MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Matura 2015. Język polski [ODPOWIEDZI]

KS, AB
Sprawdź rozwiązania

ZADANIE 1.
Przykłady poprawnych odpowiedzi:
Melodramat to gatunek wysoce skonwencjonalizowany, co oznacza, że każdy film, który można zaliczyć do tego gatunku,
ma charakterystyczne cechy, które są stałe i niezmienne.
LUB
Gatunek wysoce skonwencjonalizowany – tu: melodramat – to taki gatunek, którego realizacje podlegają ścisłym regułom,
którego cechy charakterystyczne są wyraźnie określone i ustalone, a więc melodramat jako gatunek wysoce skonwencjonalizowany jest rodzajem bardzo dobrze utrwalonego, powtarzalnego schematu itp.

ZADANIE 2.
C. film zrealizowany w sposób typowy dla gatunku.

ZADANIE 3.
a) A. hiperbola.
b) Podkreśla skonwencjonalizowanie filmu / Podkreśla, że jest to film zrealizowany w sposób typowy dla gatunku – i inne bliskoznaczne odpowiedzi.

ZADANIE 4.
Przykłady poprawnych odpowiedzi:
„Film dla kobiet (...) ciągle oznacza degradujące dzieła, w których się kocha, plotkuje i zmyśla”.
Jest to opinia negatywna, na co wskazują zastosowane środki leksykalne, takie jak: degradujące, plotkuje, zmyśla – wyrazy
nacechowane ujemnie.
LUB
„Film dla kobiet (...) ciągle oznacza degradujące dzieła, w których się kocha, plotkuje i zmyśla”.
W zdaniu tym jest mowa o utrwalonym negatywnym wartościowaniu „filmów dla kobiet”, o czym świadczy użycie
czasowników: degradować, plotkować i zmyślać, w których znaczeniach zawiera się ocena ujemna – obiektu, czynności i wytworów działań.

ZADANIE 5.
1. –
2. destrukcyjny
3. sfrustrowany
4. neurotyczny

ZADANIE 6.
D. ujawnia zakończenie filmu.

ZADANIE 7.
Przykład poprawnej odpowiedzi:
1. Czym różni się człowiek od zwierząt?
2. Jakie formy działania są wspólne dla człowieka i zwierząt, a jakie są swoiste tylko dla człowieka?
3. Jaki wpływ na człowieka mają wytworzone przez niego dzieła?

ZADANIE 8.
1. Zgodne
2. Niezgodne
3. Niezgodne
4. Zgodne

ZADANIE 9.

ZADANIE 10.

ZADANIE 11.
a) Prawdziwe życie ludzkie przeżywa człowiek, dla którego kultura jest czymś ważnym.
LUB
Prawdziwe ludzkie życie jest wzbogacone dzięki możliwości uczestnictwa człowieka w kulturze, nie ogranicza się bowiem do zaspokajania potrzeb bytowych, materialnych.
b) Kultura wzbogaca człowieka.
LUB
Obcując z wytworami kultury i tworząc własne dzieła, człowiek wykorzystuje w pełni swoje możliwości twórcze i przez to jakby zwielokrotnia swoje istnienie.

ZADANIE 12.
Przykłady poprawnych odpowiedzi:
- Forma ta jest ogólnie przyjęta przy odwoływaniu się do tekstów biblijnych spisanych przez anonimowych
autorów.
- Jan Paweł II chciał zasygnalizować, że czynność, o której mowa, miała miejsce w przeszłości, a jej wykonawca nie jest znany.

ZADANIE 13.
Przykład poprawnej odpowiedzi:
a) Piękno jest ważne dla R. Ingardena, bo uznaje on, że obcowanie z dziełem pozwala ludziom stawać się lepszymi.
LUB
Zdaniem Ingardena piękno jest czymś cennym w życiu człowieka, bo tworząc piękne dzieła lub będąc ich odbiorcą, człowiek sam staje się lepszy.
b) Dla autora drugiego tekstu piękno jest kategorią ważną, gdyż jego zdaniem leży ono u podstaw całej kultury, bez której człowiek nie mógłby istnieć w pełnym wymiarze.
LUB
Piękno jest dla autora ważne, bo zostało ono celowo stworzone przez Boga.

ZADANIE 14.
Przykłady poprawnych odpowiedzi:
- Kultura jest bardzo ważna dla człowieka, stanowi niejako o jego człowieczeństwie. Dzieła sztuki winny wyrażać piękno stworzenia.
- Człowiek dzięki uczestnictwu w kulturze może się najlepiej rozwijać. Człowiek wytwarza nową rzeczywistość – kulturę.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gloswielkopolski.pl Głos Wielkopolski