Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Biuro turystyczne odwołało wyjazd na wakacje albo zbankrutowało? Od 1 lipca zmienią się przepisy chroniące turystów

jagoda haloszka
jagoda haloszka
Od 1 lipca zmienią się przepisy regulujące prawa podróżnych.
Od 1 lipca zmienią się przepisy regulujące prawa podróżnych. Grzegorz Jakubowski
1 lipca wchodzą w życie nowe przepisy dotyczące imprez turystycznych i usług powiązanych. Dzięki nim konsumenci z całej Unii Europejskiej będą chronieni na takim samym poziomie. Zmienią się zasady reklamacji wyjazdów, podwyższania cen wycieczki, czy rozwiązania umowy. Podróżni zyskają więcej praw w przypadku niewypłacalności organizatora wypoczynku.

Według nowych przepisów, jeśli organizator wyjazdu podniesie cenę o więcej niż 8 proc., osoba udająca się na wakacje może odstąpić od umowy i nie poniesie żadnych kosztów. Biuro podróży może zastrzec w umowie, że wycieczka może podrożeć, np. w przypadku podwyżki cen paliwa, jednak w tym przypadku może podnieść cenę najpóźniej na trzy tygodnie przed wyjazdem. Cena może zostać również podniesiona w przypadku, gdy wzrosną podatki lub opłaty od usług turystycznych, np. lotniskowe lub wzrosną kursy walut.

Rezygnacja z powodu wybuchu wulkanu? Nie płacisz odstępnego

W momencie, gdy wystąpią nadzwyczajne okoliczności w miejscu wyjazdu, np. panuje tam epidemia, wybuchnie wulkan, jest zagrożenie terroryzmem. W takim przypadku organizator musi zwrócić wpłacone pieniądze w ciągu 14 dni. Ponadto nowe przepisy dają możliwości odstąpienia w ciągu 14 dni od umowy zawartej poza lokalem firmy, np. w domu, ale tylko gdy nie było to wynikiem osoby podróżującej wcześniejszej inicjatywy. Oznacza to, że nie będzie można zrezygnować bez ponoszenia konsekwencji, np. jeśli wcześniej skontaktowano się z biurem podróży.

Za mało ludzi? Biuro musi wskazać terminy, kiedy można się odwołać

Do tej pory organizator wycieczek sam określał w jakich terminach osoba, która nie weźmie udziału w wycieczce ze względu na małą liczbę osób, zostanie o tym powiadomiona. Nowe przepisy wskazują konkretne terminy, w jakich najpóźniej może to zrobić:

  • 20 dni przed imprezą, która trwa ponad 6 dni,
  • 7 dni przed imprezą, która trwa 2-6 dni,
  • 48 godzin przed imprezą, która jest krótsza niż 2 dni

3 lata na złożenie reklamacji

Do tej pory można było złożyć reklamację w ciągu 30 dni po zakończeniu wycieczki. Po 1 lipca swoich praw będzie można dochodzić przez 3 lata . W praktyce oznacza to, że reklamację należy złożyć nawet po 2 latach i 11 miesiącach, jeśli jednak wcześniej nie zgłaszano wcześniej problemów – będzie to brane pod uwagę przy ustalaniu ewentualnej obniżki ceny, czy rekompensaty.

Jeśli biuro zbankrutuje, będzie można kontynuować urlop

Podróżni zyskają też więcej praw w przypadku niewypłacalności biura podróży. Do tej pory mogli liczyć na pokrycie kosztów powrotu do kraju i zwrot wpłaconych, ale niewykorzystanych kwot. Po 1 lipca jeśli biuro upadnie, turyści będą mogli kontynuować wypoczynek, tak jak było to przewidziane w umowie.

Zobacz też:

10 rzeczy, które na pewno zepsują Twój wyjazd. Możesz ich jeszcze uniknąć. Obejrzyj zestawienie na kolejnych slajdach.

10 rzeczy, które na pewno zepsują Twój wyjazd. Możesz ich je...

"Niebiańska plaża" w Tajlandii będzie zamykana. Turyści zagrażają rafie koralowej - zobacz wideo:

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gloswielkopolski.pl Głos Wielkopolski