Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

e-Toll już działa na polskich drogach. Od 1 grudnia wchodzą w życie kolejne zmiany. Zobacz, co się zmieni

HO
Do tej pory do rozliczania przejazdów na drogach płatnych w Polsce służył system via-TOLL. W czerwcu 2021 roku Ministerstwo Finansów oraz Krajowa Administracja Skarbowa uruchomiły system e-TOLL, który obecnie jest jedynym tego typu systemem. Korzystają z niego pojazdy ciężarowe, autobusy oraz pojazdy z przyczepami.
Do tej pory do rozliczania przejazdów na drogach płatnych w Polsce służył system via-TOLL. W czerwcu 2021 roku Ministerstwo Finansów oraz Krajowa Administracja Skarbowa uruchomiły system e-TOLL, który obecnie jest jedynym tego typu systemem. Korzystają z niego pojazdy ciężarowe, autobusy oraz pojazdy z przyczepami. Lucyna Nenow
Do tej pory do rozliczania przejazdów na drogach płatnych w Polsce służył system via-TOLL. W czerwcu 2021 roku Ministerstwo Finansów oraz Krajowa Administracja Skarbowa uruchomiły system e-TOLL, który obecnie jest jedynym tego typu systemem. Korzystają z niego pojazdy ciężarowe, autobusy oraz pojazdy z przyczepami.

1 grudnia 2021 szykuje się kolejna duża zmiana. Tym razem będzie ona dotyczyła pojazdów osobowych, motocykli oraz pojazdów o łącznej masie całkowitej do 3,5 tony. Dodatkowo na państwowych autostradach zostaną zlikwidowane Punkty Poboru Opłat. Celem wprowadzonego rozwiązania jest upłynnienie ruchu oraz zredukowanie korków na bramkach. Jazda autostradą ma być jeszcze bardziej konfortowa. Nie oznacza to jednak, że przejazd tymi trasami będzie darmowy.

Znikną opłaty za przejazd autostradą?

Charakterystyczne dla bramek bilety pozostaną, ale w zmienionej formie. Bilet na przejazd dostępny będzie np. na stacji benzynowej, przez internet lub w aplikacji e-TOLL PL BILET. Będzie ważny przez 48 godzin i nie będzie miał limitu kilometrów. Liczyć się będzie tylko czas – wspomniane 48 godzin. Przy zakupie biletu wymagane będzie podanie numeru rejestracyjnego pojazdu.

Aplikacja mobilna – szybsze rozwiązanie?

Dla osób poruszających się po autostradach częściej, które nie chcą co dwa dni kupo-wać nowego biletu, a przy okazji chcą się rozliczać za rzeczywiście przejechane kilometry, dostępna jest już bezpłatna aplikacja e-TOLL PL.

Niezbędna jest też rejestracja w serwisie etoll.gov.pl oraz zasilenie konta. Po tym należy uruchomić aplikację i można ruszać w podróż. Co istotne, aplikacja musi być uruchomiona przez cały czas w trakcie jazdy, co oznacza że smartfon musi posiadać duży pakiet danych internetowych, ponieważ przez całą podróż drogą płatną, będzie wysyłać dane lokalizacyjne.

Ważne jest to, aby smartfon był sprawny. To znaczy prawidłowo określał lokalizację za pomocą systemu GPS oraz miał odpowiednio dużą baterię lub był podłączony do zasilania w czasie jazdy. Ciągła lokalizacja i bieżące wysyłanie danych może prowadzić do szybkiego rozładowania się smartfona i jego wyłączenia. A to z kolei może narazić nas na mandat za brak wnoszenia opłat za przejazd.

Lokalizator – najszybsza metoda, ale czy najtańsza?

Trzecim sposobem rozliczania przejazdów po autostradach państwowych jest zakup de-dykowanego lokalizatora e-TOLL.

- To nie może być jednak zwykły lokalizator, jakich pełno na portalach aukcyjnych. Urządzenie musi być zakupione u certyfikowanego partnera Krajowej Administracji Skarbowej

- mówi Tomasz Waligóra, prezes firmy Data System Group, która w swoim asortymencie posiada certyfikowane lokalizatory GPS.

Jest to rozwiązanie dedykowanie dla pojazdów często poruszających się po autostradach, dla aut wykonujących przejazdy służbowe, gdzie ciągłe kupowanie biletów na 48 godzin mija się z celem, a smartfon jest narzędziem pracy, więc dociążenie go ciągłym wysyłaniem danych przez aplikację jest mocno kłopotliwe i utrudnia pracę.

- Taki lokalizator możemy wcisnąć do gniazda zapalniczki, wpiąć do złącza OBD w aucie albo przykleić do akumulatora. Mamy także do wyboru lokalizator montowany na stałe w pojeździe. Wraz z urządzeniem, przesyłamy niezbędne kody: Biznes ID i PIN oraz przy-datne linki do instrukcji montażu i rejestracji na portalu etoll.gov.pl

– wyjaśnia Tomasz Waligóra.

Po rejestracji i zasileniu konta wybraną kwotą lub podłączeniu karty paliwowej, lokalizator prześle dane do systemu e-TOLL, a system rozliczy każdy przejechany przez nas kilometr po drogach płatnych i pobierze wyliczoną kwotę.

- Pomimo, że zakup lokalizatora wraz z abonamentem za przesył danych, to dodatkowy wydatek, paradoksalnie może to być najtańsza metoda na pobór opłat. Wszystko dzięki ulgom podatkowym. Ministerstwo Finansów przewiduje do 500 zł netto zwrotu podatku za każdy zakupiony lokalizator. Nasza firma sprzedaje lokalizatory poniżej tej kwoty, więc de facto jest to urządzenie za darmo

- dodaje Tomasz Waligóra z Data System, i do-daje: biorąc pod uwagę, że jest to najpewniejszy sposób na rozliczanie przejazdów i to, jak wysokie są kary za brak uiszczania opłat, to lokalizator GPS finalnie jest najtańszym i najszybszym rozwiązaniem.

Jak będą wyglądać kontrole?

W tym celu zostały zakupione specjalnie wyposażone pojazdy, które działając w normalnym ruchu autostradowym potrafią za pomocą systemu kamer, wyłapać pojazdy bez wniesionej opłaty i bez zatrzymywania pojazdu nałożyć mandat. Będą także specjalne bramki, wyposażone w podobny system kamer, który w normalnym ruchu pojazdów, wychwyci te, które nie mają opłaty i zdalnie wystawią mandat. System wydaje się być szczelny więc warto przed wjazdem na państwową autostradę wyposażyć się w bilet, pobrać aplikację lub zawczasu kupić i zamontować lokalizator e-TOLL.

od 16 latprzemoc
Wideo

CBŚP na Pomorzu zlikwidowało ogromną fabrykę „kryształu”

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gloswielkopolski.pl Głos Wielkopolski