Nasza Loteria - pasek na kartach artykułów

Benzyna 98 czy bardziej ekologiczne paliwo E10 z biokomponentami? Zawodowy kierowca nie ma wątpliwości. Cena też się liczy

Jerzy Mosoń
Jerzy Mosoń
Tego paliwa nie brakuje. Benzyna E10, czyli paliwo z domieszką biokomponentów coraz bardziej rozpycha się na rynku
Tego paliwa nie brakuje. Benzyna E10, czyli paliwo z domieszką biokomponentów coraz bardziej rozpycha się na rynku jermos/Polska Press Grupa
Od początku 2024 roku kierowcy aut benzynowych nie mogą już kupić paliwa E5. Zamiast tego mogą zatankować mieszankę z oznaczeniem E10, bardziej ekologiczną i tańszą od tradycyjnego zastępnika. Co lepiej wybrać? Większego problemu z tym tematem nie ma zawodowy tester aut Mirosław Wdzięczkowski. Ekspert porównywał dla nas koszty oraz jazdę na nowej, ekologicznej mieszance E10 z droższą benzyną 98. I już wie, co warto lać do baku auta.

Spis treści

Rosną ceny między benzyną 98 a bardziej ekologicznym paliwem E10. Na początku stycznia test porównawczy obu paliw wykonał dla nas tester aut Mirosław Wdzięczkowki (jego wyniki i kalkulację cenową opisujemy poniżej). Wtedy jednak różnica w cenie między nową mieszanką a benzyną 98 wynosiła ledwie 28 groszy. Obecnie jest nawet dwukrotnie wyższa na korzyść nowszego paliwa. Czy to zmieniło jakoś kalkulację?

Nowe paliwo z biokomponentami może być obecnie tańsze od 28 do nawet 60 groszy na litrze

Od nowego roku nie można już zatankować benzyny 95 o symbolu E5. Zastąpiło ją bardziej ekologiczne paliwo E10. Nowa mieszanka zawiera maksymalnie do 10 proc. biokomponentów. Może z niej korzystać większość właścicieli samochodów wyprodukowanych po 2010 r. (szczegółowa lista aut kompatybilnych z E10 dostępna jest na stronie resortu klimatu). Pozostali użytkownicy czterech kółek są generalnie skazani na droższe paliwo o symbolu 98, tj. z wyższą liczbą oktanową. Jednak i wśród właścicieli aut przystosowanych teoretycznie do korzystania z nowej mieszanki zaczęły pojawiać się wątpliwości, czy aby na pewno E10 to najlepszy wybór. Wybór wbrew pozorom nie jest prosty, bo o ile w pierwszym tygodniu różnica między jednym a drugim paliwa wynosiła dwadzieścia kilka groszy, to obecnie zdarza się, że jest ona znacznie wyższa. Jak alarmują Czytelnicy Strefy Biznesu: różnica w cenie między paliwem E10 a 98 sięga obecnie nawet 60 groszy! O wypowiedź na temat nowego paliwa poprosiliśmy zawodowego testera aut Mirosława Wdzięczkowskiego, który w wolnych chwilach prowadzi też serwis serwis Auto-Turystyka.pl.

Paliwo E10 czy 98 – które jest lepsze dla portfela podczas eksploatacji auta?

Mirosław Wdzięczkowski, który na potrzeby prowadzonego przez siebie serwisu potrafi podczas jednego wypadu autem przejechać tysiące kilometrów, ma pierwsze wnioski dotyczące nowego paliwa. Najpierw kilka słów o pieniądzach.

– Różnica cenowa między paliwem E10 a 98 jest stosunkowo niewielka, bo wynosi średnio kilkadziesiąt groszy. Nie ma zatem większego znaczenia dla domowego budżetu, jeśli jeździmy niewiele. Przy kilku tysiącach kilometrów, jakie pokonuje się w drodze np. na narty w Alpy, oszczędności mogą być zauważalne – podkreśla Mirosław Wdzięczkowski.

Oszczędności na paliwie E10 będą odczuwalne tylko po przekroczeniu pewnej granicy

Łatwo zatem obliczyć, że jeśli ktoś należy do grupy niedzielnych kierowców i pokonuje rocznie do 10 tys. km, to przy obecnych cenach paliw, tankując tylko E10, przy średnim spalaniu (ok. 7,5 l./100 km) kierowca zaoszczędzi maksimum 450 zł (aktualizacja po wzroście cen paliw i różnic między tańszym paliwem E10, a droższą benzyną 98). Jeśli jednak kierowca pokonuje rocznie dystans rzędu 30 tys. km i więcej, to wówczas tankowanie E10 zamiast 98 ma jeszcze więcej sensu, bo oszczędności przekroczą tysiąc złotych rocznie. Ale wydatki tu i teraz to tylko jedna strona medalu. Co z kosztami serwisowymi związanymi z eksploatacją auta oraz jego wydajnością?

E10, E5, a może 98 –, czyli od najtańszej, przez najbardziej eko do czystej benzyny. Co z osiągami?

Jak twierdzi Mirosław Wdzięczkowski, różnica między dawną E5 a obecnym paliwem E10 jest niewielka. Z punktu widzenia kierowcy, jeśli chodzi o osiągi auta, nie ma też większej różnicy między E10 a 98 – dodaje ekspert.

– Być może zużycie E10 jest nieco wyższe niż 98, ponieważ wartość oktanowa biokomponentu jest niższa, ale z punktu widzenia użytkownika auta jest w zasadzie niezauważalna, zatem z tego punktu widzenia nie uzasadnia lania do baku droższego paliwa – mówi szczerze Wdzięczkowski.

Jak dodaje: różnica kosztów tu i teraz wyjdzie na plus użytkownika auta, który korzysta z benzyny E10, szczególnie wówczas, gdy pokonuje wiele kilometrów.

Jaka jest tajemnica aut z Ameryki Południowej w kontekście E10?

Wciąż jednak wielu kierowców może nie mieć zaufania do mieszanki E10. W sieci nie brakuje opinii, że nawet jeśli auto jest przystosowane do korzystania z biokomponentów, to lanie do baku bardziej ekologicznego paliwa skróci okres eksploatacji auta. Od końca 2023 r. w sieci pojawia się też sporo ogłoszeń aut sprowadzanych z obu Ameryk, w tym w szczególności z Brazylii, na której rynek od lat produkuje się auta specjalnie przystosowane do biokomponentów. Na te propozycje uśmiecha się Mirosław Wdzęczkowski, i twierdzi, że więcej w tym marketingu niż realnej oceny sytuacji.

– Współczesne samochody, właściwie wszystkie produkowane na rynek europejski od 2010 roku są przystosowane do biopaliw. W ich przypadku nie dzieje się nic złego dla żywotności silnika, po wlaniu E10 – uspokaja ekspert.

Mirosław Wdzięczkowski przyznaje jednak, że w przypadku starszych aut nie ma co ryzykować. – Jeśli mamy choćby tylko cień wątpliwości, czy auto poradzi sobie z E10, czy nie, lepiej – dotyczy to szczególnie drogich aut – wlewać zawsze 98.

Wątpliwości mogą dotyczyć samochodów z roczników, w których jeden model przechodził zmiany albo w aucie dokonano kompleksowego remontu układu napędowego i jego obecny właściciel nie ma pewności co do zastosowanych zmian. Jeśli zaś chodzi o auta z importu, szczególnie te z Ameryki Południowej, które według plotek mają lepiej radzić sobie z biokomponentami, warto zwrócić uwagę także na koszty sprowadzenia takiego samochodu, a także na stopień jego zużycia w wymagającym klimacie. Bo choć rzeczywiście Brazylia ma doświadczenia z biopaliwami sięgające lat 70. ubiegłego wieku, to łączne koszty importu oraz napraw mogą przewyższyć cenę zakupu auta europejskiego.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: „Wojna cenowa” sklepów. Ile sklepy na tym zarabiają?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Benzyna 98 czy bardziej ekologiczne paliwo E10 z biokomponentami? Zawodowy kierowca nie ma wątpliwości. Cena też się liczy - Strefa Biznesu

Wróć na gloswielkopolski.pl Głos Wielkopolski