Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

100-lecie Automobilklubu Wielkopolski. Ludzie sportu motorowego świętowali w poznańskim Bazarze

Radosław Patroniak
Radosław Patroniak
Niektórzy goście przybyli na jubileuszową galę w dostojnych autach, pamiętających czasy II RzeczypospolitejZobacz kolejne zdjęcia --->
Niektórzy goście przybyli na jubileuszową galę w dostojnych autach, pamiętających czasy II RzeczypospolitejZobacz kolejne zdjęcia --->Jan Jeliński
Automobilklub Wielkopolski dziś, 25 sierpnia obchodzi 100-lecie istnienia. Ludzie sportu motorowego na uroczystych obchodach jubileuszu spotkali się w samo południe w poznańskim Bazarze.

Historia polskiego automobilizmu rozpoczęła się w 1886 roku, kiedy na ulicach Warszawy pojawiły się pierwsze pojazdy samobieżne nazwane automobilami.

Zobacz też: Ciężarówkowa Formuła 1 na Torze Poznań

Rok później,10 lipca 1887 r. Stanisław Grodzki z Warszawy, jako pierwszy z Polaków zgłosił uczestnictwo w rajdzie samochodowym na trasie Paryż – Dieppe, jadąc autem marki Peugeot. Trasę Warszawa – Paryż pokonywał przez Poznań.

25 sierpnia 1923 roku powstał Wielkopolski Klub Automobilistów i Motocyklistów w Poznaniu, który od 8 listopada 1924 roku nosił nazwę Automobilklub Wielkopolski.

Spośród członków komitetu wybrano pierwsze prezydium i pierwszego prezesa, którym został generał broni Kazimierz Raszewski. Dramatyczne lata II wojny światowej oraz lata pięćdziesiąte również nie były łatwym okresem dla poznańskiego klubu. W tym czasie zaginęło wiele dokumentów oraz trofeów, a klub przestał istnieć pod swoją nazwą, stał się Oddziałem Wielkopolskim Automobilklubu Polski. 25 sierpnia 1957 r. z ulgą przyjęto wiadomość o reaktywowaniu Automobilklubu Wielkopolski, który prężnia działa do dziś, choć w ostatnich latach miał swoje wzloty i upadki.

Tymi pierwszymi były na    pewno spektakularne wydarzenia na Torze Poznań, który    został otwarty pod koniec 1977 r. Inicjatorem jego budowy byli działacze AW, zainspirowani propozycją wyścigów w Poznaniu, złożoną przez nieżyjącego już świetnego kierowcę i biznesmena, Adama Smorawińskiego.

Już dwa lata po otwarciu w wyjątkowym w skali kraju miejscu pojawił się pierwszy bolid Formuły 1. Podczas pokazowej jazdy, obserwowanej przez 25 tys. kibiców, za kierownicą Wolfa zasiadł Andrzej Jaroszewicz (syn    ówczesnego premiera). Z kolei w maju 1993 r. do Poznania przyjechał trzykrotny mistrz świata Formuły 1, nazywany latającym Szkotem, Jackie Stewart. Największą publikę w historii toru zgromadziła jednak wizyta Roberta Kubicy, którego przyszło podziwiać w 2010 r. aż 140 tys. widzów!    Nie tak dużą – ale też imponującą – widownię miały tegoroczne wyścigi ciężarówek.

Tor Poznań jest chlubą Poznania, ale wciąż  wymaga modernizacji i unowocześnienia.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Wywiad z prezesem Jagiellonii Białystok Wojciechem Pertkiewiczem

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gloswielkopolski.pl Głos Wielkopolski