Jeżyce: Chodzi o bezpieczeństwo czy pozbycie się samochodów z dzielnicy?

Joanna Labuda
Joanna Labuda
Agnieszka Jurasz i Michał Mickiewicz mają już za sobą jedną potyczkę o zmiany na ulicy Słowackiego. Teraz z innymi mieszkańcami protestują przeciwko rewolucji w organizacji ruchu na Jeżycach
Agnieszka Jurasz i Michał Mickiewicz mają już za sobą jedną potyczkę o zmiany na ulicy Słowackiego. Teraz z innymi mieszkańcami protestują przeciwko rewolucji w organizacji ruchu na Jeżycach Adrian Wykrota
Rewolucyjne zmiany w ruchu mogą przewrócić życie mieszkańców Jeżyc do góry nogami. Część z nich się na to godzi, część protestuje. W tym policja, która w tej rewolucji widzi zagrożenia.

Odwrócone lub pozamykane ulice, strefa Tempo 30 na terenie całej dzielnicy i koniec z tranzytem - to jedne z wielu zmian, jakie mieszkańcom poznańskich Jeżyc proponuje Zarząd Dróg Miejskich. W sprawie zasadniczych zmian tamtejszej organizacji ruchu już od miesiąca trwają burzliwe konsultacje społeczne. Mieszkańcy są podzieleni. Jedni liczą na poprawę bezpieczeństwa, zmniejszenie emisji spalin i hałasu, drudzy obawiają się dodatkowych kilometrów w drodze do pracy i domów. Pomysł ZDM popierają natomiast osiedlowi radni, według których pewne zmiany są konieczne.

Uniemożliwią ruch tranzytowy

Zarząd Dróg Miejskich w Poznaniu przygotował dwa warianty zmiany organizacji ruchu. Oba przedstawiają jednak kilka wspólnych założeń. Jednym z nich jest poważne utrudnienie lub całkowite zablokowanie tranzytu pomiędzy ćwiartkami dzielnicy. Ten zaczyna się i kończy poza terenem osiedla. Wykluczenie go ma służyć spowolnieniu ruchu, na czym najbardziej zależy osiedlowym radnym. Pierwszy etap konsultacji pokazał, że pomysł ma zarówno zwolenników, jak i przeciwników.

- Jest bardzo dużo samochodów, które w ogóle nie zatrzymują się w dzielnicy, nic do niej nie wnoszą, a tworzą ruch. Z naszych obserwacji wynika, że bardzo mały ułamek kierowców zatrzymuje się po to, by zrobić zakupy lub skorzystać z oferty jeżyckich restauracji. Tranzyt sam w sobie wnosi niewiele, a wręcz zaburza komfort życia. Z badań przeprowadzonych przez Instytut Socjologii, podczas których badano rynek Jeżycki, wynika, że w zwykły dzień targowy dosyć mały procent klientów przyjeżdża samochodami. Z reguły są to piesi. A jednak jest tam bardzo duży ruch samochodowy - mówi Krzysztof Koch z inicjatywy „Chcemy pięknych Jeżyc”, który popiera to rozwiązanie.

Nie wszyscy jednak patrzą na nie przychylnym okiem. Dla wielu zablokowanie tranzytu rodzi dodatkowe problemy.

To tylko część artykułu. W serwisie Plus dowiesz się m.in. co o proponowanym zmianach sądzą przedstawiciele szpitala przy ul. Polnej, Starostwa Powiatowego, a także policjanci. Przeczytasz też, czy zmiany proponowane przez ZDM uwzględniają nowe osiedla mieszkaniowe, które mają powstać na terenie Jeżyc.

Więcej: Jeżyce: Chodzi o bezpieczeństwo czy pozbycie się samochodów z dzielnicy?

ZOBACZ TEŻ:

Oskarża się je o trucie powietrza, ale ich wnętrza są niczym kapsuła. Wnętrza samochodów to jedne z najbezpieczniejszych miejsc w obliczu smogu

Źródło: TVN Turbo/x-news.pl

Wideo

Komentarze 36

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

k
kasienka

na koniec swojej pierwszej i ostatniej kadencji ruszyl swa narcystyczna doope i zabral sie za budowe parkingow na Jezycach?

k
kasienka

oczywiscie! Przeciez nie mozna narazac developera na nadmierne koszty...

k
krscp

Spoko, porównaj z Kopenhagągdzie ponad 40% podróży codziennych jest rowerem, a jak to Cię nie przekona, to ze szwedzką Umea, gdzie przez cały rok ruch wynosi jakieś 20%.

G
Gość

Poznań stoi wiecznie w korkach z kilku powodów. Tańsze mieszkania poza Poznaniem spowodowały, że tysiące rodowitych Poznaniaków wyprowadziła się w jego okolice. Niby powinno zrobić się luźniej, ale nic bardziej mylnego, mieszkania w Poznaniu zapełniają ponad miarę tzw. słoiki i niemal każdy ze swoim samochodem. Nic do nich nie mam, stwierdzam fakt. Codziennie do Poznania do pracy dojeżdżają kolejne dziesiątki tysięcy ludzi mieszkający niekiedy 80 km od miasta! Nie ma się co łudzić, że samochodów będzie mniej. Poznań przyciąga inwestycje, bo jest autostrada. Jak są inwestycje to jest praca, więc przyciąga ludzi do tejże pracy. Prędzej Poznań się wyludni a w centrum będą tylko kluby GoGo + parę innych przybytków, ale nie mieszkańcy. Ograniczanie i spowalnianie ruchu też nic nie da. Sami Poznaniacy często zapominają, że ten tramwaj do którego są tak niemiłosiernie przywiązani w wiele rejonów miasta najzwyczajniej w świecie nie dojeżdża, nie wspominając już o okolicznych gminach. Problem zawalonego samochodami miasta, leży zarówno w samym Poznaniu jak i daeeeko po za jego granicami. Rozwiązaniem nie jest budowanie kolejnych linii tramwajowych, wręcz przeciwnie, wycofywanie się z nich w stosownym momencie, ale o tym później. Pierwsze co trzeba zrobić, to zmniejszyć ilość samochodów które co rano chcą wjechać do miasta, a można to uzyskać tylko dzięki szybkiej, bezkolizyjnej kolei metropolitalnej, takie jakby metro naziemne obejmujące Poznań i 50km wokół niego. Druga sprawa to węzły komunikacyjne przy tych liniach kolejowych. Trzecia to sieć podziemnych lub naziemnych wielopoziomowych parkingów i jak już ktoś tu wspomniał, gdy ktoś buduje jakieś osiedle czy "kamienicę" to dla każdego mieszkania powinny być przewidziana co najmniej 2 miejsca parkingowe pod budowanym budynkiem. Bo to nie tylko mieszkańcy, ale też goście, ich odwiedzający, jakieś dostawy, wnoszenie mebli, sprzętu AGD i nie maja gdzie stanąć, więc stoją na drodze i blokują / spowalniają ruch, a to płynności nie sprzyja. Gdy już w mieście zastosowawszy powyższe rozwiązania zmaleje ruch samochodów, można zacząć likwidować tramwaje, bo cała infrastruktura związana z nim zajmuje sporo miejsca w mieście,.. torowiska, słupy druty. W ich miejsce gdy już będzie można się normalnie płynnie poruszać powinny pojawić się autobusy, które są bardziej elastyczne, łatwiej im zmienić trasę w razie remontu czy innego zdarzenia. W razie awarii inne autobusy mogą na tej samej linii ominąć przeszkodę i nie są zmuszone stać jak tramwaje,... z szyn przecież nie wyskoczą. Czynnikami zachęcającymi do korzystania z komunikacji zbiorowej są 4 rzeczy, CENA, CZAS, WYGODA, KULTURA. Dwa pierwsze na maksymalnie niskim poziomie, pozostałe dwa na wysokim. Doraźnymi zakazami tu i ówdzie się problemu nie rozwiąże, tylko przerzucie w inne miejsce jak gorącą pyrę!

M
Mat

podpisuje się pod tą wypowiedzią rękoma i nogami.
Trudno jest porzucić wygodę jaką jest auto na rzecz roweru.
Taka zamiana wyjdzie większości kierowców na plus, gdy beda zmuszeni przesiąść się na mniej wygodną ale w końcu bardziej ekonomiczną, ekologiczną i prozdrowotną formę transportu jaką jest rower/mały spacer.
Jedyni, któryrzy mi przychodza na myśl co ucierpią to ci którzy muszą w swojej pracy przewozić jakiś towar.. a tacy którzy korzystają z auta w ramach tansportu samego siebie bądź też innych.. cóz, w poznaniu juz mozna wypozyczyc skutery i auta elektryczne.. ba, rowerów miejskich ile się namnożyło!!! i widać jak w poznaniu z tego ludzie korzystają!
A co do kwesti parkowania pod domem na jeżycach - zdecydowanie pierwszeństwo powinni mieć miekszańcy, ale oczywiście tylko pod swoim domem/blokiem. A co do jazdy rowerem w zimę.. przepraszam bardzo, ale ja jeźdzę do wczesnej zimy.. potem sie przesiadam na mpk.. i widzę jak ludzie jeżdzą rowerami całą zimę i to wywarło nie raz na mnie takie emocje współczucia -a to się pamięta- że kojarzę że tak było dużo razy! Jako rowerzysta czuję się wyganiany i z chodnika przez pieszych i z ulicy przez kirowców.. to już jest osobna kwestia -bezpieczeństwo rowerzystów..-także ścieżki ścieżki ścieżki!

G
Gość

"to nie klimat jest dla wielu osób przeszkodą w jeżdżeniu przez cały rok rowerem, a jedynie uprzedzenia."
Sfotografowanemu (eP) rowerofanatykowi nawet woda po osie roweru na zalanej "wartostradzie" nie jest przeszkodą.

l
long boy

Błagam, jakiego lobby rowerowego? Jakie "udogodnienia" dla rowerzystów? Masz na myśli znikomą ilość dróg rowerowych, kontrapasów, śluz? Wybacz, ale albo nie przyglądasz się dostatecznie wnikliwie, albo po prostu umyślnie ignorujesz fakt, że miejska infrastruktura transportowa w Poznaniu w 80-90% podporządkowana jest samochodom. Jesteś ślepy na szerokie pasy, ogromne ronda i wiadukty przecinające miasto, bo przywykłeś do tego, że jest to norma. Czy dla Ciebie każdy nowopowstały element infrastruktury rowerowach to "szykana" dla kierowców? Kpisz sobie? Od 40 lat to miasto jest budowane pod samochód. Kierowcy kochają robić teraz z siebie ofiarę, jak to im się uprzykrza życie. A nie pomyślałeś, że im lepsza infrastruktura rowerowa, tym więcej osób tymi rowerami będzie, albo zacznie jeździć? Póki co latem, potem w coraz trudniejszych warunkach, bo nie jest łatwo zrezygnować z podgrzewanych siedzeń, ale w końcu to się stanie. Oznaczać to też będzie lepsze warunki jazdy dla tych, którzy z samochodu zrezygnować nie mogą. Dziś w Kopenhadze czy Amsterdamie rowerzyści jeżdżą także i zimą. I to nie dlatego, że mają "inną kulturę", tylko dlatego, że mają dobrą, szczelną infrastrukturę i dobrze wiedzą, że rower jest nie dość, że mało natrętny dla tkanki miejskiej, to jeszcze najszybszy. Jeśli chodzi o to o czym piszesz, to Tobie jeszcze daleko do zaobserwowania sensu i pełnego spektrum zmian jakie zachodzą w postrzeganiu transportu w mieście na całym świecie, których elementem jest wdrażanie rowerów. Samochodów w Poznaniu jest za dużo, dlatego należy działać, aby miasto nie utonęło w spalinach, hałasie i korkach.

e
eM

Samochody są za ciężkie, a drogi dla rowerów nie przewidują takich obciążeń. Poza tym to nie klimat jest dla wielu osób przeszkodą w jeżdżeniu przez cały rok rowerem, a jedynie uprzedzenia.

k
krscp

A ile razy w roku jeździsz do ZUS-u? Prowadzę firmę od 8 lat i w ZUS-ie byłem może ze 2 razy. Zresztą od najbliższego przystanku tramwajowego do ZUS-u jest 200 metrów. Można tramwajem.

j
jan

czy ta Pani protestująca z Panem na Jeżycach, ciągle chce aby zwracać na nich uwagę, może by6 tak zapytać mieszkańców Jeżyc, co sądzą na temat, parkowania, smogu itp.

j
jan

jeszcze nie rozpoczął się sezon grzewczy, a już na ul. Dąbrowskiego w Poznaniu smog, budynek nr. 17 na ul. Dąbrowskiego czadzi wszystkie w pobliżu mieszkania, zwraca się uwagę prywatnym mieszkańcom, a dlaczego od wielu lat nie sprawdza się tego budynku / który ogrzewa kilka małych baraków/ zgłoszenie co rok na łamach prasy, bez odzewu a i samochody robią swoje, nie można otworzyć okien w sezonie grzewczym, prosimy o zwrócenie uwagi

k
krscp

Pojedź na dowolne blokowisko i spróbuj tam zaparkować. Na blokowiskach są PRAWDZIWE problemy parkingowe w porównaniu do Jeżyc. Kilka lat mieszkania na os. Chrobrego skutecznie nauczyło mnie kupowania abonamentu parkingowego.

31 węzłowy Burke

to spieprzy. Fyrej lołs w pyry pierdoło z Kolegiackiego.31

j
jan

jeszcze jest zus - juz to widze jak klienci zusu bedą krążyc po jezycach bo zamiast dojechac tam najkrótszą droga to bedą musieli przejechać przez dodatkowe skrzyżowania , samochody zostną stłoczone w "wąskich gardłach" i tyle bedzie z tej rewolucji, ze mieszkańcy dostaną dodatkowe korki

e
e

pojedz na dowolne blokowisko to zobaczysz co to jest prawdziwy parking - na jezycach takiego czegos jak parking NIE MA

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3