- Rosja to rynek wielkich perspektyw, sukces mogą tam jednak osiągnąć tylko najbardziej wytrwali przedsiębiorcy - mówił Krzysztof Koszela, przedstawiciel Klastra Spożywczego Południowej Wielkopolski. Klaster to spółdzielnia firm, które zdecydowały się na współpracę w celu zdobywania nowych rynków i polepszania wyników swojej sprzedaży. Członkowie klastra w ostatnich miesiącach odwiedzili Sankt Petersburg, szukając nowych kontaktów biznesowych. - Małe i średnie firmy nie mają szans samodzielnie zaistnieć na rynku tak wielkim jak rynek rosyjski. Jedyną szansą na sukces jest klaster gospodarczy i wspólne działanie - dodawał Koszela.
O potrzebie współpracy wielkopolskich firm mówił też Wojciech Kruk, prezydent Wielkopolskiej Izby Przemysłowo-Handlowej. Zwracał on uwagę na brak samorządu gospodarczego w naszym kraju i wymogi, jakie stawia przed przedsiębiorstwami nowoczesny rynek. - Biznes nie ma dzisiaj granic.
Właściciele firm mogą pojechać w dowolne miejsce świata i tam sprzedawać swoje towary. W interesach ważne jest jednak zaufanie. Misja gospodarcza uwierzytelniona przez izby przemysłowe daje o wiele większą gwarancję sukcesu niż działania podejmowane na własną rękę. Szczególnie jeżeli mówimy o rynku rosyjskim - zaznaczał Kruk.
Właśnie możliwości, jakie daje polskim importerom rynek naszego największego sąsiada, był głównym tematem poniedziałkowej konferencji. - Polski import do Federacji Rosyjskiej jest zróżnicowany. Najwięcej towarów importuje polski przemysł maszynowy i chemiczny - wyliczał Aleksander Jerszow, zastępca przedstawiciela handlowego Federacji Rosyjskiej w Polsce. Jerszow mówił też o stereotypach dotyczących wymiany handlowej pomiędzy oboma krajami. -Głównym towarem eksportowanym z Rosji do Polski nie jest gaz ziemny, jak się powszechnie uważa, a ropa naftowa. Rosyjskie firmy nad Wisłę sprzedają też dużą ilość produktów mineralnych - wyjaśniał. Polska to jeden z najważniejszych partnerów handlowych Rosji, znajduje się w pierwszej dziesiątce jej największych kontrahentów.
Konferencja zorganizowana przez Urząd Marszałkowski Województwa Wielkopolskiego miała na celu zaktywizowanie działalności przedsiębiorców na rynkach międzynarodowych. - Chcemy pomagać polskim firmom w rozwoju, a jednocześnie zwiększyć liczbę inwestycji w naszym wojewódz- twie - mówił Jakub Jędrzejewski, zastępca departamentu gospodarki Urzędu Marszałkowskiego. - Mamy nadzieję, że polskie firmy będą eksportowały więcej swoich towarów do innych krajów. Chcemy też, aby większa była liczba zagranicznych inicjatyw gospodarczych w Wielkopolsce - podsumowywał Jędrzejewski.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?