Serwisowanie samochodu poza ASO podczas gwarancji

    Serwisowanie samochodu poza ASO podczas gwarancji

    Regina Skibińska

    Polska

    Aktualizacja:

    Polska

    Serwisowanie samochodu poza ASO podczas gwarancji
    1/2
    przejdź do galerii

    ©Archiwum

    Rozporządzenie Komisji Europejskiej umożliwia naprawę i serwisowanie samochodu poza siecią ASO bez utraty gwarancji.
    Właściciel auta może sam wybrać, czy zdecyduje się na naprawę samochodu w autoryzowanej sieci naprawczej, czy też będzie serwisował pojazd w warsztacie niezależnym. Skorzystanie z tej drugiej opcji nie oznacza, że przy kolejnej naprawie auta ASO nie będzie musiał honorować gwarancji, o ile naprawa czy przegląd nie zostały przeprowadzone wadliwie.

    Rozporządzenie Komisji UE nr 461/2010 nie pozostawia w tej kwestii wątpliwości i stanowi, że niedozwolone jest "uzależnianie prawnych lub przedłużonych gwarancji producenta wobec nabywcy od tego, czy użytkownik ostateczny zleci przeprowadzenie wszystkich napraw i konserwacji, również tych nieobjętych gwarancją, jedynie autoryzowanym warsztatom w ramach sieci (…). To samo odnosi się do warunków gwarancyjnych wymagających użycia części zamiennych marki producenta w odniesieniu do wymiany części nieobjętych warunkami gwarancji".

    Zapisy rozporządzenia są więc jasne: nie można uzależniać ważności gwarancji od tego, czy właściciel auta naprawia pojazd i robi przegląd w autoryzowanej sieci naprawczej. Można też samodzielnie zakupić części i zlecić ich montaż, o ile tylko części zamienne są zatwierdzone przez producenta pojazdu. Jednak o ile diler nie może zmuszać nabywcy pojazdu do serwisowania samochodu w sieci ASO, to może go do tego zachęcać dodatkami do umowy, takimi jak przedłużona gwarancja czy korzystniejsze warunki ubezpieczenia, których warunkiem jest korzystanie z autoryzowanego serwisu.

    Jeśli nie chcemy utracić gwarancji, to niezależny serwis powinien spełniać kryteria jakościowe określone dla ASO, czyli musi posiadać odpowiednie wyposażenie, części muszą być akceptowane przez producenta pojazdu, a stosowane procedury i technologie muszą być zgodne z tymi, które są używane w ASO.

    ASO ma prawo odmówić naprawy pojazdu w ramach gwarancji jeśli wykaże, że bezpośrednią przyczyną powstania usterki serwisowanie bądź naprawa przeprowadzone wadliwie lub niezgodnie ze specyfikacją ustaloną przez producenta. Możemy żądać, żeby serwis na piśmie potwierdził swoją odmowę, podając jej przyczyny.

    Na wszelki wypadek naprawiając pojazd poza ASO właściciel samochodu powinien dopilnować, żeby w książce serwisowej auta zamieszczone zostały wpisy potwierdzone dokumentacją (faktury, rachunki bądź potwierdzenie wykonania usługi, wydruki z komputera diagnostycznego). Dokumentacja służyć będzie udowodnieniu, że naprawa czy przegląd zostały przeprowadzone zgodnie z zaleceniami i z użyciem części zamiennych zatwierdzonych producenta. Musimy przy tym pamiętać, że jeśli jakieś elementy nie spełnią wymagań producenta samochodu, to ASO może uznać naprawę za nieautoryzowaną, musi jednak udowodnić, że naprawa nie została wykonana właściwie.

    Czytaj treści premium w Głosie Wielkopolskim Plus

    Nielimitowany dostęp do wszystkich treści, bez inwazyjnych reklam.

    Komentarze (5)

    Dodajesz komentarz jako: Gość

    Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

    Liczba znaków do wpisania:

    zaloguj się

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    ASO Forda

    muzykalny (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 2

    U mnie gwarancja już się skończyła, ale nadal serwisuję swojego Forda w ASO, są rzetelni i przystępni cenowo. Ostatnio robiłem przegląd swojego focusa w ramach serwisu 4+, płaciłem za niego 279...rozwiń całość

    U mnie gwarancja już się skończyła, ale nadal serwisuję swojego Forda w ASO, są rzetelni i przystępni cenowo. Ostatnio robiłem przegląd swojego focusa w ramach serwisu 4+, płaciłem za niego 279 pln. Cena uważam, że jest przystępna, niższa niż w innych miejscach.zwiń


    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    aso

    słejg (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 2 / 2

    muzykalny, ta cena, o które piszesz za przegląd dotyczy wszystkich modeli forda? Jak to jest?

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    aso

    majkelinio (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 4 / 4

    Bardzo dobrze, że jest wolność wyboru, choć ja akurat w swoim fordzie i tak wymieniałem klocki ostatnio w aso. Raz, że była promocja, dwa, że to jednak zbyt ważna rzecz, żeby tak u pierwszego...rozwiń całość

    Bardzo dobrze, że jest wolność wyboru, choć ja akurat w swoim fordzie i tak wymieniałem klocki ostatnio w aso. Raz, że była promocja, dwa, że to jednak zbyt ważna rzecz, żeby tak u pierwszego lepszego Zdziśka wymieniać.zwiń


    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Tumanie

    Toproste (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 2 / 2

    Wymiana klocków to tak prosta rzecz ze każdy zdzisek robi to z zamkniętymi oczami. W dodatku kupisz sobie tańsze klocki i przede wszystkim dużo lepszej jakości, lepiej hamujące, cichsze, dłużej...rozwiń całość

    Wymiana klocków to tak prosta rzecz ze każdy zdzisek robi to z zamkniętymi oczami. W dodatku kupisz sobie tańsze klocki i przede wszystkim dużo lepszej jakości, lepiej hamujące, cichsze, dłużej działające niż te które wciśnięto ci w aso. zwiń

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    aso

    manila (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 5 / 2

    Po za tym w aso zawsze dostaniesz paragon, możesz zagrać o insignię jeśli teraz zarejestrujesz go na stronie narodowej loterii paragonowej ministerstwa finansów....rozwiń całość

    Po za tym w aso zawsze dostaniesz paragon, możesz zagrać o insignię jeśli teraz zarejestrujesz go na stronie narodowej loterii paragonowej ministerstwa finansów. http://wortale.net/styl,ac217/motoryzacja,ac252/aso-czy-niezalezny-warsztat-gdzie-serwisowac-auto,4342zwiń

    PREMIERY

    SAMOCHODY UŻYWANE

    PRZEPISY

    PORADY

    RAPORTY