- Chcemy maksymalne przyspieszyć obsługę obywateli i jednocześnie odciążyć urzędników
– mówi minister cyfryzacji Marek Zagórski.
I dodaje: - Nieustannie staramy się ulepszać nasze usługi tak, by były proste i nowoczesne. Udostępniane dziś rozwiązanie jest pierwszym tego typu w Europie.
To niepierwsza e-usługa w przypadku odpisów
By otrzymać odpis aktu stanu cywilnego (np. urodzenia, ślubu czy zgonu), należy wcześniej złożyć wniosek. Ministerstwo Cyfryzacji już wcześnie uruchomiło możliwość elektronicznego wnioskowania.
– Do tej pory skorzystało z niej ponad 110 tysięcy osób. Z miesiąca na miesiąc staje się coraz bardziej popularna – mówi minister cyfryzacji Marek Zagórski.
Rosnąca popularność tej e-usługi skłoniła przedstawicieli resortu cyfryzacji do stworzenia kolejnej. Tym razem odpis, o który wcześniej wnioskowaliśmy elektronicznie, otrzymamy również przez internet.
- Co to oznacza w praktyce? System wygeneruje dokument bezpośrednio z Systemu Rejestrów Państwowych (SRP), a następnie prześle go na twoją skrzynkę i to bez zaangażowania urzędnika. Pełnoprawny dokument trafi do ciebie szybciej niż się spodziewasz - tłumaczą przedstawiciele Ministerstwa Cyfryzacji.
Jakie warunki trzeba spełnić, by automat wydał dokument?
- Odpis aktu, o który wnioskujesz, musi dotyczyć ciebie, twoich dzieci, małżonka lub rodziców.
- System - w trakcie wypełniania wniosku - musi potwierdzić, że możliwe jest automatyczne wydanie odpisu. Chodzi o informację, czy akt jest zdigitalizowany, jawny i bez założonej blokady wydawania.
- Płatności za odpis należy dokonać online.
- W Systemie Rejestrów Państwowych (SRP) obowiązkowo rejestrujemy akty od 2015 roku. W tym momencie to na ich odpisy nie trzeba czekać. Stale prowadzimy migrację do systemu także starszych dokumentów. Kontynuujemy też proces parentyzacji, czyli tworzenia w systemie jednoznacznej relacji rodzic – dziecko. Prosimy o cierpliwość, robimy to stopniowo
- tłumaczą przedstawiciele resortu.
Jak zawnioskować o odpis i dostać go w wersji elektronicznej?
Potrzebny jest profil zaufany. Następnie należy wejść na stronę www.gov.pl i za pomocą profilu zaufanego zalogować się do konta Mój GOV (prawy górny róg strony).
Kolejnym etapem jest wybranie e-usługi "Uzyskaj odpis aktu stanu cywilnego (urodzenia, małżeństwa, zgonu)".
W kolejnym kroku należy wypełnić elektroniczny formularz. Dane osobowe zostaną automatycznie zaciągnięte do odpowiednich rubryk. Na początku trzeba zaznaczyć, że chcemy otrzymać dokument na skrzynkę "Mój GOV".
Ważne! Uzyskany odpis będzie miał moc prawną tylko w wersji elektronicznej. Nie wolno go drukować, a przekazywać należy tylko w postaci elektronicznej. Wydruk nie ma mocy prawnej. Automatyczny odpis będzie zawierał podpis kwalifikowany potwierdzający autentyczność odpisu.
Ważne! Jeśli system nie wyda odpisu automatycznie i tak go otrzymamy. Odbędzie się to jednak z udziałem urzędnika.
Za uzyskanie odpisu trzeba zapłacić:
- 22 zł – za odpis skrócony aktu stanu cywilnego (także za odpis wielojęzyczny w formie papierowej),
- 33 zł – za odpis zupełny aktu stanu cywilnego,
- w przypadku załatwiania sprawy przez pełnomocnika – zapłacimy dodatkowo 17 zł za pełnomocnictwo.
Płatności za wniosek można dokonać na dwa sposoby– online lub przelewem bankowym bądź pocztowym.
Gotowy odpis pojawi się w skrzynce odbiorczej na koncie Mój GOV.
Sprawdź też:
CBŚP na Pomorzu zlikwidowało ogromną fabrykę „kryształu”
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?