Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Majówka w Europie. Przydatne informacje przed wyjazdem

Milena Kochanowska
Przed nami rekordowo długi majowy weekend - tegoroczna majówka to dla niektórych nawet ponad tydzień wolnego. Wiele osób zamierza spędzić go w różnych krajach Europy. Co warto wiedzieć przed wyjazdem?

Przedłużony weekend - dla niektórych mający trwać nawet 9 dni - wielu zachęcił do wyjazdów. Warto więc wiedzieć jak w razie czego zareklamować opóźniony lot czy zaniżony standard hotelu, a nawet to, jakich pamiątek nie powinniśmy kupować.

Jak przygotować się do wyjazdu?

Weźmy dowód osobisty. Od kiedy Polska należy do Strefy Schengen podróżowanie po Europie nie wymaga posiadania paszportu. Warto też pamiętać o wyrobieniu Europejskiej Karty Ubezpieczenia Zdrowotnego (EKUZ). Uprawnia ona do korzystania z niezbędnej publicznej opieki medycznej w krajach Unii Europejskiej. Jeśli na przykład tak jak we Włoszech leczenie szpitalne jest darmowe, polski obywatel, który w trakcie pobytu w tym kraju będzie potrzebował hospitalizacji, okazując EKUZ za szpital nie zapłaci.


Czy trzeba ubezpieczyć bagaż?

Nie, o ile nie mamy w nim rzeczy kosztownych. Regulaminy linii lotniczych wyłączają zwykle ich odpowiedzialność za przedmioty takie jak: sprzęt fotograficzny, laptopy, biżuterię itp.

Czego nie można wnieść na pokład samolotu?
Woda święcona, perfumy czy alkohol - bez względu na rodzaj płynu, pojemność buteleczki, przewożonej w bagażu podręcznym, nie może przekraczać 100 ml. W przeciwnym razie przy odprawie zostanie nam ona odebrana. Na liście przedmiotów zakazanych są też wszelkie ostre przedmioty, nawet zwykłe nożyczki.


Co zrobić, gdy bagaż zaginie?

Na lotnisku wypełnijmy protokół nieprawidłowości bagażowej (tzw. PIR) i zachowajmy jego kopię. Następnie złóżmy reklamację w ciągu 7 dni od odbioru uszkodzonego bagażu lub 21 dni od odbioru opóźnionego bagażu. Gotowy formularz reklamacji w języku angielskim znajduje się na stronie www.konsument.gov.pl, w zakładce "Złóż skargę". Za zniszczenie walizki lub zagubienie bagażu linie lotnicze powinny wypłacić odszkodowanie (maksymalnie ok. 5500 zł, liczone w SDR - międzynarodowej walucie rozliczeniowej). Wycena odbywa się w oparciu o rachunki za rzeczy, które znajdowały się w walizce. Jeśli nie dostarczymy paragonów, przewoźnik wyceni wartość zaginionego bagażu na podstawie jego wagi, co jest dla nas mniej korzystne.


Opóźniony lub odwołany lot

W takiej sytuacji mamy prawo do bezpłatnych posiłków i napojów oraz informacji o czasie opóźnienia. Powinniśmy też móc skorzystać z bezpłatnego noclegu w hotelu wraz z darmowym transportem między lotniskiem a hotelem, gdy opóźniony odlot nastąpi co najmniej dzień po terminie. Za odwołany lub opóźniony lot możemy też domagać się odszkodowania od linii lotniczych (250 do 600 EUR - w zależności od zasięgu podróży). Nie mamy prawa do żdnych gratyfikacji, gdy problemy nastąpiły z powodu siły wyższej, np. złych warunków atmosferycznych, czy strajku. Reklamację wówczas, mimo wszystko, warto złożyć, bo linie lotnicze mogły odwołać lot, powołując się na złe warunki pogodowe, a w rzeczywistości może się okazać, że nie był to jednak prawdziwy powód odwołania. Należy też pamiętać, że nawet w sytuacji zaistnienia siły wyższej przewoźnik ma obowiązek zwrócić nam koszty biletu w ciągu 7 dni.


Spóźnienie autokaru lub pociągu

Gdy podróż pociągiem do Berlina lub Szczecina wydłużyła się o dwie godziny, możemy domagać się finansowej rekompensaty. Zgodnie z rozporządzeniem nr 1371/2007/WE dotyczącym praw i obowiązków pasażerów w ruchu kolejowym za opóźnienie można domagać się odszkodowania: 25 proc. ceny biletu, gdy sięgnęło od 60 do 119 minut i 50 proc. ceny biletu, jeśli pociąg był opóźniony o 120 minut lub więcej. Dotyczy to przejazdów na terenie Polski i UE pociągami: Ekspres, InterCity, Express InterCity, EuroCity lub EuroNight. Poprośmy konduktora o potwierdzenie faktu opóźnienia na bilecie, a następnie złóż pisemną skargę do przewoźnika.
Opóźnienie autokaru także możemy reklamować u organizatora wyjazdu. Przepisy nie precyzują jednak wysokości rekompensaty.

Rzeczy w hotelu
Za nasz bagaż odpowiada hotel. Gdy coś zginie z pokoju, czy recepcji hotelowej, złóżmy reklamację na miejscu. Jeśli były to cenne przedmioty, zawiadommy lokalną policję. Jeżeli jednak w hotelu jest sejf, mając kosztowne przedmioty, lepiej skorzystajmy z niego.


Reklamacja wycieczki

Gdy wycieczka jest niezgodna z zapewnieniami biura podróży (np. zakwaterowanie w hotelu o niższym standardzie niż wskazywała umowa), złóżmy reklamację u organizatora. Do wycenienia szkody przydatna jest Tabela Frankfurcka (http://www.konsument.gov.pl /index.php?mact=News,cntnt01,detail,0&cntnt01articleid=323&cntnt01origid=15&cntnt01returnid=101&hl=pl). To nieformalny dokument, który pomaga określić, o ile procent można obniżyć cenę wyjazdu ze względu na niedogodność.

Czy można zwrócić towar bez wad?
Nie zawsze możemy zwrócić handlowcowi to, co u niego kupimy. Zanim dokonamy zakupu, spytajmy więc czy w razie zmiany zdania będziemy mogli produkt bez problemu oddać do sklepu. Tylko od dobrej woli sprzedawcy zależy to, czy przyjmie od nas kupiony towar bez wad.

Reklamujemy kupiony produkt
Każdą rzecz kupioną w krajach UE można reklamować u sprzedawcy w ciągu dwóch lat od dnia zakupu, jeśli produkt ten ma wady.
Mamy dwie możliwości reklamacji:
- skorzystanie z gwarancji producenta i oddanie rzeczy do wskazanego serwisu gwarancyjnego
- napisanie reklamacji do sprzedawcy. Przyznanie gwarancji wynika z dobrej woli producenta (może ją wydać lub nie), sprzedawca zaś odpowiada za niezgodność towaru z umową zawsze przez dwa lata od momentu zakupu. Gotowe formularze reklamacyjne w języku angielskim znajdziemy na stronie: http://www.konsument.gov.pl/pl/ kontakt/skarga-do-eck.html.

Prowizja za płacenie kartą?
Za płacenie kartą za granicą nie każdy bank pobiera prowizję. Przed wyjazdem warto skontaktować się więc ze swoim bankiem i spytać o dodatkowe opłaty.

Gdzie nie opłaca się wymiana pieniędzy?
W kantorach na lotniskach i w recepcjach hotelowych oferuje się zazwyczaj najmniej korzystny kurs wymiany.

Jakich pamiątek nie kupować?
Nie warto, mimo ich korzystnej ceny, kupować towarów "prawie oryginalnych", czyli tak zwanych podróbek. Na lotnisku celnicy mają prawo nie tylko zarekwirować np. torbę - imitację tej markowej, ale również nałożyć na nas karę finansową za tak zwane łamanie praw własności intelektualnej.

Jak nie dać się naciągnąć?
Unikajmy zakupów w centrach turystycznych. Sprzedawcy podnoszą ceny popularnych produktów w najbardziej uczęszczanych miejscach. Może się zdarzyć, że zwykła woda czy jabłko na przykład na straganie w pobliżu watykańskiego placu św. Piotra będą kosztowały kilka euro więcej niż w zwykłym sklepie.


U kogo szukać pomocy?

W razie jakichkolwiek problemów konsumenckich, możemy zwrócić się do Europejskiego Centrum Konsumenckiego. ECK zostało powołane przez Komisję Europejską do udzielania konsumentom bezpłatnej pomocy w sporach z przedsiębiorcami z krajów Unii Europejskiej. Możemy do niego zgłaszać skargi na nieuczciwe praktyki zagranicznych biur podróży, linii lotniczych, sklepów czy komisów samochodowych itp.:
- za pomocą formularza skargi dostępnego na stronie internetowej www.konsument.gov.pl,
- dzwoniąc pod numer telefonu 22 556 01 18,
- e-mailem [email protected]
- osobiście odwiedzając siedzibę Centrum w Warszawie przy placu Powstańców Warszawy 1.

STRONA GŁÓWNA GŁOSU WIELKOPOLSKIEGO

Najnowsze informacje z Wielkopolski wprost na Twoją skrzynkę - zapisz się do newslettera

Chcesz skontaktować się z autorem informacji? [email protected]

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Zwolnienia grupowe w Polsce. Ekspert uspokaja

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wróć na gloswielkopolski.pl Głos Wielkopolski