MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Bezpieczne bankowanie. Konto bez ograniczeń

Redakcja
Konto internetowe oszczędza czas, musimy jednak pamiętać o przestrzeganiu zasad bezpieczeństwa
Konto internetowe oszczędza czas, musimy jednak pamiętać o przestrzeganiu zasad bezpieczeństwa
Aby w pełni korzystać z możliwości nowoczesnego konta osobistego – zwłaszcza na wakacjach, gdy jesteśmy z dala od oddziału banku – powinniśmy zapewnić sobie do niego dostęp przez internet. Jeśli tego nie zrobiliśmy wcześniej, przed wyjazdem na urlop warto się udać do oddziału banku, by pobrać niezbędne do tego dokumenty: zwłaszcza numer klienta i hasło do pierwszego logowania.

Oczywiście konto wykorzystujemy przede wszystkim do wykonywania przelewów, w tym opłacania rachunków za czynsz, media itp. Ale poprzez internetowy dostęp do konta możemy szybko skorzystać z produktów bankowych wszelkiego rodzaju: zakładać lokaty oszczędnościowe, uzyskać limit debetowy czy złożyć wniosek o dowolny kredyt, kartę płatniczą, a nawet –_jeśli wcześniej zawrzemy dodatkową umowę –  inwestować w fundusze inwestycyjne czy akcje na giełdzie.

Możemy też zarządzać samym rachunkiem oraz związanymi z nim produktami: zmieniać hasło do logowania, adres i inne dane, ustalać limity dziennych wypłat i przelewów, zmieniać narzędzie auto­ry­za­cyjne i korzystać z wielu innych funkcji.

Warto też pamiętać, zwłaszcza przy regulowaniu terminowego zobowiązania, że choć przelew możemy wykonać natychmiast, to jeśli zlecamy go do innego banku, odbiorca otrzyma go dopiero po pewnym czasie. Jest to uzależnione od tzw. sesji Elixir.

Nawyk ostrożności

W przypadku konta inter­ne­to­wego musimy jednak pamiętać o podstawowych zasadach bezpieczeństwa.

Po pierwsze, wszelkie operacje, jakich dokonujemy z konta internetowego, powinny być realizowane z naszego komputera. Wykonywanie ich z innego, np. w czasie wakacji z kawiarenki internetowej, zwiększa ryzyko, że dostęp do naszego konta uzyska osoba niepowołana.

Ale to dla bezpieczeństwa wciąż za mało. Najgroźniejsi złodzieje grasują w sieci, wykorzystując do kradzieży narzędzia informatyczne. Dlatego musimy zadbać o bieżącą aktualizację systemu operacyjnego komputera oraz przeglądarki internetowej. Powinniśmy też korzystać z aktualizowanego na bieżąco programu antywirusowego oraz oprogramowania wychwytującego instalowane na naszym komputerze, bez naszej świadomości, oprogramowanie szpiegowskie.

Istotny jest również dostęp do internetu. Poza domem, nawet jeśli komunikujemy się z bankiem  za pomocą własnego komputera, czasami korzystamy z ogólnodostępnego
wi-fi. Musimy mieć świadomość, że łączność z kontem internetowym w tej formie mnoży ryzyko, ponieważ taka sieć rzadko jest zabezpieczona, a więc stanowi raj dla komputerowych hakerów.

Groźne mejle

Najbardziej wyrafinowani  oszuści obecnie działają, podszywając się pod nasz bank. Wysyłają mejle, w których sugerują nam wejście na nasze konto za pośrednictwem rekomendowanych tam linków. Jeśli wykażemy się naiwnością i za pomocą takiego linku zalogujemy się na swoje konto – na dodatek wpisując kod z narzędzia autoryzacyjnego (tokena, SMS-a czy z kart kodów) – ułatwimy zadanie oszustom.

Dlatego pamiętajmy: bank nigdy, kontaktując się z nami, nie przysyła linków do serwisu transakcyjnego z pilną prośbą o zalogowanie się z powodu „blokady konta”, a tym bardziej nie prosi o podanie danych auto­ry­za­cyjnych w korespondencji mejlowej! Takich wiadomości najlepiej w ogóle nie otwierać. Od razu je usuwajmy. Niezależnie od tego warto co pewien czas, regularnie, zmieniać hasło dostępu do skrzynki mejlowej.

Zawsze adres logowania do banku wpisujemy tylko ręcznie lub logujemy się ze strony głównej banku. Po wejściu na stronę internetową banku najpierw sprawdźmy, czy połączenie jest bezpieczne – świadczyć o tym będzie obrazek kłódki dowodzący, że strona jest zabezpieczona certyfikatem bezpieczeństwa.

Bankowość elektroniczna bardzo ułatwia życie – pamiętajmy jednak, żeby korzystać z komputera z głową. Wystarczy odrobina zdrowego rozsądku i przestrzeganie kilku zasad, aby nasze internetowe konto nie stało się dla nas nigdy źródłem stresu.

Zbigniew Biskupski

 

Pamiętaj!

* Na konto loguj się zawsze ze swojego komputera i nie korzystaj z niezabezpieczonych sieci wi-fi

* Regularnie aktualizuj oprogramowanie

* Loguj się do serwisu transakcyjnego ze strony głównej banku

* Przed logowaniem sprawdź, czy adres strony zaczyna się od https i czy jest przy nim symbol kłódki

* Bank nigdy nie prosi w mejlach ani przez telefon o podanie loginu, hasła, kodów autoryzacyjnych czy numeru karty płatniczej

* Nie udostępniaj nikomu swoich danych do serwisu bankowego

 

KONKURS BANKOMANII

Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami oraz więcej informacji o bezpiecznej bankowości znajdziesz na portalu edukacyjnym: 

www.bankomania.pkobp.pl

 

Masz pytania?

Napisz na adres:
[email protected]

Konto internetowe oszczędza czas, musimy jednak pamiętać o przestrzeganiu zasad bezpieczeństwa.

 

FOT. ADRIAN WYKROTA

lllNie wszyscy wiedzą, jak wiele można zrobić przez internet

Rozmowa z Magdaleną Frosik z 12. Oddziału PKO Banku Polskiego w Poznaniu

Moja mama upiera się, że konto internetowe jest dla niej zbyt skomplikowane, choć codziennie korzysta z internetu. Jest sens ją dalej namawiać?

Tak. Zawsze można poprosić doradcę w oddziale o prezentację podstawowych funkcji, np. logowania i robienia przelewów. Pomagamy klientom, którzy mówią, że chcieliby korzystać z konta przez internet, ale nie wiedzą jak. Wiele osób boi się, że „coś zepsuje”. Jeśli pani mama zacznie od podstawowych rzeczy, jak logowanie się i sprawdzanie stanu konta, to myślę, że szybko przyzwyczai się do dobrego.

Warto przekonywać najpierw do podstawowych funkcji?

Wielu klientów w ten sposób namówiłam do bankowania elektronicznego. Zwłaszcza że zrobienie przelewu za pomocą naszej bankowości elektronicznej jest łatwe, bezpieczne i wygodne. Jeśli ktoś obsługuje pocztę internetową, to z przelewem też nie będzie miał problemu. Podajemy te same dane, które podaje się w oddziale: numer konta, nazwisko odbiorcy itd.

Wiele osób nie wyobraża sobie, by nie mogło wejść na  swoje konto przez smartfona. Czy to jest bezpieczne?

W PKO BP jest to bardzo bezpieczne, ponieważ już na etapie instalacji aplikacji na telefonie kontaktuje się z nami pracownik PKO BP, aby to potwierdzić.

Potem ta aplikacja jest zabezpieczana PIN-em na wypadek, gdyby telefon wpadł w niepowołane ręce. Tak samo, płacąc telefonem, zawsze wyświetlają nam się szczegóły transakcji, które musimy potwierdzić PIN-em. W każdej chwili możemy tę aplikację zablokować. Możemy również samodzielnie dopasować limity poszczególnych rodzajów transakcji do własnych potrzeb.

Jak często zdarzają się ataki na konta internetowe? Jak się przed tym bronić?

Zawsze trzeba zachować podstawowe zasady bezpieczeństwa: nie podawać nikomu swojego loginu ani hasła oraz pamiętać, że bank nigdy nie prosi o dane klienta drogą mejlową czy przez SMS-y. Trzeba również zawsze sprawdzać w przeglądarce adres logowania – wpisywać go ręcznie lub logować się ze strony głównej banku. Dodatkowo warto pamiętać, że żaden bank nigdy nie rozsyła mejli o pilnej konieczności zalogowania się do konta ze względów bezpieczeństwa ani nie żąda podawania kodów SMS czy z karty zdrapki przy logowaniu do serwisu.

Co można zrobić na koncie przez internet?

Można założyć lokatę, zrobić przelewy, sprawdzić historię, złożyć różne wnioski: o limit na kocie, kredyt gotówkowy i hipoteczny. Potem pracownik banku kontaktuje się z tymi osobami i ustala warunki.

Czego w takim razie wciąż nie można zrobić online?

Czasem trzeba przyjść do oddziału i podpisać umowę. Zmiana danych z dowodu osobistego również odbywa się w oddziale.

Które funkcje kont interneto-wych nie są popularne?

Jeszcze nie wszyscy wiedzą, jak łatwo zarządzać całym swoim kontem i swoimi finansami przez internet. Czasem klienci mają limit na karcie w wysokości tysiąca złotych, więc przychodzą do banku wypłacić np. trzy tysiące złotych. A mogą sami w domu zmienić sobie ten limit i wypłacić z bankomatu tyle, ile potrzebują.

Odkąd bankowanie przez internet zrobiło się popularne, oddział odwiedza mniej osób?

Widzimy, że coraz więcej klientów obsługuje konta bankowe przez internet, bo coraz więcej osób przychodzi do nas zapytać, jak tę czy inną czynność wykonać, zamiast zrobić ją w oddziale. Klienci chcą się tego uczyć.

Można zapisać się do newslettera PKO BP, aby dostawać mejle z informacjami o nowościach?

Kiedy pytamy klientów, czy chcą dostawać informacje marketingowe, to często mówią nie. Później okazuje się, że te informacje jednak się przydają. 

Przelewy internetowe są zabezpieczane na różne sposoby. Który jest najlepszy?

Nie wszyscy klienci korzystają tak często z telefonu, więc mają listę haseł wypisanych na karcie. Klient może też w każdej chwili zmienić tę metodę przez internet. Osobiście polecam SMS-y, ponieważ to nic nie kosztuje, a razem z SMS-em dostajemy zawsze potwierdzenie transakcji z jej szczegółami.

Rozmawiała K. Dobroń

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Inflacja będzie rosnąć, nawet do 6 proc.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gloswielkopolski.pl Głos Wielkopolski