reklama

Autostrada Wielkopolska: Solarki już są gotowe do wyjazdu, gdyby spadł śnieg

Grzegorz Okoński
Grzegorz Okoński
Zaktualizowano 
Autostrada Wielkopolska już utrzymuje stan gotowości zimowego utrzymania: 41 solarek może w każdej chwili wyjechać w trasę. Autostrada Wielkopolska
Od 1 listopada Autostrada Eksploatacja S.A. utrzymuje stan pełnej gotowości w akcji zimowego utrzymania dróg. W trasy w każdej chwili może wyjechać 41 solarek.

Do dyspozycji służb w pięciu Obwodach Utrzymania Autostrady zgromadzono w magazynach ponad 13 tysięcy ton soli, zabezpieczono możliwość dodatkowych interwencyjnych dostaw soli, ponadto wprowadzono dodatkowe dyżury utrzymania zimowego dla ponad stu osób. Spółka zamówiła również dodatkowe prognozy pogody, niezależne od wskazań z własnych stacji meteo i informacji od pracowników patroli.

- Na autostradach w Polsce obowiązuje I stopień utrzymania zimowego. Oznacza to, że sprzęt musi wyjechać na trasę w ciągu pół godziny od rozpoczęcia opadów śniegu. Jezdnia autostrady musi być odśnieżona w ciągu 2 godzin po ustaniu opadów śniegu w ciągu dnia i 4 godzin po ustaniu opadów w nocy – wyjaśnia Włodzimierz Matczak, dyrektor Eksploatacji Autostrady w firmie Autostrada Eksploatacja.

Czytaj też: Poznań: Policja sprawdza, czy jeździmy ze sprawnymi światłami. Trwa akcja "Twoje światła – Nasze bezpieczeństwo”

Do prowadzenia akcji zapobiegawczych i zwalczających na autostradach nie używamy piasku, lecz soli drogowej z roztworem wodnym chlorku sodu, a przy temperaturach sięgających poniżej -7°C z chlorkiem wapnia. Taka mieszanka pozwala szybko poradzić sobie z zalegającym na jezdni śniegiem. Wszystko po to, by zapewnić osobom podróżującym Autostradą Wielkopolską maksimum bezpieczeństwa.

Jednak również kierowcy muszą pomóc służbom utrzymaniowym. Jak? Nie wyprzedzając pracującego na drodze sprzętu. Wyprzedzanie solarek jest bowiem bardzo ryzykowne. Śnieg wydobywający się spod pługów może nie tylko uszkodzić samochód, ale też zepchnąć kierowcę z drogi. Pługi, w jakie wyposażone są solarki mają rozpiętość nawet do 8 metrów. Sprzęt, podczas prowadzenia akcji zwalczających, najczęściej porusza się w parach. Zadaniem tandemu solarek jest odśnieżenie jak największej części autostrady w jak najkrótszym czasie.

- Solarki poruszają się z prędkością do 60 km/h. Dlatego też część kierowców, pomimo niebezpieczeństwa ryzykuje i wyprzedza pracujący sprzęt. Trzeba jednak zdawać sobie sprawę, że przed solarką droga jest jeszcze nieodśnieżona i poruszanie się po niej może być niebezpieczne – ostrzega Paweł Pytliński, specjalista ds. bezpieczeństwa w Autostradzie Eksploatacji.

10 najbardziej niebezpiecznych dróg w Polsce. Tu było najwię...

Sprawdź też:

Flesz - nowi marszałkowie Sejmu i Senatu, sukces opozycji

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3