Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Samochód powie ci, jak ominąć korki? Cyfryzacja sposobem na tłok w mieście

PILAR
Sposób na korki w mieście? Cyfryzacja!
Sposób na korki w mieście? Cyfryzacja! archiwum polskapresse
"Transport samochodowy oraz publiczny czeka rewolucja na miarę tej, do której doszło w telekomunikacji po popularyzacji smartfonów i tabletów. Aby przełamać drogowy impas i zmniejszyć korki, transport uliczny musi wejść w erę cyfrową i wykorzystywać nowoczesne technologie komunikacyjne" - to najważniejsze wnioski z globalnego raportu firmy Deloitte, która ma swoje biura w Poznaniu.

W 2011 roku kierowcy poruszający się w 7 największych polskich miastach spędzili w korkach od 39 do 114 godzin rocznie, w zależności od miasta. Aby ulżyć kierowcom nie wystarczą nowe drogi. Samochody stały się bowiem ofiarą własnego sukcesu - ich rosnąca liczba doprowadziła do malejącej mobilności, straty czasu i pieniędzy.

Mieszkańcy największych światowych aglomeracji spędzają rocznie nie godziny, ale dni stojąc w korkach. Statystycznie w 2010 roku każdy Amerykanin stracił w nich 34 godziny, a jeszcze w 1982 r. było to tylko 14 godzin. Według prognoz czas ten będzie się wydłużać osiągając w 2020 roku już ponad 40 godzin. Dla tych, którzy mieszkają w miastach, czas ten jest wielokrotnie dłuższy.

"W coraz większym stopniu czas spędzany na dojazdy jest traktowany jako stracony (koszt alternatywny/ koszt utraconych możliwości). To powoduje, że wyraźny jest trend zbliżania się miejsc zamieszkania do miejsc pracy. Ten i inne trendy demograficzne sprzyjają coraz większej urbanizacji i zagęszczeniu ruchu w miastach** . W związku z tym transport musi się zmieniać i odpowiadać na zmieniające się potrzeby mieszkańców miast. Do tej pory każdy samochód był autonomiczną częścią systemu transportowego - jak komputer przed wprowadzeniem Internetu" - czytamy w raporcie.

Remedium na kłopoty komunikacyjne ma być wymiana informacji pomiędzy samochodami oraz między samochodami a infrastrukturą drogową. Umożliwi to wdrożenie na szerszą skalę odpowiedników "autopilotów" w samochodach, co poprzez bardziej skoordynowaną jazdę wszystkich samochodów ma zmniejszyć korki

Pomóc mają również media społecznościowe, które ułatwią popularyzację dzielenie się jednym samochodem pomiędzy kilkoma osobami, czyli "car sharing". Popularność ma zdobyć też wspólna jazda kilku osób np. do pracy tym samym autem.

Z kolei wyposażenie samochodów w terminale posiadające funkcjonalność obecnych smartphonów umożliwia udostępnienie systemom nawigacyjnym informacji o korkach, zmianach w organizacji ruchu, dostępności parkingów w określonych miejscach czy pojawieniu się pasażera poszukującego kierowcy na wspólny przejazd tą samą trasą.

- Można zauważać duże różnice w strukturze i ewolucji transportu miejskiego między Polską a Stanami Zjednoczonymi, jednak niewątpliwie przyszłość tego transportu w krajach wysokorozwiniętych będzie bardzo zbliżona, bo oparta na powszechnie dostępnych technologiach informatycznych - mówi Dariusz Nachyła, ekspert Deloitte.

- W Polsce obserwujemy coraz lepszą dostępność informacji transportowej i udane lub mniej udane próby stymulowania zachowań transportowych, ale rewolucja jest jeszcze przed nami. Spektakularną sytuacją "win-win" dla mieszkańców i budżetu miasta byłby powszechny system rozliczania za usługi miejskie, który nagradza kierowców samochodów osobowych za zabieranie pasażerów z przystanków w przypadku zwiększonego popytu np. po zakończonym koncercie" - dodaje.

NAJNOWSZE INFORMACJE Z POZNANIA I WIELKOPOLSKI: GLOSWIELKOPOLSKI.PL

Możesz wiedzieć więcej! Kliknij i zarejestruj się: www.gloswielkopolski.pl/piano

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gloswielkopolski.pl Głos Wielkopolski