- Mamy samorządowców, sukcesywnie inwestujących w te szkoły, ale też takich, którzy tego nie chcą - mówi Elżbieta Leszczyńska, Wielkopolska Kurator Oświaty. - Często są one traktowane jako problem, głównie finansowy. Rzeczywiście, zwykle ich prowadzenie jest droższe. Chcemy jednak pokazać, że jakość nauczania i wychowania w małych szkołach może być dużo wyższa niż w tych większych.
Jak tłumaczy, wokół małych szkół narosło też wiele mitów. Mówi się, że mają niższe wyniki kształcenia, a pracujący tam nauczyciele niechętnie się doskonalą. To nieprawda.
- Musimy wyplenić z naszego myślenia te stereotypy - uważa Elżbieta Leszczyńska. Zmianie sposobu myślenia samorządowców miała służyć m.in. piątkowa konferencja pt. „Małe szkoły w systemie edukacji”. W planach są też warsztaty i konferencje dla dyrektorów i nauczycieli małych szkół. Na poziomie rządowym trwają prace nad zwiększeniem subwencji oświatowej dla takich placówek. Z danych Kuratorium Oświaty w Poznaniu wynika, że w 27 procentach wielkopolskich placówek to małe szkoły (do 70 uczniów), a prawie 12 procent to szkoły do 40 uczniów.
- Ich likwidacja spowodowałaby wielki problem społeczny. Dostępność do szkół bardzo by się pogorszyła - mówi Elżbieta Leszczyńska. Przyznaje też, że nie będzie opiniowała pozytywnie uchwał samorządów, które mają takie plany.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?