DUMA 2016: JĘZYK POLSKI [ODPOWIEDZI, ARKUSZE]

    DUMA 2016: JĘZYK POLSKI [ODPOWIEDZI, ARKUSZE]

    KS, AB, KAEF

    Głos Wielkopolski

    Aktualizacja:

    Głos Wielkopolski

    DUMA 2016: JĘZYK POLSKI [ODPOWIEDZI, ARKUSZE]
    1/14
    przejdź do galerii

    DUMA 2016: JĘZYK POLSKI [ODPOWIEDZI, ARKUSZE]

    DUMA 2016: JĘZYK POLSKI [ODPOWIEDZI, ARKUSZE] - tu znajdziecie wszystko, czego będziecie szukać po teście piątoklasisty 2016. ODPOWIEDZI, ARKUSZE, ROZWIĄZANIA ZADAŃ. Z nami sprawdzicie, jak poszła Wam DUMA 2016 z języka polskiego!

    DUMA 2016: JĘZYK POLSKI [ODPOWIEDZI, ARKUSZE]


    Uczniowie klas piątych zdają we wtorek test piątoklasisty - DUMA 2016 z języka polskiego. Test przeprowadza Instytut Badań Edukacyjnych.

    Badanie ma pokazać, jak uczniowie radzą sobie z czytaniem ze zrozumieniem i rozwiązywaniem zadań do przeczytanego materiału,

    DUMA 2016: JĘZYK POLSKI - ODPOWIEDZI:

    DUMA JĘZYK POLSKI – zestaw P1.


    Tekst do zadań 1.–4.

    Ten niesamowity nos
    A.
    Stąd, że kiedy jesz, małe kawałki pokarmu wędrują z powietrzem również do twojego nosa. Te cząstki są tak małe, że ich nie widać, ale nerwy w twoim nosie odnajdują je i wysyłają odpowiednią informację do twojego mózgu. Pewnie zastanawiasz się, jak to się dzieje, że jedne zapachy nam się podobają, a inne nie.
    B.
    Ludzie, a także zwierzęta poznają świat za pomocą pięciu zmysłów. Są to: zmysł słuchu, zmysł wzroku, zmysł smaku, zmysł węchu oraz zmysł dotyku. Każdy ze zmysłów może prawidłowo działać dzięki odpowiedniemu narządowi. Narządy zmysłu to: ucho (zmysł słuchu), oczy (zmysł wzroku), język (zmysł smaku), nos (zmysł zapachu), całe ciało (zmysł dotyku). Spróbujmy dowiedzieć się czegoś więcej o naszym węchu. Skąd bierze się zapach?
    C.
    Dlatego zawsze trzeba się oddalić z miejsca, w którym czuć bardzo drażniący zapach – może on oznaczać, że w powietrzu znajduje się trujący gaz. Uważaj na siebie i bądź ostrożny!
    D.
    Odpowiedź jest prosta – zapachy pobudzają tę część mózgu, która odpowiedzialna jest za emocje, i informują o tym, czy coś jest dobre czy złe. Przyjemny zapach, na przykład świeżych wypieków, może nas ucieszyć, a przykry – rozzłościć. Zapachy mogą nas także ostrzegać przed niebezpieczeństwami.
    Na podstawie: D. Chancellor i B. Avison, Ciekawe dlaczego widzimy, słyszymy, czujemy i inne pytania na temat ciała i zmysłów, Ożarów Mazowiecki 2009.

    Zadanie 1.
    W jakiejś kolejności trzeba ułożyć części tekstu Ten niesamowity nos (A, B, C, D), żeby łączyły się ze sobą w spójną całość? Wpisz w kratki odpowiednie numery.

    A. 2
    B. 1
    C. 4
    D. 3

    Zadanie 2.
    Poniżej zapisano pytania, na które odpowiadają poszczególne akapity. W każdą kratkę wpisz literę oznaczającą odpowiedni akapit.

    Pytanie
    1. W jaki sposób ludzie i zwierzęta poznają świat? B
    2. Skąd bierze się zapach? A
    3. Dlaczego niektóre zapachy nam się podobają, a inne nie? D
    4. W jaki sposób zapach może ostrzegać? C

    Zadanie 3.
    Wybierz określenie dla tekstu i uzasadnij swój wybór. Zaznacz odpowiedź A lub B oraz uzasadnienie 1 lub 2.



    Odpowiedź.
    3 B 1

    Zadanie 4.
    a) Wypisz z tekstu po jednym przykładzie zdania pytającego, rozkazującego i oznajmującego.

    Zdanie pytające: Skąd się bierze zapach
    Zdanie rozkazujące: Uważaj na siebie i bądź ostrożny
    Zdanie oznajmujące: Ludzie, a także zwierzęta poznają świat za pomocą pięciu zmysłów
    b) Odpowiedz, który typ zdań najlepiej wyraża przestrogę przed zagrożeniem.
    Uważaj na siebie i bądź ostrożny!

    1 3 4 »

    Czytaj treści premium w Głosie Wielkopolskim Plus

    Nielimitowany dostęp do wszystkich treści, bez inwazyjnych reklam.

    Komentarze

    Dodajesz komentarz jako: Gość

    Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

    Liczba znaków do wpisania:

    zaloguj się

    Najnowsze wiadomości

    Zobacz więcej

    Najczęściej czytane

    Polecamy

    Wideo