Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Rewolucja na rynku przesyłek w Poznaniu? Kurierzy na rowerach zamiast furgonetek. Poznań będzie tworzył specjalny mikrohub

Grzegorz Okoński
Grzegorz Okoński
Jeden rower cargo może dowieźć w ciągu godziny dziesięć małych paczek, podczas gdy tradycyjna furgonetka – sześć paczek
Jeden rower cargo może dowieźć w ciągu godziny dziesięć małych paczek, podczas gdy tradycyjna furgonetka – sześć paczek Adam Jastrzebowski
Rynek przesyłek w Poznaniu może się zmienić. Rowerowy Poznań zapowiada, że pojawi się pierwszy w mieście punkt przeładunku przesyłek kurierskich na rowery cargo. Ma to wpłynąć na wydajność kurierów – czyli w sumie na tzw. efektywność transportu ostatniej mili. Przysłowiowa ostatnia mila oznacza końcowy odcinek dostaw kurierskich, najdroższy i najbardziej nieprzyjazny dla środowiska.

Rowerzyści skupieni w środowisku Rowerowego Poznania, przyznają, że podczas konsultacji projektu nowego Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego, już wskazywali, by ustalić lokalizacje takich punktów przeładunkowych w powiązaniu z infrastrukturą rowerową, ale „pomysł nie spotkał się z entuzjazmem Miejskiej Pracowni Urbanistycznej w Poznaniu.”

- Teraz jednak Poznań będzie testował takie rozwiązanie wraz z GLS Poland – informuje Rowerowy Poznań, cytując zapowiedź opublikowaną przez portal Smartride.pl. Według niej Poznań będzie testować skuteczność dostaw rowerowych od mikrohubu przeładunkowego (dzielnicowego lub będącego w centrum miasta) – gdzie paczki dostarczane byłyby w sposób tradycyjny – do odbiorcy, do którego paczkę z tego mikrohubu dostarczy kurier rowerowy. „Skutecznie działające mikrohuby stanowią warunek powodzenia wizji metamorfozy logistyki tzw. ostatniej mili w centrach miasta” – zapewnia portal. W tych centrach najczęściej ulokowane są siedziby firm i biur, gdzie wysyłane są i dostarczane przesyłki, ale też – gdzie samochody dostawcze tkwią w korkach i mają problem by wobec przepisów niewpuszczających samochodów do wybranych sektorów dzielnic docierać do drzwi odbiorcy.

Zobacz też: W sobotę i niedzielę (8 i 9 lipca) duże zmiany w ruchu tramwajowym. Sprawdź szczegóły!

- Transport rowerowy może z czasem wpłynąć na ograniczanie ilości samochodów w mieście, w Niemczech i w Holandii kurierów na rowerach mają przecież nie tylko firmy kurierskie, ale i poczta, dojeżdżają oni do miejsc gdzie obecność samochodów nie jest wskazana – mówi Karol Raniszewski, wiceprezes Rowerowego Poznania. - Może też redukować zjawisko blokowania ulic przez stojące na światłach awaryjnych samochody kurierów, zostawione nieprzepisowo na chodnikach, drogach rowerowych czy na osiedlowych jezdniach.

Smartride.pl wskazuje, że Poznań wspólnie z Instytutem Łukasiewicz – PIT przystąpił do unijnego programu Greta, obejmującego pięć europejskich miast, gdzie badana będzie możliwość ograniczenia spalin dzięki wykorzystaniu „miejskich hubów przeładunkowych i niskoemisyjnych środków transportu dla wsparcia zrównoważonego rozwoju”. Czyli rowerów cargo. Z czasem zapewne będzie można rozwinąć miejskie huby (które mogą być np. fizycznie np. niewielkim kontenerem, w miejskie huby mobilności – węzły transportu wykorzystujące rowery, e-hulajnogi i samochody kurierskie, automaty paczkowe i ładowarki elektryczne.

W Poznaniu rowery cargo nie będą jednak nowością: znalazły bowiem „kurierskie” zastosowanie już w ubiegłym roku, gdy wykorzystała je jako pierwsza firma InPost, sięgając po rower elektryczny Delibike z przyczepą Delitrailer. Kurierzy rowerowi pracują też we Wrocławiu.

- Takie huby byłyby możliwe do utworzenia stosunkowo łatwo – przypuszcza Karol Raniszewski. - Tym bardziej, że jedna z firm dostarczających przesyłki już takie rozwiązanie w mieście wprowadziła. Kurierów rowerowych ma też w sumie kilka firm w Poznaniu.

Transport rowerowy ma w miastach swoje ograniczenia, wynikające ze stanu dróg i możliwości jakie dają sieci dróg rowerowych, a także fizycznej masy i ilości ładunków, jakie można zabrać na rower. Ale z drugiej strony jest atrakcyjny dla firm kurierskich, jeśli tylko będzie wykorzystywać dużą liczbę kurierów: „Obserwator logistyczny” informuje że badania przeprowadzone w Brukseli sygnalizują, że około 25% wszystkich towarów i 50% wszystkich dostaw może być przewiezione za pomocą rowerów towarowych, a jeden rower cargo może dowieźć w ciągu godziny dziesięć małych paczek, podczas gdy tradycyjna furgonetka – sześć paczek.

Zobacz też: Poznański zakład wejdzie do polskiej grupy zbrojeniowej? To wielka szansa dla H.Cegielski – Poznań S.A.

Jesteś świadkiem ciekawego wydarzenia? Skontaktuj się z nami! Wyślij informację, zdjęcia lub film na adres: [email protected]

Metody samochodowych złodziei są coraz będzie wyrafinowane. Niektórzy z nich celowo wcześniej oznaczają auta w niewidoczny gołym okiem sposób. Chwilą później dochodzi do kradzieży. Jak to robią? Tak złodzieje oznaczają auta przed kradzieżą. OTO ICH METODY >>>Obejrzyj: KRYMINALNY CZWARTEK. 17-letni kierowca nie zatrzymał się do kontroli i uciekał policji. Roztrzaskał się o stację PKP:

Masz to na samochodzie? Wkrótce zostanie skradziony. Złodzie...

od 16 lat

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na gloswielkopolski.pl Głos Wielkopolski