reklama

Poznański Budżet Obywatelski 2020. Drogi rowerowe to komunikacja szybka i zdrowa. Bez problemów dostaniemy się nimi w każdy zakątek miasta

Grzegorz Okoński
Grzegorz Okoński
Zaktualizowano 
Wartostrada - ewidentny przykład wspólnego wykorzystania dróg rowerowych i jednocześnie traktu dla pieszych, na tyle szerokich, że ich użytkownicy nie przeszkadzają sobie Waldemar Wylegalski
Miasto podejmuje w ostatnich latach wiele inwestycji drogowych, obejmujących zarówno drogi rowerowe, jak i infrastrukturę pomocniczą, pozwalających na bezpieczną komunikację rowerową.

Ostatnim bardzo ważnym sukcesem współpracy miasta ze środowiskiem rowerowym jest budowa strategicznej trasy w osi ul. Grunwaldzkiej, łączącej centrum - rejon ul. Roosevelta i Grunwaldzkiej, z osiedlami w rejonie Junikowa. Innym bardzo ważnym połączeniem, obecnie jeszcze będącym na etapie uzgadnianych planów, ale już obecnie omawianym w mediach, jest trasa łącząca rondo Śródka z al. Niepodległości.

Nic dziwnego, że wsparciem z Poznańskiego Budżetu Obywatelskiego zainteresowani są inicjatorzy szeregu innych, równie ważnych projektów rowerowych.

W edycji PBO 2019 do grona zwycięzców zapisał się projekt Rowerowej Północy, dotyczący budowy ścieżek rowerowych w północnej części Poznania, co pozwoli na połączenie drogami rowerowymi Piątkowa z sąsiednimi dzielnicami. Tym samym rowerzyści mieliby zapewnioną dobrą komunikację między Strzeszynem Podolanami, Piątkowem, Naramowicami, Winiarami, Sołaczem i Jeżycami. Według projektodawców, „zaproponowany układ komunikacyjny w formie litery T umożliwiałby dogodny przejazd rowerzystom na osi wschód zachód (Kiekrz - Naramowice) i przemieszczanie się w osi północ - południe (Piątkowo - Jeżyce)”. Budowa drogi rowerowej miałaby objąć ulice Omańkowskiej, Kaczmarka, Firlika, Jaroczyńskiego, Wojciechowskiego, Śniegockiego, Suszki, i Obornicką.

W uzasadnieniu projektu czytamy, że taki proponowany układ ścieżek rowerowych uzupełniłby niedostateczną infrastrukturę dróg rowerowych w północnej części Poznania w taki sposób, że połączyłby odseparowane teraz od siebie fragmenty dróg rowerowych w osi wschód-zachód i północ-południe. W efekcie powstałaby spójna sieć w północno-zachodniej części miasta. Do tego „Rowerowa Północ” uzupełnia już rozpoczętą budowę ścieżki rowerowej wzdłuż ul. Witosa do Ronda Obornickiego. Co ciekawe, realizacja projektu pozwala na obniżenie kosztów przez wykorzystanie już istniejących utwardzonych tras - np. wzdłuż ul. Jaroczyńskiego - gdzie wystarczy tylko wyznaczyć drogę i ustawić oznakowanie. Koszt projektu wynosi 596 500 złotych.

Wartostrada rozwija się

Do sztandarowych inwestycji rowerowych związanych z Poznańskim Budżetem Obywatelskim należy Warto-strada, czyli ulokowany wzdłuż rzeki Warty układ dróg pieszo - rowerowych. Jego atutów nie da się nie zauważyć - to, cytując wizytówkę inwestycji - wykorzystanie budowli przeciwpowodziowych oraz przestrzeni między wałami rzeki Warty, bezkolizyjność przejazdu w stosunku do ruchu drogowego, bliskość rzeki, umożliwienie odkrywania dla szerszego społeczeństwa terenów dotychczas mało znanych, odciążenie rekreacyjne Malty, połączenie z obecnymi terenami rekreacyjnymi oraz relatywnie niskie koszty budowy poszczególnych odcinków.

Wartostradę objęto już planami PBO w 2013 roku, co roku dodając do niej, ku zadowoleniu poznaniaków, kolejne odcinki. Nie jest to bowiem nieużywana droga, lecz arteria komunikacyjna o dużym znaczeniu rekreacyjnym, wolna od hałasu, dymu silników samochodowych, a przy tym biegnąca wzdłuż malowniczej rzeki.

Najświeższe informacje o tej trasie rowerowej zapowiadają, że Warto-strada będzie w najbliższym czasie jeszcze dłuższa: „na tapecie” jest odcinek między ulicą Czartoria i mostem Chrobrego, który zastąpi niezbyt komfortową, dotychczasową nieutwardzoną ścieżkę.

- Prace budowlane na tym odcinku Wartostrady potrwają jeszcze dokońca listopada i do tego czasu występować tam będą utrudnienia dla pieszych i rowerzystów, za które przepraszamy. Po oddaniu do użytku nowego fragmentu Wartostrady poznaniacy zyskają wygodne przejście pod mostem Chrobrego - zapowiadają Poznańskie Inwestycje Miejskie. Spółka planuje już przekazanie placu budowy wykonawcy kolejnego odcinka trasy - między mostem Królowej Jadwigi i parkiem w Starym Korycie Warty, o długości około 1,3 km.

- Cała nowa trasa poprowadzi więc pieszych i rowerzystów między mostami Królowej Jadwigi a Chrobrego - zaznaczają Poznańskie Inwestycje Miejskie, dodając, że kolejny odcinek Wartostrady planowany jest przy Bramie Poznania ICHOT, nad Cybiną. Nowe odcinki Wartostrady miałyby być - o ile pozwoli pogoda - przejezdne na wiosnę 2020 r.

Czego możemy spodziewać się na trasie? Nowe odcinki będą oświetlone, objęte monitoringiem i wyposażone w elementy małej architektury.

- Powstaną także punkty zliczania rowerów z pętlą indukcyjną, na odcinkach łączących most Rocha z ul. Czartoria oraz most Królowej Jadwigi z mostem Przemysła I - zapowiada miasto. - Mają dostarczyć dane, które pozwolą oszacować potrzebę inwestycji związanych z rozbudową sieci ścieżek pieszo-rowerowych w Poznaniu. W rejonie Mostu Rocha, Mostu Chrobrego oraz Dworca Garbary powstaną też trzy zadaszone, monitorowane parkingi dla 36 rowerów.

To już zrobiono

Warto przypomnieć inne zrealizowane już w ramach PBO inwestycje rowerowe: budowa chodnika z dopuszczeniem ruchu rowerowego w ciągu ulicy Ostrowskiej w Poznaniu, rowerowy plac zabaw „Smochy Pumptrack” - projekt mieszkańców Osiedla Krzyżowniki - Smochowice, droga rowerowa od ulicy Juraszów poprzez ul. Strzeszyńską, Biskupińską, Krajanecką do Strzeszynka, Grunwaldzkie Parkingi Rowerowe.

A także ścieżka rowerowo - piesza łącząca Polanę Harcerza z promenadą nad Jeziorem Malta dla pozytywnie sKOŁOwanych, chodnik i ścieżka rowerowa przy ul. Złotowskiej, czy słynne RoweLove Rataje - trakt pieszo-rowerowy łączący Rataje - Park z Maltą i Wartą oraz ul. Jana Pawła II (pod tą niebanalną nazwą kryje się system szlaków pieszych i rowerowych z latarniami, ławkami z oparciem, koszami na śmieci, drzewami i krzewami, zapewniających połączenie Rataj z Maltą i rzeką Wartą oraz ul. Jana Pawła II; ten projekt zgłoszony był w edycji Poznańskiego Budżetu Obywatelskiego 2014).

Jak widać, warto głosować na projekty w ramach Poznańskiego Budżetu Obywatelskiego, by później cieszyć się bezpiecznymi warunkami dojazdu rowerem do szkoły, do pracy, czy po prostu z rodziną na wycieczkę.

Flesz - nowi marszałkowie Sejmu i Senatu, sukces opozycji

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 1

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość

"W edycji PBO 2019 do grona zwycięzców zapisał się projekt Rowerowej Północy" - nie, nie zapisał się, mogliście to sobie sprawdzić zresztą na stronie internetowej co wygrało, a co nie. Czy Wy w ogóle sprawdzacie swoje informacje przed puszczeniem materiału do druku?

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3