Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Autostrada Wielkopolska: Solarki już są gotowe do wyjazdu, gdyby spadł śnieg

Grzegorz Okoński
Grzegorz Okoński
Autostrada Wielkopolska już utrzymuje stan gotowości zimowego utrzymania: 41 solarek może w każdej chwili wyjechać w trasę.
Autostrada Wielkopolska już utrzymuje stan gotowości zimowego utrzymania: 41 solarek może w każdej chwili wyjechać w trasę. Autostrada Wielkopolska
Od 1 listopada Autostrada Eksploatacja S.A. utrzymuje stan pełnej gotowości w akcji zimowego utrzymania dróg. W trasy w każdej chwili może wyjechać 41 solarek.

Do dyspozycji służb w pięciu Obwodach Utrzymania Autostrady zgromadzono w magazynach ponad 13 tysięcy ton soli, zabezpieczono możliwość dodatkowych interwencyjnych dostaw soli, ponadto wprowadzono dodatkowe dyżury utrzymania zimowego dla ponad stu osób. Spółka zamówiła również dodatkowe prognozy pogody, niezależne od wskazań z własnych stacji meteo i informacji od pracowników patroli.

- Na autostradach w Polsce obowiązuje I stopień utrzymania zimowego. Oznacza to, że sprzęt musi wyjechać na trasę w ciągu pół godziny od rozpoczęcia opadów śniegu. Jezdnia autostrady musi być odśnieżona w ciągu 2 godzin po ustaniu opadów śniegu w ciągu dnia i 4 godzin po ustaniu opadów w nocy – wyjaśnia Włodzimierz Matczak, dyrektor Eksploatacji Autostrady w firmie Autostrada Eksploatacja.

Czytaj też: Poznań: Policja sprawdza, czy jeździmy ze sprawnymi światłami. Trwa akcja "Twoje światła – Nasze bezpieczeństwo”

Do prowadzenia akcji zapobiegawczych i zwalczających na autostradach nie używamy piasku, lecz soli drogowej z roztworem wodnym chlorku sodu, a przy temperaturach sięgających poniżej -7°C z chlorkiem wapnia. Taka mieszanka pozwala szybko poradzić sobie z zalegającym na jezdni śniegiem. Wszystko po to, by zapewnić osobom podróżującym Autostradą Wielkopolską maksimum bezpieczeństwa.

Jednak również kierowcy muszą pomóc służbom utrzymaniowym. Jak? Nie wyprzedzając pracującego na drodze sprzętu. Wyprzedzanie solarek jest bowiem bardzo ryzykowne. Śnieg wydobywający się spod pługów może nie tylko uszkodzić samochód, ale też zepchnąć kierowcę z drogi. Pługi, w jakie wyposażone są solarki mają rozpiętość nawet do 8 metrów. Sprzęt, podczas prowadzenia akcji zwalczających, najczęściej porusza się w parach. Zadaniem tandemu solarek jest odśnieżenie jak największej części autostrady w jak najkrótszym czasie.

- Solarki poruszają się z prędkością do 60 km/h. Dlatego też część kierowców, pomimo niebezpieczeństwa ryzykuje i wyprzedza pracujący sprzęt. Trzeba jednak zdawać sobie sprawę, że przed solarką droga jest jeszcze nieodśnieżona i poruszanie się po niej może być niebezpieczne – ostrzega Paweł Pytliński, specjalista ds. bezpieczeństwa w Autostradzie Eksploatacji.

Biuro Ruchu Drogowego Komendy Głównej Policji opublikowało raport "Wypadki drogowe w Polsce w 2018 roku". Dowiadujemy się z niego między innymi, na których drogach krajowych dochodzi do największej liczby wypadków i gdzie ginie najwięcej osób. W 2018 roku na tych drogach doszło do 7 195 wypadków, w których zginęło 957 osób, a rannych zostało 9 175 osób. Sprawdź 10 najbardziej niebezpiecznych dróg krajowych w Polsce.Przejdź dalej --->

10 najbardziej niebezpiecznych dróg w Polsce. Tu było najwię...

Sprawdź też:

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gloswielkopolski.pl Głos Wielkopolski