PEKA - fakty i mity

BOK
Część poznaniaków z pewnością pamięta te kasowniki. Czy ich obsługa wymagała mniej czasu niż przyłożenie PEKI do czytnika?
Część poznaniaków z pewnością pamięta te kasowniki. Czy ich obsługa wymagała mniej czasu niż przyłożenie PEKI do czytnika?
PEKA to zło, które nas czeka - twierdzą przeciwnicy karty. Jedni są oburzeni, bo miasto zmusza nas do PEKI. Inni jednoczą siły na Facebooku, na profilu antypeka i nawołują do bojkotu nowego systemu.

Będzie drożej, znikną papierowe bilety, tłok w pojazdach MPK uniemożliwi wylogowanie się z systemu to najczęściej podawane argumenty przeciwko wprowadzeniu nowej karty. Faktów i mitów związanych z PEKĄ jest mnóstwo. Wynikają one przede wszystkim z braku wyczerpującej informacji.

Czytaj także:

PEKA: Propozycje cen za przejazdy. Sprawdź, ile zapłacisz [FILM]

Faktem jest, że system nie został do końca dopracowany, jest wiele wątpliwości i niewiadomych, a jego wdrażanie odbywa się z poślizgami. Obecnie trwa wymiana komkart na PEKĘ osobom zainteresowanym biletami 6-, 9-, 10- i 12-miesięcznymi. Od 15 czerwca chciano wymieniać komkarty z biletami 3-miesięcznymi. Teraz postanowiono ten termin przełożyć na 30 września. Później przyjdzie kolej na 30-dniowe sieciówki. I dopiero w pierwszej połowie 2014 r. wszystkie rodzaje biletów zaczną funkcjonować na PECE.

- Bilety będą droższe - alarmują na profilu antypeka internauci. Mitem jest wiązanie PEKI z podwyżkami. O trzech podwyżkach opłat za przejazdy komunikacją miejską zadecydowano w ubiegłym roku. A przejazdy jednorazowe po wejściu PEKI mają być tańsze. Co oczywiście nie zmienia faktu, że poznańska komunikacja jest jedną z najdroższych w kraju.

ZTM Poznań: Zobacz informatyczne "serce" systemu PEKA [ZDJĘCIA]

Wprowadzenie PEKI przy jednoczesnym utrzymaniu obecnych biletów papierowych byłoby pozbawione sensu. Planuje się półgodzinny kartonik z czipem oraz tPortmonetkę na PECE, dzięki której będziemy płacić za przejazdy jednorazowe. Rozwiąże to brak dostępności biletów jednorazowych, szczególnie w dni świąteczne, kiedy to pasażerowie musieli polować na sprawny biletomat.

Mitem jest twierdzenie, że przykładanie PEKI do czytnika wymaga czasu, nie lada wysiłku i będzie powodowało opóźnienia w kursowaniu MPK. Kto pamięta kasowniki sprzed lat, ten wie, ile czasami trzeba było namocować się z dźwignią.

PEKA to również wygoda dla osób, które mają prawo jeździć za darmo czy dla uczniów. W razie kontroli wystarczy, że pokażą PEKĘ. Nie muszą mieć innych dokumentów, a uczniowie legitymacji, uprawniającej do zniżki. Proste? Tak.

FLESZ: Kiedy będzie wiosna? Zwierzęta dają sygnały.

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 37

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

K
Kola

A ja ŻĄDAM informacji o kosztach tej bzdury,i kto i ile na tym zarobi.
ŻĄDAM!!!!!!!!

j
ja

właśnie wracałam dziś z pracy ok.16 a na teatralce sznur tramwajów od Piątkowa i od Winograd, oczywiście kolejna awaria! Gdy wreszcie udało się podjechać na przystanek był taki tłok,że igły nie można wsadzić, na raz do tramwaju weszło pewnie ze 40 osób jak nie więcej, trwało to może 2, 3 minuty, a teraz wyobraźmy sobie odbijanie PEKI przez ten tłum! Zapraszamy na teatralkę tych mondrasków co to wymyślili!

g
gość123

A co będzie z Mobilet-em najwygodniejszą formą opłaty za bilet jednorazowy ?
Tylko odpór społeczeństwa dał przedłużenie casu rozwiązania. Co dalej kolejny protest ?

p
pasażerka

Pokazać tym mądralom w ZTMie te wszystkie negatywne komentarze, może kopną sie w mózg i otrzeźwieją! Bzdura goni bzurę! pozostaje tylko całkowite OLANIE tej zasr...ej peki i jazda na gapę, nie zamierzam podawać nikomu obcemu moich danych, chcę mieć normalną sieciówkę i koniec!!!

K
Krzysztof

Drzewiej to taka wajcha była, Głos jest naprawdę żenującą tubą propagandową.
Czy ten artykuł też jest sponsorowany, wpisany w budżet projektu PEKA?

"grupa zawodowych samorządowców" realizuje projekt który ma bezsensowne założenia, kosztuje pewnie więcej niż bezpłatna komunikacja i boi się, że klienci nie zrealizują ich planu i trza będzie zwrócić pieniądze.

m
marian

"Proste? Tak." co za arogancja i chamstwo. czy głos wielkopolski jest już oficjalną tubą naszego łukaszenki grobelnego?

a
arek73

Zastanawia mnie dlaczego nie można dołączyć kart kibica do tego projektu(tak to miało wyglądać)może mi ktoś to wytłumaczy?

P
Pasażer

Zadziwia arogancja autorki sobotniego artykułu ,,PEKA -fakty i mity". Problemy ? Owszem. Już wyobrażam sobie tłok przy wejściach do pojazdów. Tym bardziej że trzeba brać pod uwagę to że ktoś z tych pojazdów będzie chciał wychodzić na danym przystanku. ,,Wprowadzenie PEKI przy jednoczesnym pozostawieniu biletów papierowych byłoby pozbawione sensu (sic!). Planuje się półgodzinny kartonik z chipem oraz t-portmonetkę za bilety jednorazowe co rozwiąże brak dostępności biletów jednorazowych kiedy to pasażerowie musieli polować na sprawny biletomat". Tylko idiotka pozbawiona wyobraźni może rozpływać się w zachwycie nad takim rozwiązaniem. Bilet z chipem ?. Gdzie go kupi przyjezdny z Warszawy, Wrocławia lub innej miejscowości który okazyjne wpadł do Poznania. Wywody redaktorki to brednie do kwadratu. Już teraz jest kłopot z jednorazowymi biletami w naszym mieście. Nikt nie chce ich dystrybuować. A biletomaty szkoda gadać. Tak się składa że pamiętam kasowniki z dawnych lat. Autorka artykułu zapewne będąc pod wpływem uroku Bogusława Bajońskiego pisze bzdury. Wrzucało się złotówkę lub 50 groszy i wyskakiwał bilet lub korzystano z karnetów 10 lub 20 przejazdowych. Mocowanie z dźwignią ? O co chodzi ? Cała ta obecna ,,inwestycja" ma na celu nabicie komuś kabzy. Nie wzrosną koszty ? Owszem wzrosną aby nabić portfel darmozjadom z ZTM lub Urzędu Miasta. Parafrazując Bognę Kisiel. Proste ? Tak.

p
paty

a ja naiwnie myslałem, że MPK chce ułatwić podróżowanie pasażerom, ale nie - "oni" czują wciąż ogromny sentyment do przeszłości.. komuno wróć, chciałoby się co niektórym zawołać tęsknie;)

t
tomek

Od stycznia łatwiejsze życie będą też mieli kieszonkowcy - zdecydowana większość pasażerów trzyma PEKĘ w portfelu - od wejścia będą wiedzieli gdzie szukać naszego portfela!

t
tomek

Od stycznia łatwiejsze życie będą też mieli kieszonkowcy - zdecydowana większość pasażerów trzyma PEKĘ w portfelu - od wejścia będą wiedzieli gdzie szukać naszego portfela!

P
Pytam i gardzę MPK

ile wzięliście kasy z Unii i od ludzi za wyłudzanie danych osobowych i wciskanie takiego goowna, które tylko utrudni ludziom korzystanie z MPK?

z
zbuk

Pozostaje tylko mieć nadzieję, że w najbliższych wyborach samorządowych Poznaniacy przejrzą wreszcie na oczy i Siwy wraz z swoim pomagierem z Ostrowa polecą po wyborach ze stołków na zbity pysk a upadek ich będzie wielki.

d
dwułapy

Ciekaw jestem, jak (mając sieciówkę) mam przyłożyć kartę PEKA do czytnika mając obie ręce zajęte - mam trzymać kartę w pysku? A co ma zrobić osoba z niepełnosprawnością, poruszająca się przy pomocy dwu kul lub lasek. Jak nie tamując ruchu ma to zrobić osoba na wózku albo matka z dzieckiem 'przy dłoni' oraz wózkiem przed sobą? - nie po to osoby te zainwestowały w bilety długookresowe, by ZTM (który najwidoczniej nie potrafił oszacować potrzeb i teraz robi wszystko, by wypełnić przetargowe 400 tys. kart) robił z nich idiotów i małpy tresowane karta PEKA!!! Wreszcie jakie będą konsekwencje jazdy z WAŻNĄ sieciówką lub biletem długookresowym, ale bez 'skasowania' ich w czytniku? W jaki sposób kontroler stwierdzi, czy sieciówka była 'skasowana'? - jeśli będzie w stanie to zrobić, oznacza to, że czytniki zapisywać będą jakieś dane na karcie i tu kolejne pytanie: na kogo spadnie odpowiedzialność, koszty i obowiązek 'wyrabiania' nowej karty lub nowego jej programowania w sytuacji, gdy wskutek awarii systemu karta zostanie 'rozprogramowana'?

i
i co z tego faktu wynika?

Dokładnie NIC!
NIC tylko:
"Wsiąść do tramwaju byle jakiego,
Nie dbać o bagaż, nie dbać o bilet,
Ściskając w ręku PEKA - kłopotliwego,
Patrzeć jak wszystko mają w tyle"?

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3