18+

Treść tylko dla pełnoletnich

Kolejna strona może zawierać treści nieodpowiednie dla osób niepełnoletnich. Jeśli chcesz do niej dotrzeć, wybierz niżej odpowiedni przycisk!

Poznań: Pestka świętuje urodziny [ZDJĘCIA TRASY KIEDYŚ I DZIŚ, FILM]

Katarzyna Fertsch
Jaka jest nasza jubilatka? Ma ponad 6 kilometrów długości, codziennie korzysta z niej około 100 tys. osób. Tramwaje pokonują ją ponad 800 razy w ciągu doby, ze średnią prędkością prawie 40 km/h (dwa razy szybciej niż w innych częściach miasta) i zatrzymują się na przystankach co 2,5 minuty. Gdyby zliczyć kilometry, jakie tramwaje przejeżdżają po niej każdego dnia, to wyszłoby około 5 tys. kilometrów, czyli tyle ile wynosi droga z Poznania do Madrytu i z powrotem. Mowa oczywiści o PST, przez poznaniaków nazywanej "pestką". Ta popularna trasa kończy właśnie 15 lat.

"Pestka" jest czymś, czego zazdroszczą nam nawet wrocławianie. Nic dziwnego. To bezkolizyjne połączenie Winograd i Piątkowa z centrum miasta. 15 lat temu była to pierwsza w Polsce trasa szybkiej komunikacji miejskiej. Nic więc dziwnego, że informacja o jej otwarciu trafiła na pierwsze strony ogólnopolskich gazet.

Pierwsza koncepcja PST powstała już w 1928 roku. Jednak prace projektowe ruszyły dopiero w drugiej połowie lat 70-tych, a sama budowa - w 1982 roku.

- Była to jedna z największych inwestycji w tym okresie. Prowadzone przez nas prace trwały z przerwami piętnaście lat - mówi Przemysław Radowicz z firmy Feroco, dawnego Przedsiębiorstwa Robót Komunikacyjnych Nr 10.

To właśnie PRK-10 wykonywało główne prace: położyło 12 km torów, 21 rozjazdów, wybudowało 5 wiaduktów i 3 kładki.

W niedzielę, z okazji jubileuszu "pestki", MPK oraz miłośnicy pojazdów szynowych zaprosili poznaniaków na wycieczki po PST zabytkowymi tramwajami. Młodsi pasażerowie czasów bez "pestki" nie pamiętają. Ale starsi owszem.

CZYTAJ RÓWNIEŻ:
Poznań: Umowa na wydłużenie PST podpisana
Poznań: Ukradli 50 metrów sieci trakcyjnej na PST
Poznań: PST wydłuża się do dworca [ZDJĘCIA FILM]

- To właśnie tym wykopem wracaliśmy nocami do akademików - wspomina Magdalena Milok. - Nie pamiętam ile razy poślizgnęłam się na glinie i zjechałam na pupie - śmieje się.

Chcesz skontaktować się z autorem informacji? k.fertsch@glos.com.

Wideo

Komentarze 4

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

s
szynobus

Pierwsze co zrobiłem przed przeczytaniem artykułu, to obejrzałem film zamieszczony powyżej. Moim zdaniem jest on beznadziejnie nagrany, ponieważ nie potrzebnie są w nim ujęcia centrum Poznania. Można by zrobić ujęcia na PST nie na Kaponierze!

Co do PST, jestem z niej dumny, chociaż wykonanie mogłoby być lepsze ;)

G
Gość

Czym się ten Pan Przemysław Radowicz na budowie Pestki zasłużył-niech się cieszy że mu dawna PRK-a uratowała życie na eksportowch budowach w dawnych DDR iTurcji.

G
Gość

Od 15 lat przystanki Pestki wyglądają jak opuszczone, zbombardowane bunkry. Gdyby padł pomysł, żeby stworzyć tam "strefy kibica" to by zaczęły jako-tako wyglądać. A tak... władza ma inne priorytety. Coś Ty, Pestko, władzy uczyniła, że tak wyglądasz?

p
poznoniok

co tu świętować?, zimne szare ohydne i depresyjne przystanki pełne gołębich odchodów

Dodaj ogłoszenie