Poznań: Mieszkańcy nie chcą korzystać z parkingu na Chwaliszewie

Błażej Dąbkowski
Choć z parkingu na Chwaliszewie teoretycznie chce korzystać ponad 60 mieszkańców, w praktyce korzysta z niego niewielu uprawnionych kierowców
Choć z parkingu na Chwaliszewie teoretycznie chce korzystać ponad 60 mieszkańców, w praktyce korzysta z niego niewielu uprawnionych kierowców Waldemar Wylegalski
Zarząd Dróg Miejskich chce na Chwaliszewie oddać 120 miejsc postojowych dla mieszkańców, ale ci niechętnie korzystają z parkingu buforowego.

Od dwóch lat znikają kolejne miejsca parkingowe na Starym Mieście. W rejonie Starego Rynku od 2016 r. zlikwidowano ich blisko 200. Początkowo zmienił się sposób parkowania na ulicy Szewskiej, a w tym roku w ramach strefy Tempo 30 w obszarze ulic Garbary - Podgórna - Al. Marcinkowskiego - Wolnica zniknęło kolejnych 121 miejsc. Także prace archeologiczne prowadzone na pl. Kolegiackim spowodowały, że ubyło ich ok. 50.

Będzie 120 miejsc
Wielu mieszkańców Starego Miasta, w tym radni osiedlowi zwracali uwagę, że osobom żyjącym w centrum i posiadającym samochód nie daje się nic w zamian. Remedium na protesty i niezadowolenie miały się stać miejsca postojowe udostępnione mieszkańcom przez Zarząd Dróg Miejskich na ogrodzonym parkingu buforowym na Chwaliszewie. W sierpniu do ich dyspozycji oddano 25 miejsc. Z parkingu mogą korzystać osoby posiadające identyfikator mieszkańca Strefy Płatnego Parkowania wydany w związku z zameldowaniem na jednej z ulic, na której wprowadzana jest obecnie strefa uspokojonego ruchu. Każdy chętny musiał w ZDM złożyć wniosek, a na jego podstawie numer rejestracyjny pojazdu zostawał wpisany do elektronicznego systemu. Dzięki temu kamery zainstalowane na wjeździe na parking mogą rozpoznać pojazd jako uprawniony, a system pozwolą na wjazd na parking.

Zobacz też: Aleksander Kwaśniewski w Poznaniu

– Do 11 października bieżącego roku do ZDM wpłynęły łącznie 62 wnioski mieszkańców – informuje Agata Kaniewska, rzecznik ZDM. Choć zainteresowanie parkingiem jest ponad dwukrotnie większe niż liczba miejsc postojowych, okazuje się, że z parkingu buforowego w praktyce korzysta niewiele osób posiadających uprawnienia do korzystania z niego. – Ich wykorzystanie sięga 55-65 procent – wyjaśnia A. Kaniewska.

Choć blisko połowa miejsc pozostaje na co dzień pusta ZDM, mimo wszystko będzie udostępniał kolejne. Jeszcze w tym roku na Chwaliszewie przybędzie kolejnych 47. – Natomiast docelowo na parkingu buforowym liczba miejsc postojowych wzrośnie do ok. 120 – dodaje rzecznik.
Nie chcą parkować
Dlaczego mieszkańcy Starego Miasta, choć stworzono dla nich możliwość korzystania z parkingu buforowego nie chcą tego robić? Andrzej Rataj, radny miejski i przewodniczący Rady Osiedla Stare Miasto wskazuje na kilka wątków tego zagadnienia. Przede wszystkim zwraca uwagę na fakt, że w kamienicach w rejonie Starego Rynku jest coraz mniej mieszkańców, zwłaszcza rodzin z dziećmi. Pozostały głównie osoby starsze, które nie mają pojazdów lub osoby zamieszkujące Stare Miasto przez krótki czas, które nie wiążą się na stałe ze swoją okolicą. Jak tłumaczy A. Rataj z jego rozmów wynika, że mieszkańcy starają się pozostawiać samochody jak najbliżej swojego domu, chociaż jest to coraz trudniejsze.

– Ostatnio rozmawiałem ze starszą osobą mieszkającą przy ul. Koziej. Otwarcie przyznała, że pozostawianie pojazdu na Chwaliszewie jest dla niej bardzo uciążliwie i wymaga dużego wysiłku – mówi.

Dodaje też, że problematyczna była tak szybka i intensywna likwidacja wielu miejsc postojowych i lepiej byłoby to przeprowadzić w sposób ewolucyjny. Okazuje się bowiem, że wielu mieszkańców nie ma wiedzy o możliwości preferencyjnego skorzystania z parkingu buforowego. Wskazana byłaby dodatkowa kampania informacyjna dla mieszkańców, co jest, jak wskazuje radny, zadaniem dla ZDM. A. Rataj deklaruje, że Rada Osiedla Stare Miasto również zaangażuje się w te działania.

– Do tego problemu należy podejść elastycznie i na bieżąco monitorować sytuację w rejonie Starego Rynku. Tworzenie nowych miejsc na parkingu buforowym powinno się uzależnić od zapotrzebowania na kolejne, gdy te już istniejące zostaną w całości wykorzystane – podsumowuje.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na Twitterze!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na Twiterze!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Komentarze 3

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

31 węzłowy Burke
To nie są o obowiązujace znaki drogowe.31
C
CCC
Pan radny znowu się lansuje w Głosie? A co rada zrobiła w tej sprawie? Konsultowała z mieszkańcami projekty zmian? Tak. Przyklepała je. A teraz radny w Głosie udaje Greka? Nieładnie....
S
Szklorz
nie chcecie iść na rękę urzędnikom?? Jakaś wolność wyboru wam się śni?? Nie ma tak w demokracji biurokratycznej!!!
Wróć na gloswielkopolski.pl Głos Wielkopolski
Dodaj ogłoszenie