Licznik Elektromobilności, uruchomiony przez Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego i Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych wskazuje, że w końcu marca 2021 r., w Polsce było zarejestrowanych łącznie 22 291 samochodów osobowych z napędem elektrycznym. Od początku roku ich liczba zwiększyła się o 3 555 sztuk, czyli aż o 107% w porównaniu do pierwszych trzech miesięcy 2020 r.
Ile samochodów elektrycznych, a ile autobusów?
Pod koniec marca 2021 r. po polskich drogach jeździło 22 291 elektrycznych samochodów osobowych. Pojazdy w pełni elektryczne nieznacznie przekroczyły połowę (11 194 szt.) tej części parku, a pozostałą część (49,8% udz.) stanowiły hybrydy typu plug-in – 11 097 szt. Park elektrycznych samochodów dostawczych i ciężarowych liczył 880 szt. W dalszym ciągu rośnie też flota elektrycznych motorowerów i motocykli, która na koniec marca składała się z 9366 sztuk – wynika z Licznika Elektromobilności.
Czytaj także: Czy samochód elektryczny się opłaca? W Poznaniu ich kierowcy mniej zapłacą za parkowanie
Wzrosła też liczba autobusów elektrycznych w Polsce – w końcu marca było ich 472 szt. W I kwartale 2021 r. flota elektrobusów powiększyła się o 40 zeroemisyjnych pojazdów, co oznacza wzrost o 111 procent w stosunku do takiego okresu 2020 roku, gdy zarejestrowano 19 takich autobusów.
Stacje ładowania są, ale tempo ich wzrostu spadło
Licznik podaje, że pod koniec marca w Polsce funkcjonowało 1 425 ogólnodostępnych stacji ładowania pojazdów elektrycznych (2 780 punktów). 33% z nich stanowiły szybkie stacje ładowania prądem stałym (DC), a 67% - wolne ładowarki prądu przemiennego (AC) o mocy mniejszej lub równej 22 kW. Podobnie jak w lutym, w marcu uruchomiono 15 nowych, ogólnodostępnych stacji ładowania (33 punkty).
- W ostatnich miesiącach tempo instalacji i odbiorów nowych, ogólnodostępnych stacji wyraźnie spadło: z 82 ładowarek w IV kwartale 2020 r. do 61 w I kwartale bieżącego roku
– mówi Maciej Mazur, dyrektor zarządzający PSPA. - Sytuacji w zakresie rozbudowy infrastruktury z pewnością nie poprawi planowana nowelizacja Ustawy o elektromobilnosci i paliwach alternatywnych, w ramach której zostaną usunięte artykuły 64-66 dotyczące tzw. mechanizmu interwencyjnego nakładającego na operatorów systemów dystrybucyjnych elektroenergetycznych obowiązek wybudowania brakującej liczby stacji ładowania, o ile próg minimalny nie został osiągnięty w trybie rynkowym. W tym kontekście dodatkowego znaczenia nabiera możliwie szybkie wdrożenie programu wsparcia rozbudowy infrastruktury ze środków NFOŚiGW.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?