Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Trasą kórnicką jeżdżą już tramwaje! Na razie testowe, ale wkrótce pasażerowie będą dojeżdżać do os. Lecha

Grzegorz Okoński
Grzegorz Okoński
Na trasie kórnickiej, od Jana Pawła II do os. Lecha, trwają testy - jeździ tu siedem składów, reprezentujących wszystkie używane w linii typy taboru.
Na trasie kórnickiej, od Jana Pawła II do os. Lecha, trwają testy - jeździ tu siedem składów, reprezentujących wszystkie używane w linii typy taboru. Robert Woźniak
Cztery przystanki, siedem tramwajów, jeden dzień testów – na trasie kórnickiej, na odcinku między Posnanią a osiedlem Lecha, trwa testowanie jej torowiska, trakcji i zachowania tramwajów na niej. Byliśmy na pokładzie jednego z tramwajów – test wypadł bardzo dobrze, pasażerowie mogą mieć nadzieję, że w grudniu połączenie będzie uruchomione.

Trasa Kórnicka przebudowywana jest od końca 2017 roku. Projekt „Przebudowa trasy tramwajowej: Kórnicka - os. Lecha – rondo Żegrze wraz z budową odcinka od ronda Żegrze do ul. Unii Lubelskiej” podzielono na odcinki, z których ostatni, noszący zresztą numer I wraz z Ringiem Łacina, od ul. Kórnickiej do os. Lecha, jest obecnie w budowie. W zasadzie jest już nawet skończony, bo trwają ostatnie prace przy sygnalizacjach, budowie nasypów, chodników i peronów. We wtorek 28 listopada odbyły się pierwsze jazdy techniczne tramwajów. Na torowisko między Posnanią a pętlą os. Lecha skierowano siedem tramwajów, wszystkich typów jeżdżących dziś w barwach MPK. Jeździły one z prędkością maksymalną 50 km/godz, a ich motorniczowie zatrzymywali się przy przystankach: na tych, podobnie jak na pokładach tramwajów wszystko obserwowali specjaliści z MPK, Poznańskich Inwestycji Miejskich i Grupy ZUE, zajmującej się infrastrukturą szynową i energetyczną.

– Zwracamy uwagę na torowiska – odcinki proste, łuki, zwrotnice, na przystanki, na sieć trakcyjną – na każdy detal – mówi Bartosz Szymandera, specjalista z Działu Inżynierii Ruchu MPK Poznań. – Ważny jest każdy detal i to w odniesieniu do każdego konkretnego typu tramwaju: czy motorniczy ma odpowiednią widoczność, czy może bezpiecznie zatrzymać się, odebrać pasażerów i ruszyć z przystanków, czy zwrotnice prawidłowo się przekładają, czy nie ma zastrzeżeń do trakcji…

Niska temperatura była poczytana za czynnik sprzyjający, jak bowiem mówili testujący, nie jest sztuką ocenić trasę w ładnej pogodzie: sprawność urządzeń warto ocenić w warunkach trudniejszych. Bartosz Szymandera wspomina, że inny odcinek, przy rondzie Rataje testowany był np. w deszczu wieczorem.

Badany odcinek jeden z tramwajów pokonał od 11.08 do 11.15, zatrzymując się na poszczególnych przystankach między skrzyżowaniem z ul. Jana Pawła II a os. Lecha o godz. 11.10, 11.12 i 11.13. W czasie tego kursu nie było żadnych zastrzeżeń, natomiast następny kurs innego tramwaju, w drugą stronę przyniósł spostrzeżenie motorniczego, że na przystanku na wysokości policji przydałoby się ustawić lustro: motorniczy nie mógł kontrolować wzrokowo całej długości peronu, widział – jak mówił – do drugich drzwi. Z kolei pierwszy kurs, około godz. 11.00 przyniósł zadanie służbom technicznym tuż przy skrzyżowaniu: tam kontrolerzy mieli uwagi do pracy zwrotnicy.

– Urządzenia są sprawne, jednak po prostu nie były dotąd używane; muszą być bardzo dokładnie sprawdzone, stuprocentowo pewne

– mówili.

- Zbliżamy się do otwarcia dla pasażerów wszystkich tras w naszym mieście. Widok tramwajów na trasie kórnickiej oznacza, że niedługo mieszkańcy będą mogli dojechać wygodnie do swoich domów. Przygotowujemy się też do pełnego wznowienia ruchu tramwajowego w centrum, czyli przez pl. Wolności i ul. 27 Grudnia, a także przez ul. Gwarną. Zrobimy wszystko, by do świąt pasażerowie mogli wsiąść do tramwajów jadących zarówno trasą kórnicką, jak i przez centrum

– mówi Jacek Jaśkowiak, prezydent Poznania.

- W grudniu podobne próby zostaną również przeprowadzone na trasach tramwajowych w centrum. Tak jak zapowiadaliśmy, głównym celem wykonawcy Programu Centrum jest osiągnięcie do końca bieżącego roku gotowości do wznowienia ruchu tramwajowego przez pl. Wolności, ul. 27 Grudnia i Gwarną. Aby było to możliwe, konieczne jest wyłączenie napięcia w trakcji w centrum na czas podłączania nowej do całej sieci

– dodaje Tomasz Płóciniczak, wiceprezes spółki Poznańskie Inwestycje Miejskie.

Inwestor - PIM - zapewnia, że prace przygotowawcze do podłączenia sieci trakcyjnej z tras przebudowywanych w ramach Programu Centrum rozpoczną się w najbliższy weekend: od 4 grudnia sieć będzie rozwieszana i podłączana nad torowiskami wzdłuż pl. Wolności, ul. 27 Grudnia, Ratajczaka i Gwarnej.

- Przyłączenie nowych sieci do tych już działających nie może odbyć się przy kursujących tramwajach - informują Poznańskie Inwestycje Miejskie. - W związku z tym konieczne jest wyłączenie napięcia. Oznacza to, że w czasie prac tramwaje w centrum pokierowane zostaną objazdami. Nie będą mogły dojechać ulicą Św. Marcin do Al. Marcinkowskiego, podobnie nieprzejezdny będzie też węzeł przy Okrąglaku. Z tego względu konieczne są czasowe zmiany w centrum. Aby ułatwić dojazd do centrum, powstaną dwie nakładki na tory. Jedna na ul. por. Janiny Lewandowskiej, by możliwy był dojazd w rejon pl. Wiosny Ludów. Druga nakładka tymczasowa planowana jest na ul. 23 Lutego. Dzięki niej tramwaje od strony Śródki będą mogły dojeżdżać do placu Cyryla Ratajskiego (podobnie jak podczas przebudowy torowiska w ul. Mielżyńskiego i Fredry). Ponadto wagony pokierowane zostaną także ul. Towarową.

Miasto zapewnia, że po testach na trasie kórnickiej między ul. Jana Pawła II, a os. Lecha, czas teraz na procedurę odbiorową. Chce, by ruch pasażerski mógł być poprowadzony jeszcze przed świętami Bożego Narodzenia.

– Przebudowa tzw. trasy kórnickiej jest ostatnim etapem większego zadania, które obejmowało modernizację torowiska tramwajowego w ciągu ul. Chartowo i Żegrze wraz z rondem Żegrze oraz budowę nowej trasy od ronda do ul. Unii Lubelskiej – informują Poznańskie Inwestycje Miejskie. – Tym samym wygodniejsza i bezpieczniejsza będzie cała trasa tramwajowa od ul. Jana Pawła II do ronda Żegrze, a nowy odcinek do ul. Unii Lubelskiej już od 2020 r. służy mieszkańcom. Zadanie zostało podzielone na trzy etapy, by związane z pracami niedogodności nie kumulowały się. Dzięki wszystkim trzem inwestycjom oraz modernizacji ronda Rataje, podróż tramwajem w tej części Poznania staje się wygodna i coraz bardziej niezawodna.

Miasto przeprowadziło przebudowę trasy liczącej blisko dwa kilometry, zmieniając przy tym przystanki tramwajowe Polanka i os. Tysiąclecia i wyznaczając nowy – Łacina, który służył będzie mieszkańcom nowych osiedli.

– Celem inwestycji jest m.in. ograniczenie barier architektonicznych dla osób z niepełnosprawnościami, dlatego przystanki są dostosowywane do ich potrzeb – podkreślały niedawno PIM. – Na peronach pojawią się elementy wyposażenia dla osób z ograniczoną sprawnością ruchową i dysfunkcją wzroku. Budowane lub przebudowywane są schody i pochylnie. Po zakończeniu prac tramwaje będą kursować tu sprawnie i bezpiecznie. Przed rozpoczęciem modernizacji, jeździły tu z ograniczoną prędkością z uwagi na stan techniczny trasy. W ramach zadania stare szyny, słupy i sieć trakcyjna zostały zdemontowane, a w ich miejscu pojawia się nowa infrastruktura. Dzięki zastosowanej technologii zmniejszy się emisja drgań i hałasu, jakie wywołują przejeżdżające tramwaje.

Zobacz też: Tramwaj z Poznania do Swarzędza już za kilka lat! Władze Poznania, Swarzędza i spółki VW Poznań podpisały list intencyjny

Jesteś świadkiem ciekawego wydarzenia? Skontaktuj się z nami! Wyślij informację, zdjęcia lub film na adres: [email protected]

Urzędnicy obiecują zakończenie budowy jeszcze w tym roku.

Tunel pod torami w Kobylnicy jeszcze w tym roku! Kierowcy bę...

od 16 lat

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na gloswielkopolski.pl Głos Wielkopolski