Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Podróże lotnicze w czasie pandemii: Sprawdź, jak zachowywać się na lotnisku i w samolocie. Co robić, kiedy lot zostanie odwołany?

Anastazja Bezduszna
Anastazja Bezduszna
Główny Inspektorat Sanitarny wspólnie z Urzędem Lotnictwa Cywilnego wydali szereg rekomendacji, do których pasażerowie powinni się stosować na lotnisku i w trakcie lotu.
Główny Inspektorat Sanitarny wspólnie z Urzędem Lotnictwa Cywilnego wydali szereg rekomendacji, do których pasażerowie powinni się stosować na lotnisku i w trakcie lotu. Grzegorz Dembiński
Pomimo trudnej sytuacji epidemiologicznej, podróżowanie samolotem jest możliwe. Przewoźnicy w nowym reżimie sanitarnym obsługują siatki połączeń przystosowane do pandemicznych realiów. Jak zachowywać się na lotnisku? Jak linie lotnicze dbają o bezpieczeństwo pasażerów? Czy należy im się odszkodowanie za odwołany lot?

W czasie pandemii nie wszędzie dostaniemy się samolotem. Listę państw, do których możemy latać, określają rozporządzenia Rady Ministrów, publikowane w Dzienniku Ustaw. Obecnie obowiązuje dokument z 11 sierpnia, który obowiązuję do 25 sierpnia i mówi, że Polacy nie mogą teraz latać do:

  1. Bośni i Hercegowiny;
  2. Chińskiej Republiki Ludowej;
  3. Czarnogóry;
  4. Demokratycznej Republiki Wysp Świętego Tomasza i Książęcej;
  5. Federacji Rosyjskiej;
  6. Federacyjnej Republiki Brazylii;
  7. Księstwa Andory;
  8. Królestwa Arabii Saudyjskiej;
  9. Królestwa Bahrajnu;
  10. Królestwa Eswatini;
  11. Meksykańskich Stanów Zjednoczonych;
  12. Państwa Izrael;
  13. Państwa Katar;
  14. Państwa Kuwejt;
  15. Republiki Argentyńskiej;
  16. Republiki Armenii;
  17. Republiki Chile;
  18. Republiki Dominikańskiej;
  19. Republiki Ekwadoru;
  20. Republiki Gabońskiej;
  21. Republiki Gwatemali;
  22. Republiki Hondurasu;
  23. Republiki Iraku;
  24. Republiki Kazachstanu;
  25. Republiki Kirgiskiej;
  26. Republiki Kolumbii;
  27. Republiki Kosowa;
  28. Republiki Kostaryki;
  29. Republiki Macedonii Północnej;
  30. Republiki Malediwów;
  31. Republiki Mołdawii;
  32. Republiki Panamy;
  33. Republiki Peru;
  34. Republiki Południowej Afryki;
  35. Republiki Salwadoru;
  36. Republiki Serbii;
  37. Republiki Singapuru;
  38. Republiki Surinamu;
  39. Republiki Zielonego Przylądka;
  40. Stanów Zjednoczonych Ameryki;
  41. Sułtanatu Omanu;
  42. Wielkiego Księstwa Luksemburga;
  43. Wielonarodowego Państwa Boliwia;
  44. Wspólnoty Bahamów

Lista ta zmienia się od momentu wznowienia ruchu lotniczego, dlatego warto śledzić informacje zamieszczane przez Urząd Lotnictwa Cywilnegoo. Decyzje Rady Ministrów to jedno, a drugie to rzeczywista siatka połączeń, która zależy od samych przewoźników. Przygotowują ją linie lotnicze na podstawie przewidywanej rentowności tras. Planując wyjazd, sprawdź, czy twój cel podnóży jest obsługiwany przez linie lotnicze.

Zasady bezpieczeństwa na lotniskach i w samolocie

Główny Inspektorat Sanitarny wspólnie z Urzędem Lotnictwa Cywilnego wydał szereg rekomendacji, do których pasażerowie powinni się stosować na lotnisku i w trakcie lotu.
Obowiązują standardowe zachowania, czyli:

  • zachowywanie dystansu,
  • mycie rąk,
  • noszenie maseczki (nawet kilku, bo maseczkę należy zmieniać co 4 godziny, a zakrywanie nosa i ust obowiązuje od momentu wejścia na teren lotniska w miejscu wylotu do chwili opuszczenia lotniska docelowego),
  • a także kontrolny pomiar temperatury ciała
  • oraz wyrywkowe testy na COVID-19.

Jeśli zdecydujemy się na podróż pomimo złego samopoczucia (katar, kaszel, gorączka), możemy nie zostać wpuszczeni na pokład samolotu.

Europejska Agencja ds. Bezpieczeństwa Lotniczego zarekomendowała przewoźnikom instalację filtrów HEPA (które usuwają 99,97 proc. bakterii i jeszcze dokładniej oczyszczają powietrze na pokładzie samolotu, zapobiegając rozprzestrzenianiu się chorób i drobnoustrojów w kabinie). Filtry nie dają 100 proc. gwarancji bezpieczeństwa, szczególnie, jeśli zajmujemy miejsce obok osoby przechodzącej właśnie infekcję. Stąd obowiązek podróży w maseczkach i ich systematycznego zmieniania. Wyjątkiem są małe dzieci oraz osoby, które nie powinny zakrywać nosa i ust ze względów zdrowotnych i mogą to udokumentować. W tym drugim przypadku należy przed podróżą skontaktować się z przewoźnikiem.

Karta Lokalizacji Podróżnego
Linie lotnicze zachęcają podróżnych do korzystania z odprawy on-line, co zwiększa bezpieczeństwo pasażerów. Na teren lotniska wpuszczane są tylko osoby z ważnymi biletami - osoby towarzyszące muszą się pożegnać wcześniej.

Sprawdź też:

- Pasażerowie muszą też obowiązkowo wypełniać otrzymane od przewoźnika oświadczenie o stanie zdrowia, a przed lądowaniem - Kartę Lokalizacji Podróżnego, pozwalającą szybko odszukać pasażerów w razie wykrycia ogniska infekcji. Należy w niej podać swoje imię i nazwisko, datę urodzenia, numer telefonu oraz miejsce, jakie zajmuje się w samolocie – mówi Krzysztof Burzyński, dyrektor działu prawnego firmy specjalizującej się w odszkodowaniach lotniczych AirCashBack, ekspert serwisu Kapitalni.

Na lotniskach mogą być zamknięte sklepy, punkty usługowe czy restauracje, place zabaw i palarnie. W trakcie lotu przewoźnicy nie serwują ciepłych posiłków, starają się ograniczać kontakty personelu z podróżnymi do koniecznego minimum. Pasażerowie otrzymają pakowane produkty spożywcze i napoje.

Podróżować należy nie tylko z dowodem osobistym lub paszportem, ale także z dokumentami dotyczącymi stanu zdrowia - naszego i członków naszej rodziny. Warto też pamiętać o wykupieniu ubezpieczenia oraz wyrobieniu karty EKUZ, w przypadku podróży do jednego z krajów UE.

Sprawdź zasady wyjazdu do państw Unii Europejskiej w dobie koronawirusa. Jakie ograniczenia i wymogi mogą cię spotkać w podróży. Przejdź do następnego slajdu i sprawdź ------>

Wakacje w Europie w dobie koronawirusa. To musisz wiedzieć. ...

Odwołany lot - czy należy mi się odszkodowanie?

Linie lotnicze oferują coraz bardziej elastyczne taryfy. LOT umożliwia bezpłatną zmianę rezerwacji na loty wykupione do końca października tego roku. Warunkiem jest rezerwacja tej samej trasy w terminie do końca grudnia 2021 r. Ryanair zezwala na bezpłatną zmianę rezerwacji, ale podróż musi zostać wykorzystana do końca tego roku. Dotyczy to sytuacji, kiedy podróżny sam decyduje się na przełożenie rejsu, na przykład z powodu swojego stanu zdrowia lub obaw o bezpieczeństwo. Co jednak, jeśli lot zostanie odwołany?

- Mamy dwie sytuacje. Odwołanie lotu z powodu arbitralnej decyzji przewoźnika oraz odwołanie lotu z powodu rozporządzeń poszczególnych państw, wydawanych w związku z pandemią COVID-19. W tym pierwszym przypadku pasażerowie uprawnieni są zarówno do zwrotu pieniędzy za opłacony bilet, jak i do odszkodowania, którego wysokość określa rozporządzenie Komisji Europejskiej. Jest to odpowiednio 250 euro za lot do 1500 km, 400 euro za lot na dystansie 1500-3500 km i 600 euro za lot na dystansie powyżej 3500 km - tłumaczy Krzysztof Burzyński.

- W drugim przypadku, odszkodowanie się nie należy. Zgodnie z rozporządzeniem Unii Europejskiej, w razie wystąpienia okoliczności nadzwyczajnych, do których należy zaliczyć epidemię, odszkodowanie za odwołanie lotu się nie należy, ponieważ to nie przewoźnik jest odpowiedzialny za zaistniałą sytuację.

Linia lotnicza musi natomiast zwrócić pieniądze za bilety. Część linii lotniczych proponuje klientom bony na kolejne loty. Zgodnie z rekomendacją Komisji Europejskiej, to podróżny decyduje w jakiej formie chce odebrać pieniądze: przelewem/gotówką lub jako voucher na loty. Przewoźnicy kuszą klientów bonami o wartości przekraczającej opłacone przez pasażerów bilety. WizzAir proponuje bon o wartości 120 proc. ceny biletu do wykorzystania na kolejne podróże, a Qatar Airways 110 proc. Ryanair proponuje voucher o wartości biletu, ale w każdej chwili możemy poprosić o wypłatę pieniędzy z tego bonu.

Sprawdź też:

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Niedźwiedź szuka pożywienia w koszu na odpadki

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gloswielkopolski.pl Głos Wielkopolski