– W czerwcu obroty centrów handlowych czwarty miesiąc z rzędu były wyższe niż przed pandemią, ale dynamika wzrostów w ostatnim, przeanalizowanym miesiącu była niższa niż w maju. Ze wskaźnika Turnover Index wynika, że w czerwcu 2022 r. obroty branży wzrosły o 12 proc. w porównaniu do czerwca 2019 r. – mówi Krzysztof Poznański, dyrektor zarządzający Polskiej Rady Centrów Handlowych, cytowany w komunikacie.
– Z kolei odwiedzalność w lipcu była wyższa o 5,4 proc. niż w lipcu 2019 r. Takie wyniki pozwalają branży odbudowywać się po stratach z okresów lockdownów. Wyzwaniem w nadchodzących miesiącach będzie spowolnienie gospodarcze, wysoka inflacja, rosnące koszty energii oraz możliwe ograniczenia w jej dostępności – dodaje.
Obroty w galeriach handlowych w górę
Jak wynika zdanych PRCH, największy wpływ na czerwcowe obroty w centrach handlowych miały usługi, zakupy spożywcze oraz gastronomia. Za bardzo dynamiczny, ponad 100 proc., wzrost w segmencie usług odpowiadają głównie biura podróży, duże wzrosty notują też kantory. Zdaniem przedstawicieli PRCH jest to efekt tzw. odłożonej konsumpcji.
– Polacy po 2 latach bardzo energicznie nadrabiają pandemiczne ograniczenia w podróżowaniu. Zwiększone zakupy spożywcze to trend, który utrzymuje się już 4 miesiąc. Z kolei stabilny wzrost obrotów w gastronomii, o ponad 30 proc., który utrzymuje się od 3 miesięcy, pokazuje, że klienci spragnieni kontaktów z innymi wrócili do przyzwyczajeń sprzed pandemii i spędzania wolnego czasu w galeriach – wskazano.
Zakupy w sieci cały czas zyskują na popularności
Pandemia przyczyniła się do szybkiego rozwoju segmentu e-commerce oraz zmian postaw konsumentów, ale jak pokazują wyniki badania EY – Future Consumer Index – w wielu przypadkach było to działanie wynikające „z potrzeby chwili”. W maju 2022 roku już tylko 20 proc. badanych przyznawało, że rzadziej odwiedza sklepy stacjonarne, podczas gdy jeszcze w marcu 2021 r. ten odsetek wynosił 43 proc.
Różnica wynikająca ze znoszenia pandemicznych ograniczeń wynosi więc aż 23 punkty procentowe. Jednakże, rosnące grono konsumentów wykazuje trwałą zmianę swoich nawyków zakupowych. W maju 2022 r. 33 proc. Polaków deklarowało, że będzie zamawiać online, zamiast kupować produkty w sklepach stacjonarnych. W marcu 2021 r. było to 24 proc. - różnica to 9 punktów procentowych.
Ponadto coraz częściej w tym procesie decyzyjnym korzystają ze wsparcia asystentów głosowych – w maju 2022 r. wskazywało na to 22 proc. ankietowanych (wzrost o 3 pkt. proc. w porównaniu do marca 2021 r.).
Z drugiej strony wyniki badanie wskazują, że kosztowne dostarczenie zamówionych produktów (37 proc.), brak możliwości wyboru danego towaru online (24 proc.) oraz uszkodzenie artykułu w czasie dostawy (20 proc.) są uznawane za jednej z najbardziej frustrujących czynników podczas zakupów.
28 sierpnia niedziela handlowa
W tym roku, zgodnie z przepisami, łącznie zakupy w niedzielę mogliśmy zrobić siedem razy. Cztery są już za nami, a najbliższa handlowa niedziela przypada 28 sierpnia.
Niedziele handlowe w 2022 roku:
- 30 stycznia;
- 10 kwietnia;
- 24 kwietnia;
- 26 czerwca;
- 28 sierpnia;
- 11 grudnia;
- 18 grudnia.
Niedziele handlowe w 2023:
- 29 stycznia;
- 2 kwietnia;
- 30 kwietnia;
- 25 czerwca;
- 27 sierpnia;
- 17 grudnia;
- 24 grudnia;
Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?