Pacjenci: Mamy w historii leczenia pomoc, której nie otrzymaliśmy

  • Głos Wielkopolski

Krystian Lurka

Wielkopolanie znajdują w systemie elektronicznym ZIP, zabiegi, operacje, porady lekarskie oraz recepty na leki, których w rzeczywistości nie było.

Zabieg dentystyczny ze znieczuleniem, mimo że pacjent nie był znieczulony. Rehabilitacja, o której potrzebujący nawet nie marzył lub informacja o wykonaniu pełnego pakietu badań lekarskich, kiedy w rzeczywistości lekarz tylko rozmawiał z chorym i poświęcił mu przysłowiowe pięć minut. Wizyta u psychiatry, której nie było.

Recepta na leki refundowane, o których chory nie ma pojęcia i o które nigdy nie prosił. Takie informacje odkrywają wielkopolscy pacjenci w Zintegrowanym Informatorze Pacjenta, czyli elektronicznym systemie, w którym można zobaczyć co lekarze wpisują w dokumentację. A tym samym, za co placówki otrzymują zwrot pieniędzy z Narodowego Funduszu Zdrowia.

Zobacz też: Służba zdrowia: Leczyłeś się bez ubezpieczenia? Ściągną ci pieniądze z konta

Tylko od 1 stycznia do 30 czerwca do wielkopolskiego oddziału NFZ trafiło 85 skarg pacjentów, w których wskazali błędne wpisy dotyczące ich leczenia. Wszystkie są sprawdzane. Wątpliwości mają aż 72 osoby, a z ZIP-u korzysta jedynie około 2,5 procent wszystkich mieszkańców Wielkopolski. Wartość zakwestionowanego leczenie to ponad 34 tysiące złotych.

To, że problem z leczeniem istniejącym "tylko w dokumentacji medycznej" jest od dawna potwierdza Magdalena Rozumek-Wenc z wielkopolskiego NFZ. Teraz jednak pacjentom łatwiej samemu skontrolować pracowników służby zdrowia.

Wystarczy zarejestrować się do elektronicznej karty pacjenta. Tam można zweryfikować historię leczenia, a kiedy coś się nie zgadza, poinformować NFZ klikając przycisk "nie udzielono mi tego świadczenia". Na podstawie tych informacji fundusz robi sprawozdania. Z najnowszego - z 30 czerwca - wynika, że: dwie osoby mają wątpliwości co do lekarzy, którzy pomagali im w ramach podstawowej opieki zdrowotnej. Aż 32 zgłoszenia dotyczyły ambulatoryjnej opieki medycznej. Pięć osób złożyło skargę na leczenie w szpitalu (koszt to 19 tysięcy złotych). Cztery na pomoc psychiatryczną. Dziewięć osób znalazło błędy w związku z refundacją leków. Najwięcej - bo 18 pacjentów - skarży się na stomatologów (7 tysięcy złotych). Zastrzeżeń nie ma do lecznictwa uzdrowiskowego i zaopatrzenia w przedmioty ortopedyczne.

W przypadku skargi NFZ sprawdza lekarza i placówkę. Kiedy wniosek okaże się zasadny NFZ w następnym miesiącu pomniejszy kontrakt o te pieniądze, które wcześniej bezprawnie przelał na konto lekarza lub placówki.

Wideo

polecane: Flesz: Koniec świata jest blisko? Kilka już za nami...

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Więcej na temat:

Komentarze

Liczba znaków do wpisania:  4000/4000

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Jeśli uważasz, że któryś z komentarzy łamie regulamin, to wyślij nam link do tego artykułu na pomoc@naszemiasto.pl

Wybrane dla Ciebie

Powiązane

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3