Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Poznań: Biuro Administracji Cmentarzy Komunalnych przejmuje obowiązki Universum

BOK
Cmentarz na Junikowie
Cmentarz na Junikowie Łukasz Gdak
3 lipca zmieni się sposób organizowania pochówków na cmentarzach komunalnych. Od tego dnia za administrowanie, zarządzanie i bieżące utrzymanie cmentarzy komunalnych na Junikowie i Miłostowie będą odpowiadać Usługi Komunalne. Biuro Administracji Cmentarzy Komunalnych zostanie uruchomione przy ulicy 23 Lutego 4/6.

Od lipca za administrowanie, zarządzanie i bieżące utrzymanie cmentarzy komunalnych na Junikowie i Miłostowie będą odpowiadać Usługi Komunalne (jednostka miejska), które po 42 latach przejmą to zadanie od Spółdzielni Pracy Universum.

– Sprawy cmentarne, w tym formalności związane z pochówkiem na cmentarzach komunalnych czy prolongaty, będzie można załatwić już nie w Universum przy Woźnej, ale w Biurze Administracji Cmentarzy Komunalnych przy ul. 23 Lutego 4/6 – zapowiada Ziemowit Borowczak, dyrektor Wydziału Gospodarki Komunalnej. I dodaje, że celem zmiany jest większa dbałość o nekropolie komunalne i podniesienie jakości usług.

Biuro przy ul. 23 Lutego będzie czynne od poniedziałku do piątku w godz. 7-21, a w soboty w godz. 8-15. – Uruchomiony zostanie tutaj Oddział Zgonów Urzędu Stanu Cywilnego – zapewnia Maciej Dźwig, dyrektor Usług Komunalnych. – Nadal zostaną utrzymanie dwa biura cmentarne, jedno na Junikowie, drugie na Miłostowie, gdzie można załatwić wszystkie sprawy bieżące, związane z rezerwacjami i prolongowaniem grobów. Czynne są one w dni powszednie w godzinach 7-15.

Biuro na Junikowie będzie znajdować się w dotychczasowym miejscu, natomiast to na Miłostowie zostanie przeniesione do
obecnego biura przepustek, które znajduje się naprzeciwko domu przedpogrzebowego od ul. Gnieźnieńskiej. Kwestie, dotyczące administrowania cmentarzami mieszkańcy załatwią również w Biurze Administracji Cmentarzy Komunalnych przy ul. 23 Lutego. W tym jednak miejscu przede wszystkim będzie można wybrać miejsce pochówku zmarłego i zarezerwować termin pogrzebu.

Co zrobić, gdy umrze bliska nam osoba i musimy zorganizować pogrzeb? – Są dwie drogi – twierdzi M. Dźwig. – Pierwsza krótsza i łatwiejsza polega na zgłoszeniu się do firmy pogrzebowej, udzieleniu jej pełnomocnictwa i wtedy ona załatwi za nas wszystko. Takie rozwiązanie jest najczęściej praktykowane. Jeżeli ktoś indywidualnie chce się tym zająć, to zapraszamy z kartą zgonu oraz dowodem osobistym zmarłego do biura przy ul. 23 Lutego.

Zgłoszenia zgonu przyjmowane będą w dwóch miejscach. Poza biurem przy ul. 23 Lutego, również w USC przy ul. Libelta 16/20 (na parterze). – Sugerujemy, aby osoby, które chcą pochować bliskich na cmentarzach komunalnych, udały się do biura przy ul. 23 Lutego – mówi Mariusz Kopeć, dyrektor USC. – Natomiast osoby, które planują pochówek na cmentarzach parafialnych lub poza Poznaniem, zapraszamy na Libelta.

M. Kopeć zaznacza, że w tym drugim przypadku, jeśli ktoś trafi na ul. 23 Lutego, również zostanie obsłużony. Z aktem zgonu bliscy zmarłego muszą udać się do zarządcy wybranego cmentarza parafialnego lub znajdującego się poza Poznaniem i tam wybrać i opłacić miejsce pochówku.

– Obie lokalizacje, na Libelta i 23 Lutego, są położone blisko siebie – wskazuje M. Kopeć. – Dojście między nimi zajmuje około 5 minut. Jeśli z funkcjonującego systemu będzie wynikać, że np. na Libelta w kolejce oczekuje 15 osób, a na 23 Lutego są tylko dwie, będziemy informować klientów, że mogą przejść do biura przy 23 Lutego.

Jeszcze do końca czerwca obowiązuje umowa ze Spółdzielnią Pracy Universum, dotycząca zarządzania i administrowania cmentarzami komunalnymi. Od lipca te obowiązki przejmuje jednostka miejska Usługi Komunalne. Pierwotnie miała ona odpowiadać za prowadzenie ksiąg cmentarnych, rozliczanie opłat cmentarnych, natomiast zarządzanie i bieżące utrzymanie cmentarzy komunalnych miała wziąć na siebie firma wyłoniona w przetargu.

Miasto usługi zarządzania i bieżącego utrzymania, które miały być świadczone przez dwa lata, wyceniło na 7,7 mln zł. Ofertę złożyło jedynie Universum, które zaproponowało 13,3 mln zł. W tej sytuacji Tomasz Lewandowski, zastępca prezydenta odpowiedzialny między innymi za usługi komunalne, postanowił unieważnić przetarg, a wszelkie sprawy związane z funkcjonowaniem nekropolii komunalnych powierzył Usługom Komunalnym.

W ten sposób wszelkie sprawy związane z zarządzaniem cmentarzami komunalnymi, miejscami grzebalnymi, prolongatami, księgami cmentarnymi, godzinami pogrzebów itp. będą prowadzić Usługi Komunalne.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gloswielkopolski.pl Głos Wielkopolski