18+

Treść tylko dla pełnoletnich

Kolejna strona może zawierać treści nieodpowiednie dla osób niepełnoletnich. Jeśli chcesz do niej dotrzeć, wybierz niżej odpowiedni przycisk!

Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Dziecięce zmysły

Izabela Kułakowska, psycholog z Instytutu Małego Dziecka Astrid Lindgren
Okres wczesnego dzieciństwa to intensywny rozwój zmysłów
Okres wczesnego dzieciństwa to intensywny rozwój zmysłów Fot. INSTYTUT MAŁEGO DZIECKA IM. ASTRID LINDGREN
Małe dzieci poznają i badają świat poprzez zmysły - wkładają przedmioty do buzi, wszystko dotykają i smakują, uważnie słuchają i obserwują, z pasją przemieszczają się do interesujących je obiektów.

Okres wczesnego dzieciństwa, to najbardziej intensywny rozwój zmysłów. Dzięki stymulacji zmysłów - wzroku, słuchu, powonienia, dotyku, równowagi - u dzieci rozwijają się połączenia nerwowe w mózgu. Im większa liczba i różnorodność połączeń nerwowych wytworzonych dzięki doświadczeniom sensorycznym, tym bardziej bogaty i urozmaicony staje się sposób, w jaki dziecko poznaje to, co je otacza.

Dzieci rozwijają pomysłowość, kreatywność oraz wrażliwość na doznania zmysłowe i estetyczne. Dzięki stymulacji zmysłów rozwija się u dzieci spostrzegawczość, wrażliwość na szczegóły, wzmacnia zdolność koncentracji i uwagi. Dzieci pogłębiają swoją ciekawość, mają okazję do podejmowania działań badawczych i zdobywania nowych doświadczeń.

Przesypując, układając czy segregując, nabywają podwaliny wiedzy matematycznej i fizycznej. Dzięki temu, że potrafią coś stworzyć lub przekształcić, stają się bardziej samodzielne i przedsiębiorcze.

Rady dla rodziców:

  • Obserwuj swoje dziecko, co je ciekawi i jak reaguje na nowości.
  • Korzystaj z naturalnych miejsc do zabawy, typu łąka, las, plaża, strumyk, kałuża, a także wanna czy brodzik.
  • Wspólnie z dzieckiem gromadź różne materiały naturalne do zabaw wielozmysłowych, np. kamyki, kawałki drewna, kasztany, szyszki, muszelki, piórka.
  • Zapoznawaj dziecko z różnymi zapachami (olejki, kwiaty, zioła), dźwiękami (stukanie łyżką, szeleszczenie papierem), światłem (kolorowe lampki, latarki, świecidełka, świeczki).
  • Zorganizuj miejsce do zabaw w przesypywanie, np. piasku, fasoli czy kaszy lub zabaw z galaretką, w którym dziecko będzie się mogło bawić bezpiecznie i swobodnie, bez obaw, że coś zniszczy czy pobrudzi.
  • Czuwaj nad dzieckiem w czasie zabaw wodą lub zabaw mniejszymi elementami. Ucz podstawowych zasad bezpieczeństwa, np. że nie wkłada się fasoli do buzi czy nie sypie się piaskiem w oczy.
  • Rozmawiaj z dzieckiem o tym, czego doświadcza, podpowiadaj nowe możliwości zabawy, dostarczaj różne przybory i materiały, np. sitka, lejki, latarkę.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gloswielkopolski.pl Głos Wielkopolski