Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Matura 2014: Historia [ODPOWIEDZI, ARKUSZE CKE] - podstawa, rozszerzenie

KS
Matura 2014: Historia [ODPOWIEDZI, ARKUSZE CKE] - podstawa, rozszerzenie
Matura 2014: Historia [ODPOWIEDZI, ARKUSZE CKE] - podstawa, rozszerzenie Anastazja Bezduszna
Matura 2014: Historia [ODPOWIEDZI, ARKUSZE CKE] - podstawa, rozszerzenie. Matura 2014 z historii rozpocznie się 20 maja o godzinie 14. 904 wielkopolskich maturzystów przystąpi do podstawowej matury z historii. 764 uczniów rozwiąże maturę rozszerzoną z historii. W dniu matury z historii: po godzinie 20 opublikujemy arkusze i przykładowe odpowiedzi.

TUTAJ ZNAJDZIESZ POZIOM ROZSZERZONY:

Egzamin z historii na poziomie podstawowym trwa 120 minut i polega na rozwiązaniu testu zawierającego różnego rodzaju zadania: zadania zamknięte (wielokrotnego wyboru, na dobieranie, typu „prawda–fałsz”) i zadania otwarte, które wymagają samodzielnego formułowania zwięzłych odpowiedzi. Większość stanowią zadania z wykorzystaniem krótkiego tekstu źródłowego, ilustracji (ikonografii), mapy, danych statystycznych i innych źródeł wiedzy historycznej.

Zadania w arkuszu uwzględniają historię polityczną, historię społeczno-gospodarczą oraz historię kultury ze wszystkich epok historycznych (starożytność, średniowiecze, czasy nowożytne, wiek XIX, wiek XX).

MATURA 2014 Historia i inne - TU ZNAJDZIESZ WSZYSTKO: TERMINY, PRZECIEKI, ARKUSZE, ODPOWIEDZI

Matura 2014: HISTORIA - ODPOWIEDZI - PODSTAWA:

ZADANIE 1
Przyporządkuj wybrane obiekty architektoniczne, spośród przedstawionych na ilustracjach, do kręgów kulturowych wymienionych w tabeli. Wpisz odpowiednią literę do właściwej rubryki.

1. kultura grecka epoki klasycznej - B
2. kultura babilońska - C
3. kultura mykeńska - A

ZADANIE 2
Na podstawie tekstów i własnej wiedzy wykonaj polecenia.

A. Na podstawie źródeł 1. i 2. wyjaśnij, co mogło mieć wpływ na opinię Herodota o pracy chłopów mieszkających w delcie Nilu.
Herodot miał greckie pochodzenie. Górzysta i nieurodzajna Grecja nie miała tak żyznych gleb jak państwa orientalne, rozwinięte w dolinie wielkich rzek. Stąd chłopi mieszkający przy Nilu nie musieli tak ciężko pracować jak Grecy, by uzyskać dobre plony.

B. Na podstawie źródła 3. określ powinność chłopa egipskiego wobec faraona.
Chłop egipski musiał dostarczyć faraonowi odpowiedną ilości plonów.

C. Na podstawie własnej wiedzy podaj przykład obowiązków chłopa egipskiego wobec faraona, o których nie wspomniano w źródłach 2. i 3.
Poza dostarczaniem plonów, chłop egipski musiał wykonywać roboty publiczne: przy budowie światyń i piramid, przy utrzymaniu kanałów nawadniających pola.

ZADANIE 3
Spośród wymienionych wydarzeń wybierz chronologicznie pierwsze i oznacz je literą A, a potem - chronologicznie ostatnie i oznacz je literą B.

bitwa pod Issos
zburzenie Kartaginy
bitwa pod Maratonem
zdobycie Rzymu przez Wandalów - OSTATNIE WYDARZENIE
włączenie Galii do państwa rzymskiego
zdobycie Jerozolimy przez Babilończyków - PIERWSZE WYDARZENIE

ZADANIE 4
Na podstawie tekstu źródłowego i własnej wiedzy wykonaj polecenia.

A. Podkreśl poprawne zakończenie zdania.

W tekście opisano formę spotkania towarzyskiego w starożytnej Grecji, noszącą nazwę
1. gimnazjon.
2. sympozjon.
3. muzejon.

B. Podaj polski termin pochodzący od greckiej nazwy spotkania towarzyskiego, które zostało opisane w tekście źródłowym. Wyjaśnij znaczenie polskiego terminu.

Polski termin:
Sympozjum czyli konferencja na przykład naukowa, na któej spotykają się naukowcy i specjaliści, eksperci w konkretnej dziedzinie

ZADANIE 5

Na podstawie tekstu źródłowego i własnej wiedzy wykonaj polecenia.

A. Podaj nazwę urzędu, którego sprawowanie przez Appiusza Klaudiusza wywołało reakcję obywateli opisaną w tekście.
cenzor

B. Wyjaśnij znaczenie obiektów wspomnianych w tekście dla miasta i państwa.

Nazwa obiektu i znaczenie:
wodociąg - inaczej akwedukt - to budowla dostarczająca wodę z odległych źródeł do Rzymu. Zasilał wodą m.in. fontanny, łaźnie publiczne, bogate domy
Via Appia - inaczej droga z Rzymu do Kapui - najstarsza z "dróg rzymskich", to po niej przemieszczali się kupcy i wojsko

ZADANIE 6
Na podstawie tekstu źródłowego i własnej wiedzy wykonaj polecenia.

A. Podaj nazwę formy ustrojowej cesarstwa rzymskiego, której dotyczy tekst. - pryncypat

B. Podkreśl poprawne zakończenie zdania.

Opisaną w tekście formę rządów w Rzymie zapoczątkował
1. Oktawian August.
2. Neron.
3. Dioklecjan.
4. Konstantyn I Wielki.

ZADANIE 7
Na podstawie źródeł wykonaj polecenie.

Wyjaśnij pochodzenie nazwy Polska w podanych językach.
w języku niemieckim - nazwa Polen pochodzi od plemienia Polan
w języku węgierskim - nazwa Lengyelorszag pochodzi od plemienia Lędzian

ZADANIE 8
Do bitew wymienionych w tabeli dobierz władców, którzy w nich uczestniczyli.
Odpowiedzi wybierz spośród podanych i wpisz je do właściwych rubryk tabeli: Bolesław Chrobry, Henryk Pobożny, Władysław Łokietek, Władysław Jagiełło

bitwa pod Legnicą - Henryk Pobożny
bitwa pod Płowcami - Władysław Łokietek

ZADANIE 9
Na podstawie tekstu źródłowego i własnej wiedzy wykonaj polecenia.

A. Wyjaśnij, dlaczego długoletnie wojny w pierwszej połowie XI w. miały wpływ na reakcję społeczeństwa, o której mowa w tekście źródłowym.
Długoletnie wojny prowadziły do: zmiany granic, przejmowania grodów i przyłączania ich do innych, a to wiązało się także z gnębieniem, cierpiącej - z powodu wojny - ludności.

B. Podaj imię i przydomek władcy Polski, który podjął dzieło odbudowy państwa po kryzysie opisanym w tekście źródłowym.
Kazimierz Odnowiciel

ZADANIE 10
Na podstawie tekstu źródłowego i własnej wiedzy wykonaj polecenia.

A. Wyjaśnij, jaki wpływ na rozwój gospodarczy terenów należących do biskupstwa poznańskiego mogła mieć decyzja, o której mowa w pierwszym punkcie dokumentu.
Dzięki tej dezycji, buskup miał prawo lokowania miejscowości (na podległym jemu obszarze) na tak zwanym prawie niemieckim (magdeburskim). To nioso za sobą różne przywileje, m.in. wolność osobistą osadników, dziedziczne posiadanie gruntu (wolność w ich rozporządzaniu), zwolnienie ze świadczeń na rzecz feudałów.

B. Rozstrzygnij, czy nadanie tego immunitetu wzmacniało, czy - osłabiało władzę księcia. Odpowiedź uzasadnij.
Ten immunitet osłabiał włądzę księcia, na rzecz biskupa, który tym samym by zwolniony od powinności względem księcia.

ZADANIE 11
Uzupełnij schemat: wpisz obok numerów 1, 2, 3 właściwe nazwy grup społecznych mieszkających w średniowiecznych miastach.

najbogatsi, kupcy, mistrzowie cechowi - 1 - patrycjat
drobni kupcy, rzemieślnicy, kramarze - 2 - pospólstwo
najemni pracownicy, ubodzy wyrobnicy, żebracy - 3 - plebs

ZADANIE 12
Na podstawie źródeł i własnej wiedzy wykonaj polecenia.

A. Wyjaśnij, dlaczego wśród ziem wymienionych na awersie pieczęci nie ma Rusi Halickiej.
Pieczęć wytworzono w 1336 toku, a Ruś Halicką przyłączono do państwa Kazimierza Wielkiego dopiero w 1349 roku.

B. Podaj nazwę ziemi wymienionej na awersie pieczęci, a nienależącej do państwa polskiego do końca panowania Kazimierza Wielkiego. Wyjaśnij, dlaczego władca Polski tytułował się panem tej ziemi oraz pod czyim panowaniem znajdowała się ta ziemia.
Nazwa ziemi: Pomorze
Władca Polski tytułował się panem tej ziemi, gdyż Kazimierz Wielki rościł sobie do niej prawa dziedziczne.
Nazwa państwa, pod którego panowaniem znajdowała się ta ziemia: Państwo Krzyżackie.

ZADANIE 13
Na podstawie źródeł wykonaj polecenia.

A. Porównaj oceny postawy króla przedstawione w źródłach 1. i 2.
Źródło 1. pochodzi z Polski. Autor sprzyjał Władysławowi Warneńczykowi, natomiast źródło 2. jest z Turcji i pokazuje zdanie strony przeciwnej, która zarzuca królowi pychę i brak rozsądku.

B. Wyjaśnij, co mogło mieć wpływ na opinie o władcy zaprezentowane w źródłach 1. i 2.
Fakt, że oba dokumenty prezentują przeciwne strony.

C. Na podstawie źródeł 1., 2. i 3. rozstrzygnij, które spośród zdań podanych w tabeli są fałszywe. Wpisz obok tych zdań słowo fałsz.
1. Władysław III oraz Kazimierz Jagiellończyk byli synami Władysława Jagiełły z małżeństwa z Zofią Holszańską. PRAWDA
2. Następca Władysława Jagiełły na tronie polskim był jego najstarszym dzieckiem. FAŁSZ
3. Kazimierz Jagiellończyk dopiero trzy lata po śmierci brata koronował się na króla Polski. PRAWDA
4. Unia personalna Polski i Węgier za panowania władcy, którego śmierć opisano w źródłach 1. i 2., trwała 10 lat. FAŁSZ

ZADANIE 14
Na podstawie danych z wykresu i własnej wiedzy wykonaj polecenie.

Podaj dwie przyczyny zmian w liczbie Majów w XVI w. na obszarze współczesnej Gwatemali.
- efektem podboju kolonizatorów hiszpańskich było wymordowanie dużej części tubylców
- wraz z kolonizatorami pojawiły się w Gwatemali choroby europejskie, Majowie nie byli na nie odporni i nie potrafili ich leczyć

ZADANIE 15
Spośród wymienionych wydarzeń wybierz te, do których doszło w średniowieczu. Wpisz je w wykropkowanych miejscach.

powstanie Akademii Krakowskiej
noc św. Bartłomieja w Paryżu
wykonanie przez Wita Stwosza ołtarza dla kościoła Mariackiego w Krakowie
spalenie Jana Husa na stosie
budowa Kaplicy Zygmuntowskiej
powstanie zakonu jezuitów

ZADANIE 16
Na podstawie tekstu źródłowego i własnej wiedzy wykonaj polecenia.

A. Wyjaśnij, dlaczego Mikołaj Kopernik obawiał się reakcji Kościoła na opublikowanie swojego dzieła.
Mikołaj Kopernik nie chciał być uznany za heretyka, bowiem pewne fragmenty Biblii zinterpretował inaczej niż głosił to Kościół. Za głoszenie herezji można było zostać skazanym na karę śmierci.

B. Na podstawie własnej wiedzy oceń, czy obawa Mikołaja Kopernika była słuszna. Odpowiedź uzasadnij.
Oczywiście, że tak, W 1616 toku wpisano dzieło Mikołaja Kopernika na "indeks ksiąg zakazanych". A święta inkwizycja za zawarte w niej poglady sądziła Galileusza, któy był zwolennikiem teorii Mikołaja Kopernika.

ZADANIE 17
Na podstawie ryciny i własnej wiedzy wykonaj polecenie.

Wyjaśnij wymowę ryciny, interpretując jej elementy graficzne.
Rycina to forma propagandy protestanckiejm która ma piętnować praktyki kościoła katolickiego, który coraz bardziej odchodzi od prawd zawartych w Biblii. Dlatego na rycinie Biblia ma większą wagę niż papieska tiara. Z kolei mnisi są nieuczciwi, bo chcą przeważyć wagę na niekorzyść Biblii.

ZADANIE 18
Na podstawie tekstu źródłowego i własnej wiedzy wykonaj polecenia.

A. Podaj przyczyny wydania zakazu, o którym mowa w tekście.
Szlachta uważała, że mieszczanie kupując ziemskie posiadłości naruszają należne im przywileje. Uważali też, że to spowoduje ich staty finansowe, dlatego chcieli zablokować takie transakcje.

B. Oceń, czy pochodzenie społeczne wpłynęło na poglądy autora przedstawione w tekście. Odpowiedź uzasadnij.
Nie wpłynęło, jego zdaniem ten zakaz - korzystny tylko dla szlachty - był niesprawiedliwy.

ZADANIE 19
Na podstawie tekstu źródłowego i własnej wiedzy wykonaj polecenia.

A. Podaj termin używany w historiografii do określenia przedsiębiorstw, które w zacytowanym tekście nazwano fabrykami.manufaktura

B. Oceń, czy tekst zawiera informacje pozwalające określić, dla jakich odbiorców przeznaczone były towary wspomniane w relacji podróżnika. Odpowiedź uzasadnij.
Był to towary dla osób zamożnych: zdobione "złotem i srebrem", cena "30 dukatów za sztukę", fabryka powozów

ZADANIE 20
Na podstawie tekstu źródłowego i własnej wiedzy wykonaj polecenia.

A. Podkreśl poprawne zakończenie zdania.

Z tekstu wynika, że Stanisław Konarski był zwolennikiem
1. wprowadzenia rządów bez udziału reprezentacji społeczeństwa.
2. odebrania szlachcie prawa do udziału w sprawowaniu władzy.
3. utrzymania zasady jednomyślności w sejmie.
4. wprowadzenia w sejmie głosowania większością głosów.

B. Stanisław Konarski otrzymał od króla Stanisława Augusta Poniatowskiego, za zasługi dla Ojczyzny, medal z napisem "Sapere auso" (Temu, który odważył się być mądrym). Wymień dwie zasługi Konarskiego uzasadniające napis na medalu.
Stanisław Konarski - reformator szkolnictwa, założyciel Collegium Nobilium
Jako autor traktatu politycznego "O skutecznym rad sposobie" wskazał błędy ówczesnego ustroju i namawiał do reform

ZADANIE 21
Na podstawie tekstu źródłowego i własnej wiedzy wykonaj polecenia.

A. Wyjaśnij związek między decyzją o ufundowaniu pomnika a planami politycznymi Stanisława Augusta Poniatowskiego dotyczącymi udzielenia wsparcia Rosji w wojnie z Turcją
Zwycięstwo nad Turkami pod Wiedniem (1683 rok) - sukces Jana III Sobieskiego, miał zostać upamiętniony przez pomnik, który miał być propagandą i zachętą do udziału w kolejnym konflikcie przeciwko Turcji.

B. Oceń stosunek autora tekstu źródłowego do fundatora pomnika. Odpowiedź uzasadnij.
Autor tekstu nie lubił Stanisława Augusta Poniatowskiego, dlatego wolałby, żeby królem został Jan III Sobieski.

ZADANIE 22
Na podstawie tekstu źródłowego i własnej wiedzy wykonaj polecenia.

A. Podkreśl poprawne zakończenie zdania.

W tekście opisano wydarzenia związane z
1. Wielką Rewolucją Francuską.
2. rewolucją lipcową.
3. Wiosną Ludów.
4. Komuną Paryską.

B. Wyjaśnij, dlaczego zaatakowano w Paryżu budowlę, o której mowa w tekście:
Bastylia była ciężkim więzieniem, symbolem ucisku

C. Oceń, którą ze stron reprezentuje autor listu - atakujących czy obrońców. Odpowiedź uzasadnij, cytując odpowiedni fragment tekstu:
Autor reprezentuje atakujących. "W niedzielę na próżno starałem się rozgrzać umysły, nie chwytał za broń. (...) Gdy zaopatrzono się w broń, ruszono na Bastylię"

ZADANIE 23
Na podstawie tekstu źródłowego i własnej wiedzy wykonaj polecenia.

A. Podkreśl poprawne zakończenie zdania.

Tekst dotyczy rozwoju gospodarczego
1. Księstwa Warszawskiego.
2. Królestwa Polskiego.
3. Wielkiego Księstwa Poznańskiego.
4. Galicji.

B. Wyjaśnij, w jaki sposób inwestycje, o których mowa w tekście, wiązały się z rolnictwem.
Rozwój przemysłu i infrastruktury transportowej potrzebował nowych robotników, właściciele firm chętnie brali tych ze wsi
Rozwój wygenerował też większy popyt na artykuły rolne, głównie żywność, której ludzie z miasta nie produkują w dużych ilościach

ZADANIE 24
Na podstawie fragmentu tekstu pieśni wykonaj polecenia.

A. Podaj nazwę powstania, o którym mowa w tekście pieśni. Odpowiedź uzasadnij dwoma argumentami.
Nazwa powstania: Powstanie listopadowe
Uzasadnienie: nawiązanie do Olszynki Grochowskiej (Olszynka, Ostrołęka, bitwa pod Grochowem); czwartacy czyli 4. Pułk Piechoty Królestwa Polskiego, który wsławił się bohaterstwem w powstaniu listopadowym

B. Określ stosunek autora pieśni do żołnierzy 4. Pułku Piechoty. Odpowiedź uzasadnij.
Uważa żołnierzy za bohaterskich i walecznych, ale nie podoba mu się to, że musieli tułać się po obczyźnie.
cytaty: "Walecznych tysiąc opuszcza Warszawę", "W kraj obcy idzie na zawsze pułk czwarty!"

ZADANIE 25
Na podstawie tekstu źródłowego i własnej wiedzy wykonaj polecenia.

A. Podaj nazwę ugrupowania Wielkiej Emigracji, w którego środowisku organizowano bale opisane w tekście: Hotel Lambert lub Obóz Czartoryskiego

B. Podaj najważniejszy cel organizowania tych balów: zdobycie pieniędzy dla emigrantów.

ZADANIE 26
Na podstawie tekstu źródłowego i własnej wiedzy wykonaj polecenia.

A. Podaj nazwisko kompozytora opery, której prapremiery dotyczy tekst: Stanisław Moniuszko
B. Wyjaśnij, dlaczego ta opera wywołała reakcje publiczności opisane w pamiętniku:
Publiczność silnie przeżyła polskie symbole, które pojawił się w operze, m.in. stroje czy taniec polonez, a ktore podczas zaborów był "zakazane"

ZADANIE 27
Na podstawie tekstu źródłowego i własnej wiedzy wykonaj polecenia.

A. Podaj nazwę polityki państwa niemieckiego, w ramach której przygotowywano ustawy wspomniane w tekście: Kulturkampf

B. Wyjaśnij, w jaki sposób polityka władz niemieckich, przeciwko której występowali biskupi, wpływała na sytuację Polaków w zaborze pruskim:
Kulturkampf miała ograniczyć wpływ Kościoła katolickiego w społeczeństwie niemieckim, a Polaków szybko zgermanizować i wynarodowić. Ograniczano prawo do korzystania z języka polskiego w szkołach i urzędach. Te działania jednak umacniały polski tuch narodowych, któy tobiłwszystko by nie dać "zniemczyć" Polski.

ZADANIE 28
Na podstawie tekstu i ilustracji (na następnej stronie) wykonaj polecenie.

Podaj argument świadczący o tym, że w treści litografii zawarte są informacje potwierdzające przyczyny zróżnicowania społecznego w Brazylii, o których mowa w źródle 1.
Czarnoskóry mężczyzna jest służącym, a biała kobieta jest uprzywilejowana. Pochodzi z lepszej grupy społecznej, więc chce by niższa grupa jej usługiwała.

ZADANIE 29
Spośród wymienionych wydarzeń z XIX w. wybierz chronologicznie pierwsze i oznacz je literą A, a potem – chronologicznie ostatnie i oznacz je literą B.

wybuch rewolucji lipcowej we Francji
utworzenie II Rzeszy Niemieckiej**- OSTATNIE WYDARZENIE
ogłoszenie niepodległości Belgii
powstanie Świętego Przymierza**- PIERWSZE WYDARZENIE
cesarska koronacja Napoleona III Bonaparte
ogłoszenie niepodległości Grecji

ZADANIE 30
Na podstawie tekstów źródłowych i własnej wiedzy wykonaj polecenia.

A. Oceń, czy mieli rację Polacy, którzy uznali odezwę wielkiego księcia Mikołaja Mikołajewicza za dokument o charakterze konstytucyjnym. Odpowiedź uzasadnij.
Odezwa nie miała charakteru konstytucyjnego, była swoistą obietnicą, zwłaszcza dla polityków o orientacji prorosyjskiej.

B. Wyjaśnij, w jakim celu przypomniano w odezwie o zwycięstwie wojsk polsko-litewskich pod Grunwaldem.
Bitwa pod Grunwaldem miała przypomnieć, że teraz też Polska toczy wojnę z Niemcami (pochodzącymi od Krzyżaków).

C. Wyjaśnij, na czym - według autora Pamiętników - polegał tragizm Polaków walczących w pierwszej wojnie światowej.
To brak niepodległego państwa polskiego. Polacy będący pod zaborami walczyli przeciwko sobie: z jednej strony Roska, z drugiej Austro-Węgry i Niemcy.

D. Wyjaśnij, jak Ignacy Daszyński ocenił intencję autora odezwy.
Według Daszyńskiego, autor chciał wpłynąć na Polaków, by przychylniej spojrzeli w stronę władz rosyjskich.

E. Wyjaśnij, jak autor Pamiętników ocenił inicjatywę Józefa Piłsudskiego.
Pozytywnie, Józef Piłsudski chciał "śmiało sztandar niepodległej Polski" podnieść i zwyciężyć.

ZADANIE 31
Na podstawie fotografii i własnej wiedzy wykonaj polecenia.

A. Podaj nazwę stylu w sztuce użytkowej przełomu XIX i XX wieku, dla którego reprezentatywny jest dzban przedstawiony na fotografii. secesja

B. Podaj dwie cechy tego stylu.
roślinne ornamenty
płynne, faliste linie

ZADANIE 32
Na podstawie tekstu źródłowego i własnej wiedzy wykonaj polecenia.

A. Podaj stosowaną w historiografii nazwę wydarzeń, po których Warszawa uspokajała się: Przewrót majowy
B. Podaj nazwę konstytucji, na mocy której odbyły się wybory nowego prezydenta wspomniane w tekście: Konstytucja marcowa z 1921 roku
C. Podaj imię i nazwisko kandydata na prezydenta zaproponowanego przez Marszałka: Ignacy Mościcki

ZADANIE 33
Na podstawie rysunku satyrycznego, który ukazał się w 1943 r. na łamach konspiracyjnego pisma „Demokrata”, wykonaj polecenie.

Wyjaśnij propagandowy cel rysunku satyrycznego, interpretując jego elementy.
Rysunek wyśmiewa potęgę Niemiec i wielkość Adolfa Hitlera. Wódz III Rzeczy rozchorował się na "niemoc Stalingradzką" - nawiązanie do przegranej bitwy pod Stalingradem, któta stała się jęednym z symboli klęski Niemiec. Odwrócony pod łózkiem żołnierski hełm pełni rolę nocnika.

ZADANIE 34
Na podstawie tekstu i własnej wiedzy wykonaj polecenia.

A. Podaj nazwę państwa, w którym doszło do wydarzeń opisanych w tekście: Chińska Republika Ludowa
B. Rozpoznaj postać Przewodniczącego: Mao Zedong

C. Podkreśl poprawne zakończenie zdania.

Kampania, o której mowa w tekście, nosiła nazwę
1. Długi Marsz.
2. Nowy Ład.
3. Wielki Skok Naprzód.
4. Nowa Ekonomiczna Polityka.

D. Oceń, czy kampania, której dotyczy tekst, osiągnęła zamierzony cel. Odpowiedź uzasadnij, podając jeden argument.
Kampania zakończyła się klęską.
cytat: "Po wielu dniach i nocach ciężkiej pracy wreszcie zobaczyliśmy pierwsze rezultaty - surówkę o nieregularnych kształtach. Niektóre kawałki [...] całą powierzchnię miały usianą kamieniami. [...] Sprawdzaliśmy ich jakość, uderzając w nie młotkiem, [...] natychmiast rozsypały się na małe kawałki."

ZADANIE 35
Na podstawie źródeł 1. i 2. oraz własnej wiedzy wykonaj polecenia.

A. Podaj, kiedy doszło do wydarzeń komentowanych przez Annę Kowalską i Stefana Kisielewskiego w zacytowanych fragmentach ich Dzienników. Lata wybierz spośród podanych: 1956, 1968, 1970, 1976

Rok wydarzenia opisanego przez Annę Kowalską 1956
Rok wydarzenia opisanego przez Stefana Kisielewskiego 1970

B. Wyjaśnij, dlaczego informacje o wydarzeniach, których dotyczy źródło 1., mogły szybko przedostać się na Zachód.
Wydarzenia w 1956 roku miały miejsce w czasie Międzynarodowych Targów Poznańskich, na które przejechali zwiedzających z Zachodu.

C. Podaj, jaką funkcję przestał pełnić Władysław Gomułka w wyniku decyzji podjętych na plenum, o którym mowa w źródle 2.Sekretarz KC PZPR

D. Podaj, gdzie doszło do strajku, o którym mowa w źródle 2. Na Wybrzeżu (Gdynia, Gdańskm Szczecin

ZADANIE 36
Na podstawie danych statystycznych i własnej wiedzy wykonaj polecenia.

A. Porównaj średnioroczne tempo wzrostu produkcji przemysłowej i średnioroczne tempo wzrostu produkcji rolniczej w latach 1956-1960 we wszystkich państwach uwzględnionych na wykresie. Sformułuj wniosek wynikający z tego porównania.
Dzięki większym nakładom na tozwój przemysłu, średnioroczne tempo wzrostu produkcji przemysłowej było znacznie wyższe niż produkcji rolniczej.

B. Wyjaśnij wpływ czynnika politycznego na średnioroczne tempo wzrostu produkcji przemysłowej i na średnioroczne tempo wzrostu produkcji rolniczej we wszystkich wymienionych państwach.
Ustrój socjalistycznych w tych państwach stawiał na rozwój przemysłu, a także na kolektywne gospodarstwa państwowe, choć często były one nienefektywne i deficytowe

ZADANIE 37
Przyporządkuj właściwe tytuły do fragmentów tekstów zacytowanych w tabeli. Literę, którą oznaczono tytuł, wpisz w odpowiednią rubrykę.

A. Homilia papieża Jana Pawła II wygłoszona w Warszawie w 1979 roku.
B. Homilia ks. Jerzego Popiełuszki, kapelana „Solidarności”, z 1982 roku.
C. List biskupów polskich do biskupów niemieckich z 1965 roku.
D. Memoriał Episkopatu Polski z 1953 roku.

1. Gdyby postawiono nas wobec alternatywy: albo poddanie jurysdykcji kościelnej, albo osobista ofiara – wahać się nie będziemy. [...] Rzeczy Bożych na ołtarzach Cezara składać nam nie wolno. Non possumus! D
2. W tym najbardziej chrześcijańskim, ale bardzo ludzkim duchu, wyciągamy do Was, siedzących tu na ławkach kończącego się Soboru, nasze ręce oraz udzielamy wybaczenia i prosimy o nie. C
3. I wołam ja, syn polskiej ziemi, [...], wołam z całej głębi tego tysiąclecia [...]. Niech zstąpi Duch Twój! I odnowi oblicze ziemi. Tej ziemi. A

Matura 2014 z historii na poziomie rozszerzonym 180 minut. Egzamin podzielony jest na trzy części. Pierwsza część przypomina arkusz z matury podstawowej. Druga część sprawdza umiejętności pracy z materiałem źródłowym, w tym umiejętności interpretowania i syntetyzowania. Zdający otrzymuje w tej części materiały źródłowe i zadania, które podejmują wybrane zagadnienie historyczne. Zdający udziela odpowiedzi na pytania do podanych w arkuszu różnorodnych źródeł wiedzy historycznej (źródła pisane, ikonograficzne, statystyczne, kartograficzne i inne) z co najmniej dwóch epok historycznych. W trzeciej części maturzysta pisze własny krótki i spójny tekst na jeden spośród dwóch tematów do wyboru.

Możesz wiedzieć więcej! Kliknij i zarejestruj się: www.gloswielkopolski.pl/piano

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gloswielkopolski.pl Głos Wielkopolski