Zasiłek macierzyński i zasiłek pogrzebowy – wnioski bez odpisów aktów stanu cywilnego. ZUS sam je pozyska z Urzędu Stanu Cywilnego

Milena Kochanowska
Milena Kochanowska
ZUS informuje, że oświadczenia i wnioski elektronicznie należy składać wyłącznie przez Platformę Usług Elektronicznych, nie mailowo
ZUS informuje, że oświadczenia i wnioski elektronicznie należy składać wyłącznie przez Platformę Usług Elektronicznych, nie mailowo PIXABAY
W czasie epidemii koronawirusa ZUS ułatwił składanie wniosków o zasiłek macierzyński i pogrzebowy. Do wniosków o te zasiłki nie musimy już dołączać odpisów właściwych aktów stanu cywilnego, ZUS sam pozyska je z USC.

Składamy wniosek o zasiłek macierzyński

Teraz, jeśli odpis skróconego aktu urodzenia dziecka nie zostanie dołączony do wniosku o wypłatę zasiłku macierzyńskiego, ZUS sam wystąpi o niego do USC. Żeby mógł uzyskać potrzebny odpis aktu, musi jednak otrzymać od osoby wnioskującej o zasiłek dane, które umożliwią urzędowi identyfikację osoby, której odpis dotyczy.

Czytaj też: Dodatkowy zasiłek opiekuńczy wydłużony do 3 maja. Można go dostać w związku z zamknięciem szkół z powodu koronawirusa

Z wnioskiem o zasiłek macierzyński trzeba więc podać ZUS dane dziecka:

  • imię i nazwisko,
  • datę urodzenia,
  • numer PESEL (lub miejscowość, w której się urodziło).

Składając wniosek, musimy wypełnić formularz oświadczenia i przekazać go swemu pracodawcy, zleceniodawcy lub bezpośrednio do ZUS (tak muszą zrobić np. przedsiębiorcy lub osoby z nimi współpracujące).

Czytaj także: Za okres kwarantanny przysługuje zasiłek chorobowy lub opiekuńczy. Jak go otrzymać?

Jeśli wniosek o macierzyński składamy w formie papierowej, nie musimy składać oświadczenia. Gdy wniosek składamy przez portal PUE ZUS, musimy je dołączyć.

Uwaga! Gdy wniosek o zasiłek macierzyński składasz w formie papierowej, możesz skorzystać z formularzy:
ZAM - Wniosek o zasiłek macierzyński
ZUR - Wniosek o zasiłek macierzyński za okres urlopu rodzicielskiego
ZAO - Wniosek o zasiłek macierzyński za okres urlopu ojcowskiego

Składamy wniosek o zasiłek pogrzebowy

Podobnie jest ze skróconym odpisem aktu zgonu.

We wniosku o zasiłek pogrzebowy trzeba wpisać dane identyfikacyjne osoby zmarłej:

  • imię i nazwisko,
  • PESEL (lub miejsce zgonu),
  • datę zgonu.

ZUS wystąpi do urzędu o wydanie odpisu skróconego aktu zgonu tylko wtedy, gdy o zasiłek wnioskuje członek rodziny zmarłego. Rachunki poniesionych kosztów pogrzebu muszą być bowiem złożone w oryginale, w formie papierowej.

Czytaj koniecznie: Jak się kontaktować z ZUS w czasie epidemii koronawirusa? Zobacz najważniejsze numery telefonów

Uwaga! Oświadczenia i wnioski elektronicznie należy składać wyłącznie przez Platformę Usług Elektronicznych. Dokumenty przesłane e-mailem nie będą przyjmowane do rozpatrzenia.

Sprawdź też:

iPolitycznie - 300 milionów Putina by skorumpować Świat

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na Twitterze!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na Twiterze!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na gloswielkopolski.pl Głos Wielkopolski