STIHL osiąga rekordowe obroty i stawia na podwójną przewagę technologiczną

Materiał informacyjny - ANDREAS STIHL Sp. z o.o.
  • STIHL dąży do osiągnięcia pozycji lidera na rynku urządzeń akumulatorowych
  • STIHL inwestuje w przyszłość urządzeń benzynowych i stawia na e-paliwa
  • Problemy koniunkturalne i geopolityczne hamują wzrost sprzedaży

Grupa STIHL zamknęła pełen wyzwań rok obrotowy 2022 z rekordowym obrotem 5,5 mld euro, osiągając wzrost o 8,6 procent w stosunku do roku poprzedniego. Zgodnie z nastawieniem na działalność międzynarodową 90 procent obrotów uzyskano poza rodzimym rynkiem niemieckim. Wzrost wynika w szczególności ze zmian kursów walut, korekt cenowych związanych z inflacją oraz silniejszego popytu na drogie produkty profesjonalne. Bez efektów związanych ze zmianą kursów walut wzrost obrotów wyniósłby 3,1%. Na dzień 31 grudnia 2022 roku Grupa STIHL zatrudniała 20 552 osoby. To o 2,3% więcej niż przed rokiem. Michael Traub, Prezes Zarządu STIHL, wyjaśnia: „W roku obrotowym 2022 nasza sprzedaż utrzymywała się na wysokim poziomie. Jednak w porównaniu z bardzo dobrymi wynikami sprzed roku odnotowaliśmy niewielki spadek popytu. Wynika to z faktu, że rok 2022 obfitował w wyzwania koniunkturalne i geopolityczne – mowa tu o zakłóceniach w ramach łańcuchów dostaw, niedoborach materiałów, wojnie w Ukrainie, kryzysie energetycznym i inflacji. Odczuliśmy to również w rozwoju naszego biznesu.” Spowolnienie wzrostu sprzedaży było również spowodowane słabą koniunkturą na podstawowych rynkach USA i Europy Zachodniej, zmniejszeniem siły nabywczej oraz mocniejszym przesunięciem wydatków konsumenckich na inne dziedziny życia, takie jak gastronomia i turystyka, w wyniku złagodzenia obostrzeń związanych z pandemią koronawirusa. Przy stale utrzymującym się trendzie w kierunku urządzeń akumulatorowych Grupa STIHL odnotowała niewielki spadek w segmencie urządzeń spalinowych. Michael Traub:„Trwa proces przechodzenia z benzyny na zasilanie akumulatorowe. STIHL aktywnie kształtuje tę transformację, koncentrując się na uzyskaniu podwójnej przewagi technologicznej: konsekwentnie inwestujemy w technologię akumulatorową, a jednocześnie intensywnie pracujemy nad dalszym rozwojem naszych produktów benzynowych zgodnie z zasadą zrównoważonego rozwoju i w sposób przyjazny dla środowiska”.

Zmiana zachowań konsumenckich, susza i problemy z dostawami spowalniają rozwój sprzedaży

Wraz ze zniesieniem obostrzeń związanych z pandemią Covid-19 osłabł efekt „cocooningu”, polegający na zamykaniu się we własnych czterech ścianach i zajmowaniu np. pracami ogrodowymi lub majsterkowaniem. Więcej środków zaczęto przeznaczać na dziedziny takie jak turystyka, wydarzenia kulturalne i gastronomia. To również ma wpływ na rozwój sprzedaży firmy STIHL na świecie. Dodatkowo czynniki takie jak słaba koniunktura gospodarcza, inflacja i kryzys energetyczny spowodowały, że konsumenci zachowują powściągliwość. Jednocześnie również w 2022 roku występowały trudności z zaopatrzeniem rynku ze względu na braki materiałowe i problemy z dostawami, które dodatkowo nasiliły się w wyniku wojny w Ukrainie. W celu zwiększenia płynności dostaw i zwiększenia zdolności produkcyjnych firma STIHL zainwestowała 404 mln euro w swoje zakłady produkcyjne, centra dystrybucyjne i logistyczne na całym świecie.

Rozwój rynku STIHL w skrócie:

  • Na swoim rodzimym rynku niemieckim firma STIHL odnotowała w 2022 roku wzrost sprzedaży i osiągnęła obrót w wysokości ponad 500 mln euro. Popyt był wysoki, zarówno ze strony profesjonalistów w dziedzinie leśnictwa, budownictwa, ogrodnictwa i architektury krajobrazu, jak i klientów indywidualnych.
  • Sytuację w Europie Zachodniej kształtowały susza, inflacja i zmiany w zachowaniach konsumenckich. W związku z tym sprzedaż nieznacznie spadła, przy czym popyt na urządzenia akumulatorowe utrzymywał się na poziomie z poprzedniego roku.
  • Sytuacja w Europie Wschodniej z wyłączeniem Rosji rozwijała się pozytywnie pomimo trudnej sytuacji politycznej. Prawie wszystkie rynki odnotowały wzrost sprzedaży. Bezpośrednio po rozpoczęciu wojny firma STIHL wstrzymała dostawy urządzeń silnikowych do Rosji i Białorusi.
  • W Ameryce Północnej widoczny jest trend w kierunku urządzeń akumulatorowych. Wraz ze wzrostem popytu na urządzenia zasilane akumulatorowo nieznacznie spadła sprzedaż urządzeń spalinowych.
  • Pozytywny rozwój można było zauważyć na rynkach Ameryki Łacińskiej. W Kolumbii, Meksyku i Argentynie odnotowano nawet dwucyfrowe stopy wzrostu.
  • Afryka stanowi dla firmy STIHL ważny rynek na przyszłość, jednak musiała się mierzyć z poważnymi wyzwaniami, takimi jak na przykład susza. Mimo tych trudnych warunków sprzedaż w RPA osiągnęła poziom z poprzedniego roku.
  • Azja wykazuje generalnie bardzo pozytywne tendencje. W Chinach, jednym z największych rynków azjatyckich, firma STIHL odnotowała dwucyfrowy wzrost. Pozytywny wpływ na rozwój miała także rosnąca mechanizacja w Indiach.
  • W Oceanii popyt utrzymywał się na poziomie niższym niż w poprzednim roku. Przyczynami były między innymi niekorzystne warunki pogodowe, wysokie wskaźniki inflacji i osłabienie koniunktury.


STIHL dąży do osiągnięcia 80-procentowego udziału w rynku urządzeń akumulatorowych do 2035 r.

Akumulatory to dla firmy STIHL najszybciej rozwijający się segment rynku. Obecnie firma STIHL posiada w swojej ofercie ponad 80 urządzeń akumulatorowych dla użytkowników okazjonalnych i profesjonalistów. 20% urządzeń STIHL sprzedawanych na świecie to urządzenia z napędem akumulatorowym. Firma STIHL planuje zwiększenie tego udziału co najmniej do 35% do 2027 roku i osiągnięcie 80% do 2035 roku. Michael Traub podkreśla, że „Firma STIHL dąży do objęcia pozycji lidera na rynku urządzeń akumulatorowych. W tym celu inwestujemy przede wszystkim w rozwój i produkcję innowacyjnych, wydajnych urządzeń akumulatorowych”. Kluczowe elementy dalszego rozwoju technologii akumulatorowej STIHL to ekologiczna energia elektryczna, trwałe, bardziej wydajne akumulatory i ładowarki oraz silniki elektryczne o wysokiej sprawności. Urządzenia akumulatorowe STIHL są obecnie produkowane w zakładach STIHL w Austrii i USA. Od 2024 roku produkcja urządzeń akumulatorowych będzie się również odbywać w siedzibie STIHL w Waiblingen w Niemczech oraz w nowym zakładzie produkcyjnym w Oradea w Rumunii.

Produkty z silnikami spalinowymi STIHL już dziś są „e-fuel ready”

Firma STIHL stawia na technologię akumulatorową, ale inwestuje również w dalszy rozwój silników spalinowych, szczególnie pod kątem zrównoważonego rozwoju. Michael Traub wyjaśnia tę strategię w następujący sposób: „Świadomie stawiamy na podwójną przewagę technologiczną. To dlatego, że konsekwentnie dostosowujemy nasze działania do potrzeb naszych klientów. Akumulator to przyszłość. Jednak na świecie istnieje jeszcze wiele obszarów pracy i regionów, w których wykorzystuje się urządzenia spalinowe. Dla tych właśnie klientów opracowujemy przyszłościowe, przyjazne dla środowiska rozwiązania”. STIHL stawia przy tym na paliwa biogeniczne i e-paliwa. Dzięki opracowaniu MotoMix Eco firma STIHL wprowadziła na rynek paliwo, które w 10 procentach składa się z surowców pochodzących ze źródeł odnawialnych, takich jak pozostałości drewna z prac leśnych i niejadalne części roślin. W porównaniu z klasycznym paliwem specjalnym do silników dwusuwowych STIHL MotoMix, MotoMix Eco zapewnia co najmniej o 8% niższą emisję CO2. Dzięki e-paliwom firma STIHL idzie teraz o krok dalej. E-paliwa to paliwa syntetyczne wytwarzane przy użyciu energii wiatrowej z ekologicznego wodoru i dwutlenku węgla (CO2), niemal całkowicie neutralne pod względem emisji CO2. Produkty STIHL już dziś są „e-fuel ready”. Oznacza to, że wszystkie urządzenia z silnikiem spalinowym STIHL mogą być zasilane tymi alternatywnymi, przyjaznymi dla środowiska paliwami bez konieczności dokonywania jakichkolwiek zmian technicznych. Zalety: dzięki e-paliwom nawet 10- lub 20-letnia pilarka łańcuchowa, a także wszystkie inne urządzenia silnikowe STIHL mogą być napędzane w sposób niemal neutralny pod względem emisji CO2. Redukcja emisji CO2 przy stosowaniu urządzeń spalinowych następuje natychmiast – klienci nie muszą inwestować w nowe produkty. Szerokie zastosowanie e-paliw w urządzeniach STIHL planowane jest od 2027 roku.

Firma macierzysta STIHL w Niemczech odnotowuje wzrost obrotów

Niemiecka firma macierzysta, ANDREAS STIHL AG & Co. KG, osiągnęła w 2022 roku rekordowy obrót w wysokości 1,78 mld euro. To wzrost o 11,9%. Zatrudnienie wzrosło o 3,8% do liczby 5968 pracowników na dzień 31 grudnia 2022 roku. 4210 osób jest zatrudnionych w Waiblingen, 486 w Fellbach, 246 w Ludwigsburgu, 940 w Weinsheim i 86 w Wiechs an Randen. Planowany jest dalszy wzrost zatrudnienia. Obecnie w firmie macierzystej wolnych jest około 360 miejsc pracy, przede wszystkim w obszarze przyszłościowych technologii akumulatorowych, oprogramowania, IT i cyfryzacji. Wartość inwestycji wynosząca 136,4 mln euro znacznie przekraczała wartość amortyzacji. Silnie inwestowano między innymi w nowe urządzenia produkcyjne i budynki. Jednym z flagowych projektów jest oficjalne otwarcie STIHL Brand World w siedzibie głównej w Waiblingen, które nastąpi nastąpi w lipcu 2023 roku. Michael Traub: „STIHL Brand World wykracza daleko poza funkcję muzeum i pozwala doświadczyć marki STIHL. Oferujemy kompleksową platformę wiedzy o lasach i leśnictwie – tematyce, która jest nam bardzo bliska. Nie tylko dlatego, że korzenie firmy STIHL tkwią w leśnictwie, ale również dlatego, że natura stanowi podstawę naszego życia i pracy, a tym samym odgrywa ważną rolę w naszej strategii zrównoważonego rozwoju”. W przyszłości odwiedzający STIHL Brand World będą mogli uzyskać bogatą wiedzę między innymi na temat ekosystemu leśnego, lasów dziewiczych czy zrównoważonej gospodarki leśnej.

Nowości produktowe STIHL do zastosowań profesjonalnych i okazjonalnych

Oprócz nowej generacji robotów koszących iMOW i wielu nowości w segmencie urządzeń akumulatorowych firma STIHL na corocznej konferencji prasowej dotyczącej bilansu zaprezentowała również nowe urządzenia benzynowe. „Nasze nowości produktowe dodatkowo podkreślają nasze dążenie do podwójnej przewagi technologicznej” – podkreśla Prezes Zarządu STIHL.

System akumulatorowy STIHL AP z technologią akumulatorów Li-Ion 36 V zaprojektowany z myślą o wymaganiach związanych z zastosowaniami profesjonalnymi ponownie się powiększył i obejmuje obecnie około 40 urządzeń:

  • Dmuchawa akumulatorowa STIHL BGA 300 oferuje profesjonalistom w dziedzinie ogrodnictwa i architektury krajobrazu oraz przedsiębiorstwom komunalnym siłę wydmuchu nawet 26 newstonów i duży komfort pracy przy pielęgnacji dużych terenów. Innowacyjny system redukcji hałasu STIHL Noise Reduction System zapewnia znaczną redukcję emisji hałasu do poziomu poniżej 94 dB, a dzięki specjalnemu tłumieniu bardziej przyjemny, równomierny dźwięk.
  • Wspólnie z producentem systemów zabudowy pojazdów Bott firma STIHL opracowała system zabudowy pojazdów bott vario3 powered by STIHL dla furgonów, który wzbogaca rozwiązania w zakresie zarządzania energią i ładowaniem. System opiera się na standardowym systemie regałów i można go skonfigurować na potrzeby wielu różnych modeli pojazdów zamkniętych. W zależności od wariantu wyposażenia system oferuje nawet 56 miejsc do podłączenia akumulatorów w przestrzeni ładunkowej. Firmy zajmujące się ogrodnictwem i architekturą krajobrazu, a także firmy świadczące drobne usługi porządkowe i przedsiębiorstwa komunalne zyskują w ten sposób pojazd przystosowany do transportu akumulatorów z systemu AP i umożliwiający niezawodne ładowanie w miejscu pracy.

Rozbudowywany został również system akumulatorowy AK firmy STIHL przeznaczony dla użytkowników prywatnych i np. firm świadczących drobne usługi porządkowe:

  • dzięki akumulatorowym pilarkom łańcuchowym STIHL MSA 60 C-B i MSA 70 C-B w klasie podstawowej dostępne są dwa urządzenia do prac wokół domu, obróbki drewna i prostych prac rzemieślniczych. Są one seryjnie wyposażone w wysokiej jakości zestaw tnący, uruchamiają się jednym naciśnięciem przycisku i przekonują dużą łatwością obsługi.
  • Nowe akumulatorowe nożyce do żywopłotów STIHL HSA 50 i HSA 60 umożliwiają pielęgnację nawet większych żywopłotów. Długość listwy tnącej wynosząca 50 cm (HSA 50) lub 60 cm (HSA 60) oraz wycinane laserowo, szlifowane diamentowo i doskonałe hartowane ostrza STIHL zapewniają czyste cięcie i szybki postęp prac.
  • Dmuchawa STIHL BGA 60 oferuje siłę wydmuchu do 15 newtonów. Zapewnia więc możliwość szybkiego oczyszczania większych powierzchni i ścieżek. Mimo dużej mocy urządzenie waży tylko 2,3 kg. Nawet w połączeniu z zalecanym akumulatorem STIHL AK 30 ciężar urządzenia to tylko 3,5 kg, co znacznie ułatwia pracę.

Firma STIHL prezentuje trzy nowe modele w klasie podstawowej – pilarki spalinowe STIHL MS 172, MS 182 i MS 212. Kompaktowe, wszechstronne maszyny są wyposażone w silnik STIHL 2-MIX, który w zależności od modelu oferuje moc do 1,8 kW. Urządzenia nadają się zarówno do użytku prywatnego, np. do przycinania drzew we własnym ogrodzie lub przygotowywania drewna opałowego, jak i dla profesjonalistów w dziedzinie ogrodnictwa i rzemiosła, do ścinki i okrzesywania mniejszych drzew lub do prac budowlanych w drewnie.

Każdy, kto lubi spędzać czas w ogrodzie lub na łonie natury, potrzebuje odpowiedniego wyposażenia – nie tylko w zakresie urządzeń, ale również odzieży. Właśnie dlatego sklep z artykułami dla fanów STIHL oferuje np. skuteczną ochronę przed kleszczami w nowych skarpetach „Worker” dzięki zastosowaniu specjalnej technologii „ANTI INSECT”. Materiał skarpet zawiera substancję, która odstrasza owady, nie wyrządzając im krzywdy. W sklepie internetowym z artykułami dla fanów marki STIHL dostępne są również nowe zabawki dla dzieci – na przykład stół warsztatowy dla dzieci wykonany z drewna posiadającego certyfikat FSC.

Mistrzostwa Świata STIHL TIMBERSPORTS® w Niemczech

Mistrzostwa Świata STIHL TIMBERSPORTS® 2023 w Stuttgarcie, w pobliżu niemieckiej siedziby głównej w Waiblingen – wielki powrót i jednocześnie rywalizacja na własnym terenie. Po zawodach w 2013 i 2016 roku finałowe rozgrywki 18. sezonu – 3 i 4 listopada – wracają na Porsche Arena. Ponad 120 ekstremalnych sportowców z ponad 20 krajów będzie rywalizować o tytuły drużynowych i indywidualnych mistrzów świata w sportowej rywalizacji drwali. Zainteresowanie imprezą dowodzi, z jaką niecierpliwością oczekiwano na jej powrót: mimo, że pula biletów jest większa niż w poprzednich latach, wejściówki na oba dni zawodów są już niemal całkowicie wyprzedane. Już 10 czerwca, na rozpoczęcie nowego sezonu World Trophy w Rotterdamie/Holandia, w najtrudniejszym turnieju STIHL TIMBERSPORTS® rywalizować będzie 16 wyjątkowych zawodników z całego świata. Kalendarz imprez uzupełniają różne mistrzostwa krajowe na całym świecie.

Portret firmy

Grupa STIHL projektuje, produkuje i sprzedaje urządzenia mechaniczne dla leśnictwa, pielęgnacji krajobrazu oraz budownictwa i prywatnych właścicieli ogrodów. Uzupełnieniem oferty są rozwiązania i usługi cyfrowe. Produkty STIHL są rozprowadzane za pośrednictwem sieci Autoryzowanych Dealerów STIHL, które w ciągu następnych kliku lat będą rozwijane w wymiarze międzynarodowym. Obecnie sieć liczy 42 oddziały dystrybucyjno-marketingowe, około 120 importerów oraz ponad 55 000 autoryzowanych dealerów w ponad 160 krajach. Produkty STIHL powstają w siedmiu krajach: w Niemczech, USA, Brazylii, Szwajcarii, Austrii, Chinach i na Filipinach. Począwszy od 1971 roku STIHL jest najlepiej sprzedającą się na świecie marką pilarek łańcuchowych. Założona w 1926 roku firma ma swoją siedzibę w Waiblingen pod Stuttgartem. W 2022 roku wypracowany obrót firmy wyniósł 5,49 mld euro, przy zatrudnieniu na poziomie 20 552 pracowników na całym świecie.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gloswielkopolski.pl Głos Wielkopolski