Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

VAT: Wiele firm zrezygnowało z podwyżek cen

Monika Kaczyńska
Firmy, które zrezygnowały z podwyżek cen zyskały wizerunkowo
Firmy, które zrezygnowały z podwyżek cen zyskały wizerunkowo Robert Kwiatek
Od początku roku płacimy więcej za niemal wszystkie towary i usługi, które kupujemy. Głównym powodem wzrostu cen jest podniesienie stawki podatku VAT. Dla niektórych branż zmiany w ustawie były również pretekstem do niewspółmiernej podwyżki cen. Kilka wielkopolskich marek zdecydowało się jednak pójść pod prąd i wziąć wyższy VAT na siebie.

W tym roku najbardziej w górę pójdą ceny sprzętu AGD oraz odzieży. Eksperci szacują, że pralki, lodówki oraz kuchenki mogą podrożeć średnio o 10%, a ubrania nawet o 1/3. Dlaczego, skoro VAT wzrósł (tylko) o jeden punkt procentowy? Producenci z obu branż przyznają, że nowe stawki podatkowe są tylko pretekstem do podwyżek. Rzeczywisty powód to rosnące ceny surowców. Przedstawiciele branży odzieżowej skarżą się na blisko trzykrotny wzrost cen bawełny, a producenci sprzętu AGD na coraz droższe metale oraz ropę naftową.

Podniesienie stawki podatku VAT jest więc okazją dla wszystkich producentów, aby zgodnie podwyższyć ceny swoich produktów i tym samym odbić sobie poniesione wcześniej straty. Istotnym czynnikiem wzrostu cen w sklepach jest także wysoka cena paliw. Sprzedawcom łatwiej jest jednak tłumaczyć podwyżki nową stawką VAT. W ten sposób niezadowolenie konsumentów kierowane jest przede wszystkim pod adresem rządu, a nie przedstawicieli poszczególnych branż przemysłu.

Podczas gdy większość firm tłumaczy się z podwyżek cen zrzucając całą winę na VAT, kilka wielkopolskich marek postanowiło wykonać krok w drugą stronę i nie podnosić cen świadczonych przez siebie usług. Innymi słowy, firmy te ograniczyły swoje zyski na rzecz większych kwot odprowadzanych poprzez podatek VAT do budżetu państwa.

W przeciwieństwie do czołowych polskich operatorów triple play, a więc firm oferujących pakiet usług internet-telefon-telewizja, na podniesie swoich cen nie zdecydowali się liderzy poznańskiego rynku - Inea oraz Inotel. - Działając w myśl idei "Dla domu i rodziny" podjęliśmy decyzję, że pomimo wzrostu stawki VAT nie podniesiemy cen naszych usług - mówi Jakub Dwernicki, prezes zarządu Inotel SA. - Zależy nam, aby zmiany podatkowe były dla naszych klientów jak najmniej odczuwalne. Naszą grupą docelową są przede wszystkim rodziny, a to właśnie w nie najbardziej uderza wzrost cen praktycznie wszystkich artykułów codziennego użytku - dodaje Jakub Dwernicki.
Jak na razie masowej zmiany cen nie przeprowadziły także największe sieci hipermarketów. Tutaj powód jest jednak dość prozaiczny - operacja wprowadzenia nowych cen dla setek tysięcy artykułów kosztowałaby więcej, aniżeli zyski wynikające z podwyżki. Na pokrycie kosztu wzrostu podatku VAT zdecydowała się również sieć IKEA, która w ten sposób postanowiła uświetnić przypadające w tym roku 50-lecie współpracy z Polską.

Pocieszeniem dla osób planujących zakup własnego "m" może być natomiast decyzja kilku lokalnych deweloperów, którzy także powstrzymali się od podnoszenia cen oferowanych lokali. - Od dłuższego czasu podajemy do publicznej wiadomości ceny brutto mieszkań, dlatego gdy dowiedzieliśmy się o zmianach podatkowych od razu podjęliśmy decyzję, że nie zmienimy cen dla klientów. Oznacza to, że różnicę w wysokości podatku pokryliśmy sami. Uważamy, że to uczciwe rozwiązanie - tłumaczy Agnieszka Węgrowska, kierownik marketingu i PR w Nickel Development. Mimo iż firmy "biorące na siebie" wzrost podatku VAT zmniejszają swoje zyski, mogą odnieść wymierne korzyści wizerunkowe i zyskać przychylność nowych klientów.

W noworocznej rzeczywistości, w której droższe jest niemal wszystko, cieszą te usługi oraz produkty, za które nie musimy płacić ani złotówki więcej. Szkoda jednak, że tak niewiele firm zdecydowało się na ów sprytny zabieg marketingowy i pozostawienie swoich cen na dotychczasowym poziomie. Wydaje się, że byłoby to z korzyścią zarówno dla nich, jak i klientów. Wielkopolskim konsumentom pozostaje więc chyba tylko mieć nadzieję, że przynajmniej w niektórych branżach ponownie zadziałają mechanizmy konkurencji rynkowej. Tylko dzięki nim możliwe jest bowiem przyhamowanie gwałtownego wzrostu cen.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gloswielkopolski.pl Głos Wielkopolski