biur, sprowadziły się tam największe firmy, nie tylko z Poznania, ale także całej Wielkopolski.

Swoje siedziby mają tam miedzy innymi Ikea, John Deer, GSK IT, MAN. Marcelin jest nawet nazywany poznańskim "Mordorem".

Trasa tramwajowa na Marcelin: Zlecono wykonanie koncepcji

Tak określił ten rejon Tadeusz Zysk, były kandydat PiS na prezydenta Poznania, który w trakcie kampanii samorządowej obiecywał, że przez Marcelin i północny Grunwald poprowadzone premetro. Eksperci skrytykowali ten pomysł, jednak zarówno oni, jak i władze miasta zaczęły głośno mówić o konieczności poprowadzenia linii tramwajowej.

Sprawdź też:

W czerwcu ubiegłego roku zlecono wykonanie koncepcji funkcjonalno-przestrzennej. Zadaniem wykonawcy była szczegółowa analiza możliwości połączenia Marcelina z centrum Poznania, przy czym - jak ogłoszono kilka miesięcy temu - zakładane jest włączenie projektowanego torowiska w istniejącą sieć na skrzyżowaniu ulic Grunwaldzkiej i Grochowskiej. Następnie trasa będzie przebiegała ulicami Grochowską i Marcelińską, aż do skrzyżowania z ulicą Bułgarską.

Sprawdź też: Uniwersytet Artystyczny w Poznaniu przejmie Starą Papiernię. Rektor zapowiada koncerty i wystawy

Jeden wariant zakłada trasę tramwajową przebiegającą ul. Marcelińską do Wałbrzyskiej, gdzie znajdowałaby się tzw. końcówka czołowa. Drugi natomiast zakłada przebieg trasy ulicami Bułgarską i Łubieńskiej do ulicy Kolorowej, z pętlą uliczną przez ulice Pastelową i Jasną oraz zintegrowanym węzłem przesiadkowym tramwaj-autobus w ciągu ulicy Bułgarskiej (dzisiejszy przystanek "Ognik").

Sprawdź też:

– W tej chwili trwa jeszcze zbieranie warunków i opinii od gestorów sieci. Pierwsza - na razie wewnętrzna - koncepcja, powinna zostać nam przedstawiona w lutym lub marcu – informuje Jan Gosiewski, dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego. – Jej upublicznienie po naszych konsultacjach powinno nastąpić pod koniec jesieni – dodaje.

Trasa tramwajowa na Marcelin: Zainwestuje Vastint?

Już w ubiegłym roku informowano, że trasa tramwajowa na Marcelin będzie mogła powstać przy wsparciu podmiotów prywatnych.

– Myślę, że do poważnych rozmów z inwestorami dojdzie pod koniec roku. Miasto z partnerem lub partnerami prywatnymi będzie mogło na przykład zlecić wspólny projekt wykonawczo-użytkowy – stwierdza J. Gosiewski.

Jak wynika z naszych informacji wstępnie zainteresowany współfinansowaniem inwestycji jest deweloper Vastint Polska. Przypomnijmy, że firma ta odpowiada za jedną z największych inwestycji w rejonie Marcelina - Business Garden Poznań. To nowoczesny kompleks biurowy, który tworzy dziewięć budynków biurowych klasy o łącznej powierzchni najmu 88 tys. mkw. oraz wolno stojący garaż wielopoziomowy. Budynki zlokalizowane są na 6-hektarowej działce.

– Inwestycje komunikacyjne realizowane w formule partnerstwa publiczno-prywatnego są w Polsce prekursorskie. To spora szansa, by rozwijać transport tramwajowy – podkreśla Mariusz Wiśniewski, wiceprezydent Poznania.

W tej chwili w ramach PPP Kraków realizuje budowę kolejnego etapu Krakowskiego Szybkiego Tramwaju. Krakowianie z nowej linii mają zacząć korzystać w I kwartale 2024 r.

ZOBACZ TEŻ:

Poznań: Tramwaj na Naramowice. Jak postępują prace? Zobacz n...

Sprawdź też:

FLESZ: Koronawirus torpeduje gospodarkę, traci także Polska

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 8

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

S
Spec

Od kiedy zdjęcie Pgk to deweloper Vastint? Proponuje żeby się Pan lepiej przygotował do pisania artykułu

K
Korposzczur

John Deere* a nie Deer

G
Gość

Od kiedy Ikea ma tam siedzibę ...?

G
Gość

A dołoży się i do taboru?

G
Gość

A nie lepiej np. zwiększyć częstotliwość autobusu 148, a linię 145 puścić wokół Duda Cars i Strzegomską i dalej aktualną trasą?

G
Gość

Wariant 1 jest niepotrzebny ponieważ jeżdzi tam autobus i to wystarcza.Wariant 2 jak najbardziej potrzebny.

G
Gość

Tramwaj powinien dojeżdżać do lotniska

G
Gość

A co przedłużeniem trasy tramwajowej z pętli Junikowo do stacji kolejowej Junikowo w stronę Plewisk (raptem 800 m)? Tyle sìę o tym mówiło i cisza. A teraz czytamy o trasie na Marcelin - na to są pieniądze...

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3