Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Przy autostradzie A2 budują stacje paliw i McDonaldy

Izabela A. Kolasińska
Na parkingach przy autostradzie A2 Konin - Stryków rozpoczęła się wreszcie budowa stacji paliw, hoteli i restauracji. Podróżni czekają na to od trzech lat.

Na ponad stukilometrowym odcinku A2 na wschód od Konina są tylko toalety i automaty z batonikami i napojami. W Policach i Łęce za węzłem Koło stacje buduje Lotos, a na łódzkim odcinku w Chrząstowie - Orlen.

Obok stacji paliw na MOP-ach Police i Łęka staną również restauracje McDonald’s, a pół roku później hotel. Zwiększy się także liczba miejsc parkingowych, pojawią się place zabaw dla dzieci, budki telefoniczne, sklepy, a nawet bankomaty i hot spoty. Parkingi będą monitorowane.
- Otwarcie MOP-ów przewidujemy na samym początku przyszłego roku - informuje Mateusz Cabak z biura prasowego Grupy Lotos SA.
W praktyce oznacza to styczeń, najpóźniej luty. Na stacjach paliw i w restauracjach znajdzie pracę blisko 150 osób.

Powoli ruszają również prace przy dostosowaniu tego odcinka A2 do wymogów autostrady płatnej. Przetarg na "uzbrojenie" autostrady w łączność alarmową i bramki wygrała spółka Alcatel-Lucent.

Na razie wykonawca prac - Budimex Dromex ma pozwolenie na budowę placu poboru opłat w Żdżarach pod Koninem. Na styku z odcinkiem koncesyjnym zarządzanym przez Autostradę Wielkopolską SA oraz z drugiej strony - w Strykowie - bramki staną w poprzek autostrady. Kolejne - na węzłach Koło i Dąbie oraz trzech kolejnych na łódzkim odcinku (Wart-kowice, Emilia i Piątek) będą znajdowały się na zjazdach. Opłaty będą pobierane tylko raz - przy wyjeździe. System ma być przygotowany do integracji w przyszłości z elektronicznym poborem opłat.

Przed wszystkimi węzłami oraz bramkami między Koninem a Strykowem staną pierwsze w Polsce bramownice ze znakami zmiennej treści, które będą służyły do wyświetlania komunikatów dla kierowców - o pogodzie, korkach, awariach czy wypadkach. Autostrada będzie również wyposażona w stacje meteo, kolumny alarmowe oraz systemy informatyczne do kontroli ruchu. Prace mają skończyć się w październiku 2010 roku.

GDDKiA nie ma jeszcze operatora dla tego odcinka A2. Nie wiadomo więc, od kiedy (mówi się o 2011 roku), w jakiej wysokości i kto będzie pobierał opłaty.
- Nie będą one jednak wyższe niż 20 groszy za kilometr dla aut osobowych - zapewnia Artur Mrugasiewicz z biura prasowego GDDKiA w Warszawie.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gloswielkopolski.pl Głos Wielkopolski