reklama

Matura 2015: Ustny egzamin z języka polskiego po nowemu. Jak oceniają go nauczyciele i maturzyści?

Anna Jarmuż
Z tegoroczną maturą uczniowie zmagają się od 4 maja
Z tegoroczną maturą uczniowie zmagają się od 4 maja Waldemar Wylegalski
Maturzyści już wiedzą, jak wygląda nowy egzamin ustny z języka polskiego. Mierzyli się z nim przez cały tydzień. Jest trudniej, ale lepiej. Zdaniem nauczycieli obecna formuła egzaminu dobrze sprawdza wiedzę ucznia.

POLECAMY: Matura 2015 - tutaj znajdziesz odpowiedzi i arkusze CKE ze wszystkich przedmiotów!

Prezentację maturalną krytykowano. Nauczyciele zdawali sobie sprawę, że wielu uczniów nie przygotowuje się do wypowiedzi samodzielnie. Część maturzystów ściągała prace z internetu, kolejni płacili za jej napisanie. Zdarzało się, że maturzysta nie potrafił odpowiedzieć na żadne pytanie egzaminatora, mimo że dotyczyły one "jego" prezentacji. To już przeszłość. Od tego roku egzamin ustny z języka polskiego zdawany jest w zupełnie nowej formule.

Prezentację zastąpiła wypowiedź ustna na wylosowany temat (podobnie jak odbywało się to do 2005 roku, na tzw. "starej maturze"). Egzamin trwa około 30 minut. Uczeń losuje zestaw pytań. Na przygotowanie się ma 15 minut, 10 poświęca na wypowiedź, a 5 na rozmowę z egzaminatorem. W puli znajdują się zagadnienia z trzech kategorii - odnoszące się do: tekstu literackiego, ikonicznego (sztuka, film) lub popularnonaukowego (z zakresu wiedzy o języku).

- Ja trafiłem na pytanie na temat mody językowej. Było to o tyle ciekawe, że mogłem odwołać się do języka używanego przez subkulturę młodzieżową - mówi Miłosz Krysiak, maturzysta z II LO w Poznaniu. - Nie było tak źle, jak się spodziewaliśmy. Egzamin nie był trudny, mimo że wcześniej się go obawialiśmy - przyznaje jego kolega Maciej Jeremicz.

Jak zauważają uczniowie, do prezentacji trzeba było się przygotować. W przypadku nowego egzaminu mogą odwołać się do wiedzy, którą już posiadają. Z tego, że historia zatoczyła koło, zadowoleni są nauczyciele. Ich zdaniem obecna formuła egzaminu zmusza uczniów do myślenia i kojarzenia faktów.

- To był czas na zmiany. Te, które zaszły, oceniam pozytywnie - stwierdza Dorota Mechlińska, polonistka z VIII LO w Poznaniu. - Nowa formuła jest interesująca i odpowiada wymaganiom współczesnego świata. Uczeń musi podejść do problemu w sposób twórczy. Odpowiada nie tylko na pytanie związane z wylosowanym utworem, ale też odwołuje się do innych znanych mu przykładów.

Komisja egzaminacyjna oceniając odpowiedź zwraca uwagę na#kilka elementów: stronę merytoryczną wypowiedzi, jej kompozycję, przebieg rozmowy z egzaminatorem oraz język, jakim posługuje się uczeń.

Niektórzy nauczyciele zwracają jednak uwagę, że tegoroczni maturzyści znaleźli sposób, by przechytrzyć Centralną Komisję Egzaminacyjną.

- Egzamin nie zaczyna się o tej samej godzinie w całej Polsce, więc zestawy są tajemnicą tylko o godz. 8. W mojej szkole pytamy od 10, dzięki czemu uczniowie mają więcej niż godzinę na znalezienie pytań w sieci i szybkie przygotowanie odpowiedzi - zwraca uwagę Dariusz Chętkowski, polonista, autor bloga Belferblog.

Inni pedagodzy stwierdzają, że nie da się nadrobić trzech lat liceum w godzinę, a znalezienie pytań w sieci, tuż przed wejściem na salę egzaminacyjną, na niewiele się maturzyście przyda.

FLESZ: Elektryczne samoloty nadlatują.

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 8

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

p
polonista

Dokładnie, jeśli matura nie zostanie unieważniona, to CKE jeszcze bardziej się osmieszy... Niesprawiedliwość totalna , niech wynagrodza chociaż tym którzy nie mieli okazji zobaczyć tych pytań rano.

f
fajnie

chodzilam na korepetycje z polskiego do osobnego nauczyciela + nauka w szkole z innym nauczyceielem , wszystkie moje probne matury ustne z polskiego wynosily 70% nauczyciele mowili ze wszystko jest ok w moich przykladach, interpretacji, dlaczego powiedzialam tak samo dzisiaj na maturze ustnej i komisja w ogole nie uznala moich przykladow dzieki czemu nie zdalam tej matury. Dlaczego na tej maturze jedni nauczyciele dopuszczali osoby,ktore mialy wlasna interpretacje i poglady w temacie, a inni nauczyciele surowo trzymali sie tylko i wylacznie swoich przykladow na temat danych motywow i jesli uczen podal dobry przyklad, interpretujac go wlasnymi pogladami, i nie byl taki jaki zazyczyla sobie komisja to od razu bylo zle, tutaj z uczniow robia debili CKE, bo widac dalej nie moga wolnie wypowiedziec sie w danym temacie,biorac pod uwage ze to MATURA z polskiego a nie praca magisterska osoby konczacej polonistyke

p
pl

zgadzam sie , w dodatku komisje tez nie sa sprawiedliwie jedne osoby za błahostki otrzymaly 12 pkt znam przypadki w ktorej obie dziewczyny odpowiedzialy tak samo przy dwoch roznych komisjach jedna nie zdala a druga uzyskala 60% ,obie pomylily sie w interpretacji oraz podaniu argumentow oraz nie odpowiedzialy na wszystkie pyt, gdzie tutaj jest sprawiedliwosc? CKE

p
polski

Niech CKE nie mówi, że te pyt nie miały wpływu na wynik matury! Bo ciemnoty,ktore nie robily nic caly rok zdały na 99% ! a od godziny 12 byly dostepne juz wszystkie opracowania tematów, plus pytania wyciekly juz o godzinie 9, osoby zdajace mature w godzinach 8-10 nie mialy albo mialy nikłe szanse zeby odpowiedziec dobrze w porwnaniu do swoich rowiesnikow w godzinach 11-18 czyste oszustwo pomijajac nieliczne wyjatki, dodatkowo cytaty mlodziezy ze zdali ta mature tylko dzieki przecieką egzamin ustny z polskiego to tak jak egzamin z matematyki czy polskiego , wiec mam nadzieje ze matura ustna zostanie uniewazniona,bo gdyby pojawily sie przecieki na egzaminach pisemnych od razu by tak bylo, te egzaminy niczym sie od siebie nie roznia, wszystkie sa wpisane na swiadectwie maturalnym, pytania nie mialy byc jawne wiec byl to czysty przeciek pytan do egzaminu,fałszerstwo dlatego bardzo prosze Ministerstwo o sprawiedliwosc

g
grehreher

Dokładnie, egzamin powinien zostać UNIEWAŻNIONY, totalnie nie sprawiedliwe, w dodatku,że na uczelniach egzaminy z części ustnych nie są brane pod uwagę, to tylko i wyłącznie wina CKE oni muszą jakoś temu zaradzić, prezentacja im nie pasowała zmienili, te pytania w tym roku widzę też nie wypaliły, skoro nie potrafą dobrze tego rozegrać to po co robią z siebie jeszcze większych DEBILI,bo inaczej tego nie ujmę, pytania tak zróżnicowane,że jest to czystą loterią szczęścia,w porównaniu do tegorocznej matury ,prezentacja była na prawdę lepsza, kto się jej wyuczył zdał a kto to olał nie zdał więc tutaj jeszcze jest jakaś sprawiedliwość, ale w tegorocznej maturze... i tylko to,że 3/4 pl zdawało od godziny 10-18 egzamin więc znaczna więkoszość zdających miała zdać to z palcem w d****, nawet nie ucząc się tego , a reszta spowodu PECHA oblać lub zaliczyć na niższy wynik? To jest egzamin państwowy tutaj nie powinno być w ogóle mowy o czymś takim,muszą jakoś się do tego odnieść i tyle.

E
Ewka

Proszę dziennikarzy o wpłynięcie na Panią Ministra Edukacji Narodowej o potraktowanie ustnej matury z polskiego jak egzamin dodatkowy nie mający wpływu na otrzymanie świadectwa dojrzałości bo tak nieuczciwego egzaminu chyba jeszcze nie było trzeba coś z tym zrobić aby pokazać młodzieżY że władzA też potrafi się przyznać do błędów

g
gość

Parodia nie egzamin. Powinni unieważnić egzaminy ustne przeprowadzone po godzinie 13:00. Jest to jawna niesprawiedlitość, żeby uczeń zdający popołudniu znał całą pulę pytań z danego dnia.

E
Ewcia

Nie zgadzam się z wypowiedzią Pani Minister Edukacji odnośnie matury ustnej z języka polskiego.Jak jej wynik nie ma wpływu na rekrutację na uczelnie wyższe ,skoro jego nie zdanie uniemożliwia odebranie świadectwa dojrzałości w dniu 30-06-2015.Stwierdzenie że egzaminatorzy oceniają całość wypowiedzi ucznia ,a nie tylko konkretną wiedzę na wylosowany temat również mija się z rzeczywistością.bo jak Pani Minister wytłumaczy ,że uczeń odpowiadający w regulaminowym czasie stosujący w wypowiedzi wszystkie podstawowe składniki odpowiedzi ,ale nie mówiący według komisji nie ściśle na temat lub za mało na temat uzyskuje tylko 6 a nawet 3 punkty na możliwe 40.Wydaje się to nierealne ,a niestety niektóre komisje wystawiają takie noty pomimo dokładnego rozdzielenia punktacji na podgrupy.Rozbraja mnie również w wypowiedzi Pani Minister stwierdzenie ,że przyszłoroczni maturzyści może dostaną wcześniej wszystkie pytania ,aby sprawiedliwie mogli się przygotować.A co z tegorocznymi "królikami doświadczalnymi"polskiej edukacji ,mają brać odpowiedzialność za niewłaściwe przygotowanie matury.Za dużo przy tym egzaminie niesprawiedliwości,większe szanse dla uczniów zdających w późniejszych godzinach,bo znają pytania , bardzo mocno zróżnicowane ocenianie ucznia w zależności od komisji .Odnoszę wrażenie ,że Komisje nie tak samo oceniają uczniów według wytycznych otrzymanych z Ministerstwa.Uważam ,że tegoroczny egzamin powinien zostać unieważniony albo potraktowany jako przedmiot dodatkowy nie mający wpływu na odebranie świadectwa dojrzałości. EK

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3