Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

"Ureguluj płatność, bo odłączą Ci prąd". Uwaga! Oszuści kradną pieniądze przez SMS

EBBA
Specjaliści z CyberRescue ostrzegają przed oszustwami
Specjaliści z CyberRescue ostrzegają przed oszustwami 123RF
Trwa kampania SMS-owa, podszywająca się pod wizerunek Polskiej Grupy Energetycznej. Oszuści informują o szybkiej konieczności uregulowania zaległej płatności i wykradają oszczędności.

Oszustwo niczym nie różni się od wcześniejszych ataków. Otrzymujemy wiadomość z informacją o tym, że musimy uregulować płatność, bo inaczej PGE odłączy energię elektryczną. W SMS-ie znajduje się link, kierujący do fałszywej strony płatności. Podając swoje dane do karty płatniczej, tak naprawdę przekazujemy je w ręce przestępców. W ten sposób mogą wypłacić wszystkie pieniądze z konta bankowego.

Czytaj też:

- Od tygodnia otrzymujemy nawet po 30 zgłoszeń od naszych Klientów, którzy wcześniej nie słyszeli o tym oszustwie. Ten atak będzie powracał co jakiś czas. Dlatego trzeba zachować czujność i być ostrożnym, gdy dostajemy podejrzane wiadomości. Przede wszystkim nie klikajmy pochopnie w linki z nieznanego nam źródła. Niestety niektóre osoby zgłosiły się do nas dopiero, gdy zorientowały się, że jest to oszustwo, a z ich konta zniknęły pieniądze

- mówi Marlena Dziemińska z CyberRescue.

Jak uniknąć oszustwa?

Jeżeli otrzymujemy takie podejrzane wiadomości, na samym początku należy sprawdzić za pomocą wiarygodnego źródła czy są zgodne z prawdą. W tym wypadku należałoby zadzwonić do Polskiej Grupy Energetycznej lub prześledzić należności za prąd na koncie.

- W przypadku tego oszustwa najbezpieczniej jest zablokować taki numer, zaś samą wiadomość usunąć. Podobnie gdyby wiadomość prosiła o instalację aplikacji, sprawdźmy zawsze czy link przenosi do oficjalnego sklepu Google Play lub App Store

- mówi Marlena Dziemińska z CyberRescue.

Natomiast jeśli podaliśmy dane logowania do bankowości internetowej, od razu powinniśmy powiadomić o całej sytuacji swój bank. Warto w ramach profilaktyki bezpieczeństwa zmienić wszystkie hasła dostępowe, sprawdzić czy nie ma podpiętych do naszego konta nieznanych urządzeń.

Jeśli pieniądze zniknęły konieczne będzie też złożenie zawiadomienia o możliwości popełnienia przestępstwa na policji.

Seniorzy bardzo często padają ofiarami oszustw. Osoby starsze stanowią liczną grupę konsumentów, ale bardzo wrażliwą. Ich ufność i brak wiedzy o przysługujących im prawach staje się często polem do manipulacji i wymuszeń dla nieuczciwych przedsiębiorców. Do nieuczciwych praktyk zaliczamy np. przekonywanie do wyboru towaru za cenę wielokrotnie przewyższającą jego wartość rynkową, zapraszanie seniora na pokazy pod pretekstem bezpłatnych badań czy odbioru nagrody, kiedy rzeczywistym celem jest nakłonienie do zakupu np. drogiej pościeli czy garnków, ukrywanie wad towaru lub podawanie w opisie produktu nieistniejących funkcji. Ponadto w internecie można trafić na fałszywe sprzedaże czy aukcje, które adresowane są do osób starszych. Z okazji Ogólnopolskiego Dnia Seniora, obchodzonego 14 listopada, Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów przygotował szereg porad dla starszych osób, a my zebraliśmy je dla Was. Zobacz, jak uchronić się przed oszustwem --->

Jak uchronić się przed oszustwem? Poradnik dla seniorów z ok...

Przestępcy z Wielkopolski poszukiwani przez policję. Widział...

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Wskaźnik Bogactwa Narodów, wiemy gdzie jest Polska

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gloswielkopolski.pl Głos Wielkopolski