Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Próbna matura 2017. Geografia - zadania maturalne

KS, AB
Matura 2017 z geografii odbędzie się 16 maja o godzinie 14
Matura 2017 z geografii odbędzie się 16 maja o godzinie 14 Waldemar Wylegalski
Matura 2017 z geografii odbędzie się 16 maja. Przez 180 minut maturzyści będą musieli rozwiązać około 50 zadań. Próbna matura 2017 z geografii ma im pomóc powtórzyć materiał. Zadania znajdujące się poniżej, przypominają treścią i budową te, które znajdą się w maturze 2017 z geografii na poziomie rozszerzonym.

Próbna matura 2017. Geografia - zadania maturalne

Zadania w arkuszu maturalnym z geografii na poziomie rozszerzonym mają na celu sprawdzenie umiejętności:

  • identyfikowania i analizowania problemów występujących w środowisku geograficznym w różnych skalach przestrzennych i czasowych,
  • rozumowania, argumentowania i wnioskowania, w tym dostrzegania prawidłowości dotyczących środowiska przyrodniczego, życia i gospodarki człowieka oraz wzajemnych powiązań i zależności w systemie człowiek – przyroda – gospodarka,
  • wykorzystywania i przetwarzania informacji geograficznych pochodzących z różnorodnych materiałów źródłowych,
  • wykorzystywania narzędzi matematycznych do opisu oraz analizy zjawisk i procesów, które zachodzą w środowisku geograficznym.

PRÓBNA MATURA Z GEOGRAFII

Materiał źródłowy do zadań 1–2.

Na fotografiach przedstawiono trzy różne odcinki doliny rzecznej.

Zadanie 1.
Wpisz obok każdej z podanych informacji numer fotografii przedstawiającej odcinek doliny rzecznej, do którego ta informacja się odnosi.

I. Dno rzeki znajduje się na poziomie podstawy erozyjnej.
II. Działalność rzeki często przejawia się występowaniem erozji wstecznej.
III. Dominuje proces erozji bocznej.
IV. Brak wyraźnych zboczy dolinnych, dominuje proces akumulacji rzecznej.

Zadanie 2.
Wyjaśnij, dlaczego koryto rzeki na odcinku doliny przedstawionym na fotografii 2. ma jeden brzeg stromy a przeciwległy łagodnie nachylony.

Materiał źródłowy do zadań 3–4.

Na mapie przedstawiono gęstość zaludnienia Azji. Literami A i B oznaczono wybrane obszary tego kontynentu.

Zadane 3.
Wymień trzy przyrodnicze cechy obszarów Inii i Chin o gęstości zaludnienia powyżej 400 osób na km2, decydujące o tak dużym zaludnieniu tych obszarów.

Zadanie 4.
Zaznacz taką samą dla obszaru A i obszaru B przyczynę małej gęstości zaludnienia.

A. Mroźne i długie zimy.
B. Występowanie zwartej tajgi.
C. Duża wysokość bezwzględna.
D. Słabo rozwinięta sieć rzeczna.

Zadania 5–6 rozwiąż na podstawie barwnego materiału źródłowego.

Na zdjęciu satelitarnym wykonanym w 2010 r. strzałkami wskazano sztuczne wyspy w Dubaju w Zjednoczonych Emiratach Arabskich nad Zatoką Perską. Obszary pokryte roślinnością oznaczono kolorem czerwonym, a wody – niebieskim i czarnym. Literą A oznaczono na fotografii sztuczne wyspy, a literą B wybrany fragment obszaru lądowego.

Zadanie 5.
W tabeli przedstawiono średnie miesięczne temperatury powietrza i sumy opadów atmosferycznych w Dubaju.


Oceń prawdziwość zdań na podstawie materiału źródłowego i własnej wiedzy. Wpisz znak X w odpowiednie komórki tabeli.
1. Dubaj jest położony w klimacie śródziemnomorskim w strefie klimatów podzwrotnikowych. Prawda/Fałsz
2. Obszar, na którym położone są sztuczne wyspy, charakteryzuje się niższymi dobowymi amplitudami temperatur powietrza niż zaznaczony na fotografii obszar B. Prawda/Fałsz
3. Budowie obiektów oznaczonych literą A sprzyjała dominacja przemysłu zaawansowanych technologii w strukturze PKB Zjednoczonych Emiratów Arabskich. Prawda/Fałsz

Zadanie 6.
Wymień dwie cechy środowiska geograficznego obszaru Zjednoczonych Emiratów Arabskich przedstawionego na zdjęciu satelitarnym, które są skutkiem panujących tam warunków klimatycznych.

Zadania 7–8 rozwiąż na podstawie barwnego materiału źródłowego.

Na zdjęciach przedstawiono obszar położony w okolicach miejscowości Ronneburg w Turyngii w Niemczech, sfotografowany w latach 1991 i 2012.

Zadanie 7.
W tekście opisano zmiany, które zaszły na obszarze dawnej odkrywkowej kopalni rud uranu w Turyngii w Niemczech.

Od 1950 r. w okolicach Ronneburga wydobywano rudy uranu przeznaczone dla przemysłu nuklearnego. Do 1990 r. były one wykorzystywane przez niemiecką spółkę górniczą. Po zamknięciu kopalni górniczy obszar poddano rekultywacji. Na obszarze dawnej kopalni w 2007 r. został udostępniony mieszkańcom i turystom rozległy park, a w jego pobliżu powstała elektrownia fotowoltaiczna wykorzystująca energię słoneczną i produkująca energię elektryczną dla około 5600 gospodarstw domowych.
Na podstawie: http://www.juwi.com/press_events/press/detail/thuringia_ronneburg.html
[dostęp z dnia 22.02.2013]

Na fotografiach i w tekście przedstawiono przykłady zmian zachodzących na obszarach górniczych w krajach wysoko rozwiniętych.
Podaj przyczynę rekultywacji obszarów górniczych w krajach wysoko rozwiniętych.

Zadanie 8.
Podaj dwie przyczyny zamykania kopalń surowców mineralnych w krajach wysoko rozwiniętych.

Materiał źródłowy do zadań 9–10

Na wykresach przedstawiono zmiany w wydobyciu czterech wybranych surowców mineralnych w Polsce w latach 1990–2010.


Na mapie Polski przedstawiono wybrane obszary występowania węgla kamiennego, węgla brunatnego, siarki i rud miedzi.

Zadanie 9.
Uzupełnij tabelę, wpisując obok nazwy każdego surowca mineralnego literę, którą oznaczono na mapie obszar jego występowania i numer wykresu, na którym przedstawiono zmiany w jego wydobyciu.

Zadanie 10.
Tekst dotyczy surowca mineralnego, którego zmiany w wydobyciu przedstawiono na jednym z wykresów.

W latach 80. i 90. ubiegłego stulecia Polska była czołowym eksporterem tego surowca.
Jednak z powodu możliwości tańszego pozyskiwania surowca jako produktu ubocznego niektórych procesów przemysłowych, zamknięto większość kopalń, a wydobycie uległo znacznemu zmniejszeniu.

Zaznacz poprawne dokończenie zdania.
W tekście wyjaśniono zmiany wydobycia
A. rud miedzi.
B. siarki.
C. węgla kamiennego.
D. gazu ziemnego.

Ilustracja do zadania 11.

Na rysunku przedstawiono rozmieszczenie różnych typów elektrowni w Polsce.

Zadanie 11.
Uzasadnij, podając try argumenty, rozmieszczenie w Polsce elektrowni ciepłych opalanych węglem kamiennym.

Materiał źródłowy do zadań 12-13.

Na wykresach przestawiono strukturę wieku i płci ludności Polski w 1990 r. i w 2012 r.

Zadanie 12.
Zaznacz poprawne dokończenie zadania.

Na podstawie analizy wykresów można stwierdzić, że w 2012 r. w porównaniu do 1990 r.
A. zmniejszyła się liczba ludności w wieku produkcyjnym.
B. zwiększyła się liczba ludności w wieku produkcyjnym.
C. zwiększył się udział kobiet w rocznikach należących do wyżu powojennego.
D. zwiększył się udział mężczyzn w rocznikach należących do "echa" wyżu powojennego.

Zadanie 13.
Uzasadnij, czy zmiany liczby ludności w wieku produkcyjnym, które nastąpiły między rokiem 1990 a 2012, są korzystne czy niekorzystne z punktu widzenia rynku pracy lub budżetu państwa.
Zmiany są ............ (Wpisz korzystne lub niekorzystne)
Uzasadnienie ............ .

Zadania pochodzą z informatorów CKE

SPRAWDŹ SWOJE ODPOWIEDZI

Próbna matura 2017. Geografia - zadania maturalne okazały się trudne? Komentujcie!

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: RPP zdecydowała ws. stóp procentowych? Kiedy obniżka?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gloswielkopolski.pl Głos Wielkopolski