Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Nie ma historii polskiego lotnictwa bez Poznania. Przypominają o tym historycy i oficerowie

Grzegorz Okoński
Grzegorz Okoński
Konferencja zgromadziła naukowców, oficerów, samorządowców i dyplomatów - udowadniali, że początki i dzisiejszy obraz całego polskiego lotnictwa wojskowego nierozerwalnie związany jest z Poznaniem.
Konferencja zgromadziła naukowców, oficerów, samorządowców i dyplomatów - udowadniali, że początki i dzisiejszy obraz całego polskiego lotnictwa wojskowego nierozerwalnie związany jest z Poznaniem. Waldemar Wylegalski
Wielkopolska jest związana z wszystkimi aspektami polskiego lotnictwa, od jego powstania w 1918 roku – podkreślano w czasie konferencji historyków i wojskowych w Poznaniu.

Uroczyste spotkanie lotników i znawców historii polskich skrzydeł odbyło się w środę, 29 listopada pod hasłem „Wielkopolska jako kolebka i macierz polskiego lotnictwa wojskowego” na Wydziale Historii UAM w Poznaniu. Profesorowie, doktorzy, generałowie i pozostali oficerowie gwarantowali wysoki poziom wiedzy przy każdym omawianym zagadnieniu.

Spotkanie prowadzili prof. dr hab. Maciej Franz, specjalista historii wojskowości i gen. bryg. prof. dr inż. Stefan Czmur, szef Stowarzyszenia Seniorów Lotnictwa Wojskowego RP.

Prof. dr hab. Andrzej Olejko w bardzo żywy sposób przedstawił początki lotnictwa wojskowego w Poznaniu i udział poznańskich lotników w wojnie o granice państwa w latach 1919-1920. Odnosząc się do słów generała Stefana Czmura o pierwszym locie bojowym w historii polskiego lotnictwa wojskowego, w wykonaniu Stefana Bastyra i Janusza de Beauraina, w dniu 5 listopada 1918 roku (bombardowali stację Persenkówka, w czasie walk o Lwów), przypomniał, że w Poznaniu „silnik lotniczy warknął po raz pierwszy” już w 1913 roku, i że na Ławicy w 1918 roku malowano szachownice na zdobytych samolotach Fokker i Albatros.

- To w Poznaniu utworzono pierwszą w Polsce jednostkę bombową, tu był pierwszy samolot szturmowy, tu po raz pierwszy na burtach samolotów malowano imiona kobiece, a poznańska eskadra jako jedyna otrzymała znak „Za obronę Kresów Wschodnich” -podkreślał Andrzej Olejko. - Bastyr też był związany z Poznaniem i - uwaga - on, od którego zaczyna się historia lotnictwa nie jest patronem żadnej szkoły lotniczej, żadnej ulicy! Pamiętają o nim tylko w małym Pilźnie. A poddam pod rozwagę, że Szkoła Orląt nie ma patrona...

Fascynujące wyliczenia prezentował też m.in. dr Mariusz Niestrawski, który mówił u udziale lotników z poznańskiego 3 Puku w rajdach i zawodach lotniczych, podkreślając, że od 16 do 40% polskich eskadr II RP było związanych ze stolicą Wielkopolski.
Mówiono też o jednostkach z Piły, Powidza, dywizjonach w Wielkiej Brytanii w latach 1940-46, czy o mało znanych faktach z życia poznańskiego garnizonu po 1945 roku.

Zobacz też: Trasą kórnicką jeżdżą już tramwaje! Na razie testowe, ale wkrótce pasażerowie będą dojeżdżać do os. Lecha

Jesteś świadkiem ciekawego wydarzenia? Skontaktuj się z nami! Wyślij informację, zdjęcia lub film na adres: [email protected]

Bezterminowe prawa jazdy w Polsce nie są wydawane od 10 lat. Nadal jednak wielu kierowców takie posiada. Niestety, nie będą mogli się nimi cieszyć już zbyt długo, ponieważ wkrótce takie dokumenty, trzeba będzie wymienić na nowo. Data jest już wyznaczona.Więcej informacji --->

Bezterminowe prawo jazdy już nieaktualne. Niedługo trzeba bę...

od 7 lat
Wideo

Konto Amazon zagrożone? Pismak przeciwko oszustom

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gloswielkopolski.pl Głos Wielkopolski